Citat:
Ursprungligen postat av
trazke
Fast dom flesta länder är medvetna om att en lockdown bara är att skjuta problemet framför sig på bekostnad av ekonomin. Alla länder kommer ha många döda när detta är över. Ta Finlands statsepidemiolog som senast häromdagen oroade sig över Finlands långsamma smittspridning.
Sveriges siffror är bäst då dom är mest korrekta. Både vad gäller att rapportera dom avlidna på rätt dag och även i hänseende till ett lågt mörkertal. Sverige och Belgien är dom länder som har lägst andel orapporterade avlidna. Det viktigaste är inte att vara snabbast med rapporterna bara för att vi är nyfikna.
Finlands epidemiolog är som nämnts i tråden med i samma lilla flockimmu gubbklubb som AT. Så jag betvivlar starkt hans uttalanden. Då anser jag att Finlands verkliga ledning är vettigare.
Vad du säger om "de flesta länder" är ganska vagt och får stå för dig, det är inte alls så jag uppfattat det. Att det KAN bli ett problem ja absolut, det tror nog många länder. Men det skall man ju bekämpa.
Särskilt irriterande är det ju då sannolikt för länder i EU som pressat ner smittan till max medan Sverige osolidariskt struntar i det. Jag tror att EU-länderna kommer att göra allt i sin makt för att slå ner eventuella nya uppblossande utbrott i sina länder. För de tar detta på
allvar, till skillnad från Sverige.
Gällande siffrorna så har jag nu sagt många ggr varför jag anser de vara dåligt rapporterade i Sverige, men jag kan lägga till att det med snabbhet
ÄR oerhört viktigt, i en pandemi.
Om du t.ex. vill ändra kurs och snabbt tillsätta skarpa åtgärder, för att du ser att du är på väg käpprätt åt skogen, i ett land. Så är det inte svinbra om du behöver vänta 2-3 veckor på korrekta siffror. Då ligger du ju alltid steget efter den verkliga utvecklingen.
Att det handlar om nyfikna flashbackare är bara barnsligt sagt. Det handlar om att få
rätt möjligheter att agera korrekt i pandemin. Och även att allmänheten inte skall få en felaktig bild av att "Jaha nu dog det bara 2 idag och de säger att kurvan är flack, då har det ju gått ner i utvecklingen, toppen! Jag sätter mig på krogen". De har ju t.o.m. skrivit i tidningarna om såna effekter, att folk slappnar av osv.