2020-04-27, 12:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Både Norges och Finlands myndigheter säger att majoriteten av befolkningen kommer bli smittad med Peak i höst. Finlands Statsepidemiolog sa idag att det var ett problem att så få smittats hittills.

Intresserad vad du har tillgång till för fakta som de inte har?

Givetvis har de längre tid på sig att förbereda sjukvården, men antalet sjuka säger de lär bli som i Sverige.

Finlands regering trodde som bekant i Mars att 10.000 skulle dö innan sommaren. Nu ser det inte alls ut att bli så eftersom det var enklare att stoppa smittan än man hade trott. Varför skulle det inte gå i höst?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Asmodeusvult
Vi avslutade övningen genom att inne i ett tårgastält ta av oss masken innan desinficering av lekamen och sedan utrustning startades. Det trodde jag var standard.

Fan länge sen nu, var väl regnrocken, handskar, skyddsmask och tygbiten på hjälmen.
först blev det larmet och alla slog på snuskburkarna med något i metall.

därefter en massa övningar för att påvisa något vi länge misstänkt, det är ett helvete att springa runt i abc utstyrsel.

Sen så sprang kaptenen med 2-3 tårgaspatroner på en pinne som han höll direkt framför våra masker, det var då de flesta upptäckte att dom var otäta. Jag minns att det sved något sjukligt i nacke, över händerna och i midjan i typ en dag efter, mitt i sommaren och så där gassande svensk-varmt med damm och tårgas-kliande kropp

Var KB och tror att vi hade tältet med resten av plutonen när dom ryckte in.

Jag hade en värre upplevelse, framåt slutövningarna så hade vi fått toaletter i kartong med en sopsäck inne i, vi lämnade dom vid varje lägerplats rent och fint och alla mådde som prinsar.

en natt var det lite kris och jag sprang ut och någon hade haft kris före mig och sölat ned hela jävla utsidan på kartong-toaletten.
Jag upptäckte inte det förräns efter att jag grejat runt ett tag och försökt öppna locket och rätta till plastpåsen och tror jag stor hela natten och tvättade mig och händerna luktade fan i en vecka efter inbillade jag mig
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RonnyKålman
Det håller jag med om, MEN, vad är poängen att fly till ett annat land menar jag?

Om du förmodan skulle få komma in i låt säga Spanien, då får du sitta inlåst mer eller mindre.

Vad skulle det hjälpa dig då?

Inte just Spanien med norge eller finland är ju bra länder
Citera
2020-04-27, 12:45
Medlem
crisscrosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Du kan se i grafen som har längst ner under mina inlägg. Fram till 15/4 var "överdödligheten" 2400 personer jämfört med normal nivå. Folkhälsomyndigheten rapporterar 1080 covid-19-döda fram till det datumet. Så det verkliga antalat verkar vara ca 2.2 gånger högre än FHM's siffror, vilket känns ganska rimligt.
Återigen de rapporterar 1623 döda fram till det datumet, 1080 blir inte mer rätt för att du upprepar det. Finns en utmärkt excel att ladda hem på deras hemsida där alla fall med dödsdatum finns.
Citera
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Nä. Du har fel.

Har jag fel? Vad? Ljuger siffrorna?

Din kommetar är som att jag skulle skriva att Sverige ligger i norra Europa, och du svarar "Nä. Du har fel".

Vänligen bemöt i sak det jag skriver istället, så får vi en lite högre nivå på diskussionen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draken55
Smittan sprids överallt, i oilka takt, men det förändrar inte faktumet som gäller vid alla svåra utbrott av smittsamma sjukdomar, better safe than sorry,
och att begränsa smittan så mycket som mäjligt spar liv, många liv, det är universella sanningar det.

Just Finland har möjligen, jag säger möjligen , lite för lite smittade, men det är ju sanslöst svårt att hamna rätt, Sverige har verkligen inte hamnat rätt.

Ja det jag reagerade på vår att du skrev att alla som tror man fpr lika många sjuka ändå är korkade. Tänkte om du hade nån speciell källa till det som Norge och Finland har missat. Men då var det bara du som var korkad alltså.

Vilken takt som är lagom har jag ingen aning om och tänker inte värdera.
Citera
2020-04-27, 12:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kill bill
Min poäng flög förbi. Att krascha vår ekonomi dödar fler

Du har en poäng här, jag tycker det är rätt dyrt med vård av rökare och alkoholister.

Om dom inte betalat in skatt bör man neka dom vård?

Samma med äldre när dom bara kräver vård, man kan ju göra som nu och låta dom dö.

Återigen, har dom inte betalat skatt borde det bli automatisk dödshjälp.

(nu tycker ju inte jag det men jag spinner vidare på hur mycket ett liv är värt)
Citera
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FrankIsBack
Goda nyheter!
Nya tester visar på mycket bättre immunitet efter man haft covid, än man tidigare trott!!
Ähum:
Citat:
Vi vet ännu inte säkert om antikroppar innebär immunitet,
Citera
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crisscross
Återigen de rapporterar 1623 döda fram till det datumet, 1080 blir inte mer rätt för att du upprepar det. Finns en utmärkt excel att ladda hem på deras hemsida där alla fall med dödsdatum finns.

Jag pratar alltså om vad som hade rapporerats av FHM fram till 15/4. Inte vad som har fyllts på i efterhand.
Citera
2020-04-27, 12:47
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Det är ju vad FHM säger att man ska göra. Naturligtvis följer inte folk detta och smittar då andra. Det behövs strängare restriktioner för att människor ska begripa allvaret.

FHM kanske inte har någon kunskap om pollen. Hade dom det skulle de förstå hur knepigt det är att låta alla som är allergiska stanna hemma. Det är flera miljoner människor.

Att ta reda på om man är det brukar man göra när det inte är pollensäsong, pricktest. Jag tror jag vara allergisk mot hund vilket jag inte hade en aning om. Sedan kan ju annat döljas av allergin corona, vanlig influensa vad som helst. Mer testning är det enda vettiga.
Citera
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dbloods
Att bara mask tycker dem troligen skapar oro och otrygghet i samhället. Det är en alarmerande åtgärder, hör inte normen i Sverige.

Citat:
Eller så är det enkelt att de vet om att vi aldrig kan tillgodose svenska folket med masker.

Det är nog väldigt när sanningen

Citat:
Att bara mask verkar inte majoriteten förstå inte är till för att skydda friska individer, utan för när sjuka människor och asymptomatiska personer rör sig ute inte ska smitta.
Kanske är det som du skriver och bara det att sjuka med eller utan symtom inte smittar är ju väldigt positivt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crisscross
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Du kan se i grafen som har längst ner under mina inlägg. Fram till 15/4 var "överdödligheten" 2400 personer jämfört med normal nivå. Folkhälsomyndigheten rapporterar 1080 covid-19-döda fram till det datumet. Så det verkliga antalat verkar vara ca 2.2 gånger högre än FHM's siffror, vilket känns ganska rimligt.
Återigen de rapporterar 1623 döda fram till det datumet, 1080 blir inte mer rätt för att du upprepar det. Finns en utmärkt excel att ladda hem på deras hemsida där alla fall med dödsdatum finns.[/quote]

Den berömda diskussionen vad som är normalt?

year on year är väl lämplijgt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in