2020-04-27, 15:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HrP
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Så de som rapporteras som döda idag dog för en månad sedan?

Nja. Eftersläpningen är på tok för stor, men så här förstår jag att det hänger ihop.

Dödsfall på sjukhus rapporteras in relativt fort (upp till en vecka kanske). Dödsfall i hemmet och inom äldrevården måste klarläggas dödsorsak av läkare, vilket går att det tar 2-3 veckor. Det är sen dessa siffror som FHM rapporterar vid PK. Sedan har sjukvården 3-4 veckor på sig att rapportera till SCB som gör en egen sammanställning. Var de hittar sina extra 10% vet jag inte riktigt.

Men, man borde kunna göra rapporteringen MYCKET effektivare.

Det fetade. Det har diskuterats 17363 ggr i tråden men förstår att inte alla följer här hela tiden. Det mest sannolika är att det handlar om de avlidna som man inte testar för Corona. Dvs en del människor på äldreboenden. Har rapporterats bl.a. av Sveriges Radio och är känt av FHM (trots att de inte gärna nämner det vid sina dagliga pressträffar).
Citera
2020-04-27, 15:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Honeyfly
TYSKLAND KRÄVER MUNSKYDD I KOLLEKTIVTRAFIKEN! 2020-04-23

Hela Tysklands territorium väntas införa tvång på användning av ansiktsskydd för allmänheten i kollektivtrafiken, när Bremen, som sista förbundsland, i dag väntas att klubba ett sådant beslut i senaten, rapporterar BBC.

Därmed sällar sig Tyskland till den grupp länder som infört allmän användning av munskydd, som Tjeckien och Slovakien.

I Sverige har vi inte velat införa detta. Vi tycker inte att det har tillräcklig effekt, säger docent och före detta smittskyddsläkaren Hans Fredlund, som ingår i Folkhälsomyndighetens referensgrupp för covid-19.
ETC
https://www.etc.se/utrikes/tyskland-kraver-munskydd-i-kollektivtrafiken

Man har väl helt enkelt för dålig tillgång till ansiktsmasker i nuläget och behöver prioritera all tillgång till vården. Då är det lite kontraproduktivt att förorda att allmänheten ska bära mask. Funkar liksom inte.... Men OM det hade funnits tillgång så hade nog rekommendationen varit en annan skulle jag tro, för mask är nog bättre än ingen mask. Samtidigt kan det invagga människor i falsk trygghet och få människor att strunta i den viktiga distanseringen, vilket i så fall kan vara kontraproduktivt.
Citera
2020-04-27, 15:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Africanized
Inga över 70 iallafall för dom släpper dom inte in på sjukhusen.
De måste vara de under 70
Citera
2020-04-27, 15:44
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Det här bekräftar precis det jag skriver. WHO har aldrig yttrat ett ord om immunitet i sammanhanget flockimmunitet.

Det här uttalandet handlar om huruvida personer som har antikroppar ska få resa fritt. Då måste man ställa mycket högre krav. Ponera att en svensk med antikroppar ska få åka till Nya Zeeland utan att sitta i karantän. I så fall måste man vara 100% säker på att ingen person kan få COVID-19 två gånger, så att hen inte kan starta en epidemi i Nya Zeeland.

Flockimmunitet fungerar med mycket mindre immunförsvar än så. Om 10% helt saknar immunitet så leder det bara till att 10% fler blir sjuka första vändan, eller att några blir sjuka två gånger (varvid man normalt får bättre och mer långvarig immunitet. Källa: https://microbiologynotes.com/differences-between-primary-and-secondary-immune-response/ ). Någon har helt enkelt tolkat det här uttalandet från WHO som något det inte är, för att så tvivel om Sveriges strategi.

Så WHO vill egentligen bara undvika "immunitetspass" för att vara på den säkra sidan?
Citera
2020-04-27, 15:44
Medlem
skalman1973s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stacanovist
Det är inte det som är poängen. Varför har socialstyrelsen beslutat att göra något som i princip är mot konstitutionen?
Vad säger konstitutionen? Är det ok att neka vård till medborgarna i kristider?
Högsta hönsen på socialstyrelsen har tagit på sig så stort ansvar att göra något som kan vara mot konstitutionen?
Eller finns det någon högre upp som har styrt det?

Jag utgår från att nöd går före rätt. Människor kommer att ställas till svars men ingen kommer att fällas. Det blir så här med begränsade resurser. De som avvecklade förråden och beredskapen och beslutade om den eviga freden är dessutom i husarrest typ eller döda eller är livrädda för corona eftersom de är i riskgruppen Ungefär 19 år sedan första besluten fattades och 15 sedan slakten
Citera
2020-04-27, 15:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Nu är jag med.
Frågan är väl då om man skall betrakta Sveriges betydligt högre smittotal som ett misslyckande?
Jag det är ju en jävligt svår fråga, som vi kan utvärdera om många många år. Gigantiskt optimeringsproblem där antagligen någon lyckats ta bättre beslut än andra. Omöjligt att säga nu om det är misslyckade eller inte tycker jag.
Citera
2020-04-27, 15:48
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av jerka11
Jag det är ju en jävligt svår fråga, som vi kan utvärdera om många många år. Gigantiskt optimeringsproblem där antagligen någon lyckats ta bättre beslut än andra. Omöjligt att säga nu om det är misslyckade eller inte tycker jag.

Fast sett till Sveriges strategi kan man inte säga att en högre smittspridning är något negativt så länge inte vården kollapsar. Om Sveriges strategi visar sig vara rätt eller fel är en annan sak. Men i nuläget kan man inte säga att det är negativt att vi har en högre smittspridning än Norge.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stacanovist
Svärje 27 April Anno 2020

Tyst i rummet. Några av medlemmarna tittar lite undrande på varandra. Vad är det som händer? Sa inte Anders Adolf Den Vise att idag skulle det hända nåt? Har vi missförstått? Ska vi kanske till och med frukta för att resten av Skandinavien plus Ryssland plus ett 80tal andra länder ska ha fler poäng än oss?

Medan folk mumlade, så gjorde Han entré. I sin numera världskända vinröda tröja och med stolt gång så gick Anders Adolf Den Vise fram till mikrofonen.

"Jag hör er. Jag kan nästan känna på mig en bris av besvikelse. Går det sämre än vi trodde? Är vi på väg mot sämre tider? Svaret är: NEJ. Det händer saker. Mina kära undersåtar, som jag redan kunnat berätta igår så är det fortfarande helgfestande som spökar. Nej mina damer och herrar. Sverige tappar inte fart. Enligt våra beräkningar är precis allt som det ska. Vid nästa presskonferens imorgon är det väldigt goda nyheter som väntar. Mer kan jag inte säga. Än att resten av Skandinavien kommer med största sannolikhet att åka ut ur gruppspelet. Vi kommer vara de dominerande i hela Nord Europa. Heja Heja på oss. Skål!"

Hälsningar från fjärde riket

Äntligen satir-rapporten, den är uppskattad. Hur tror du det kommer "firas"...

Mer seriöst, Vad kommer man att säga imorgon, om det är väldigt jobbiga siffror. Ska vi bara fortsätta tvätta händerna? Kommer ngn reporter säga att många svenskar är rädda att inte få vård nu? (Som jag sett på Aftonbladets chatt senaste dagarna).
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pejpen
Vad får dig att tro att det är en fråga om pengar?

För att hittills har varenda åtgärd handlat om pengar.
Citera
2020-04-27, 15:50
Medlem
Honeyflys avatar
Folkhälsomyndigheten: Bättre att hålla avstånd än bära munskydd! 26 APRIL 2020

Vi tror att de rekommendationer vi har är de som spelar störst roll. Sedan kan man kanske uppnå något med munskydd, kanske inte, det finns risker med munskydd om man inte hanterar dem korrekt. Så vi har landat i att det inte är något vi rekommenderar för närvarande, säger biträdande statsepidemiolog Anders Wallensten.

Det outtröttliga förnekandet till att munskydd skulle försvåra risken att bli smittad är naturligtvis en lögn och dera skäl för att allmänheten inte skall använda munskydd blir mer och mer bisarra för att inte säga vansinniga! "har du skäggstubb så skyddar den bara till 10%" "om munskyddet används fel har den ingen verkan" "munskyddet blir blött och börja skava, då börjar bäraren av munskyddet att peta sig i ansiktet" osv osv...

Denna myndighet som har som skyldighet i sin arbetsuppgift att så långt det är möjligt att verka för allmänhetens liv och hälsa. Istället så kommer myndigheten med rena falsarier om att ett av få väldigt bra skydd mot att bli smittad är verkningslöst!
"det är bättre att hålla avstånd" blir svaret, men ok men om man försöker hålla avstånd och samtidigt bär en mask borde rimligtvis risken för att bli smittad minska ordentligt? Självklart är det så och det är ingen tvekan om saken.
FHM är en besynnerlig grupp människor som uteslutande svarar på frågor med något i stil med " det får vi se längre fram när det finns statistik" Man vägrar konsekvent att säga sanningen om de mest uppenbara sakerna som de tillfrågas om, istället skall det myglas, trixas och fixas med statistik och undvika att svara på frågor och ge svar som landar i något helt annat än vad frågan avsåg osv.
FHM är ett enda stort praktfiasko där samtliga med ledande positioner omgående borde sparkas för att sedan bli ersatta av en mer kompetent och ärlig personal.
Citera
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jerka11
Den kvalificeradde killgissningen just nu är Sverige (Stockholm) har 20-30% som är/varit smittade medan Norge ligger under 2-3%. Därför har Sverige högre dödstal, Norge ligger alltså en faktor 10 efter oss i statistiken. Är du med?
Den killgissningen är troligen kraftigt överskattad: https://threadreaderapp.com/thread/1254084767496261632.html
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Det fetade. Det har diskuterats 17363 ggr i tråden men förstår att inte alla följer här hela tiden. Det mest sannolika är att det handlar om de avlidna som man inte testar för Corona. Dvs en del människor på äldreboenden. Har rapporterats bl.a. av Sveriges Radio och är känt av FHM (trots att de inte gärna nämner det vid sina dagliga pressträffar).
Jag vet att de dödsfallen diskuterats mycket, men SCBs statistik de pratade om idag handlade ju om dödsorsak. Alltså inte om fall med osäker dödsorsak som du pratar om.

SCB säger att 10% fler har dött av Covid-19 än vad FHM säger, båda hänvisar till rapportering från sjukvården.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in