2020-04-27, 15:17
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onlyplaydanuts
Jo men det är ju det de gråa staplarna är till för, genomsnittlig eftersläpning.
Jag tror inte eftersläpningen kommer öka ännu mer än vad det var i påskhelgen, därför tror jag det riktiga resultatet kommer ligga strax under de grå staplarna (lite mindre eftersläpning jämfört med påsken).
Påskhelgen är inte helt inne ännu och inte påföljande vecka heller.
Citera
2020-04-27, 15:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pollarn
Menar denna artikel tre dagar sen "Det råder tillfälligt inreseförbud i Sverige, just nu gäller det fram till den 15 maj. Men undantagen är många och det landar fortfarande ett 40-tal plan på Arlanda per dygn. Den som har influensaliknande symtom uppmanas söka vård, men ingen särskild kontroll görs." https://www.dn.se/sthlm/manga-undantag-fran-inreseforbud-i-sverige-personer-som-saknar-tillstand-inslappta/

Tydligen ska ett plan från Iran landat den 22april.Tydligt brott mot schengen vad jag förstår , dessutom tar de in smittbärare till Europa !

Aha den. Väldigt lång artikel. De sa i artikeln att ca 70 utländska Personer släppts in i Sverige sedan mars i väntan på flyg tillbaka, de tar deras resehandlingar ifrån dem som ngn slags säkerhet. Verkar inte göras ngn kontroll av sjukdom nej, utan de uppmanas bara söka vård om de är sjuka, om jag fattar detta rätt nu. Polisen säger att de kan inte leva i transithallen mer än 3 dagar, dvs om det dröjer mer tills ett plan går tillbaka, får de komma in i landet Jag känner igen detta nu från tidigare. Ja det låter inte svinbra.
Citera
2020-04-27, 15:18
Medlem
urgts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lallisen
Ska man sätta in vård även om det dödar patienten trots att det är rätt vård mot sjukdomen?

Kruxet är att man inte prioriterar som vanligt.

Undrar varför sånt sprängstoff aldrig hörs på presskonferenserna.

Citat:
– Man säger nej till patienter som behöver respirator som det annars inte brukar vara något snack om: 60-70-åringar med relativt milda sjukdomar, säger en läkare som beskriver hur sjuksköterskor på avdelningen gråter.

Citat:
– Jag och många av mina kollegor mår direkt dåligt av att tvingas låta människor dö framför våra ögon, när vi vet att de hade haft en hygglig chans att överleva ifall de fått intensivvård. Detta händer flera gånger dagligen, säger en annan.

Citat:
– Orsaken till de hårda prioriteringarna tror vi är att det saknas personal att bemanna fler iva-platser. Man har sängar, respiratorer och övrig utrustning - men det saknas intensivvårdsläkare och intensivvårdssköterskor. Genom att prioritera hårt kan man fortsätta att säga att det inte råder någon brist på intensivvårdsplatser, eftersom man ju kan styra efterfrågan genom att prioritera hårdare. På så sätt kommer det aldrig att uppstå någon ”brist”, och man kan fortsätta att hävda att beredskapen varit tillräcklig.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Så de som rapporteras som döda idag dog för en månad sedan?

Citat:
Ursprungligen postat av hagelskur
ja med 3-4 v eftersläpning, borde det vara så

Nja. Eftersläpningen är på tok för stor, men så här förstår jag att det hänger ihop.

Dödsfall på sjukhus rapporteras in relativt fort (upp till en vecka kanske). Dödsfall i hemmet och inom äldrevården måste klarläggas dödsorsak av läkare, vilket går att det tar 2-3 veckor. Det är sen dessa siffror som FHM rapporterar vid PK. Sedan har sjukvården 3-4 veckor på sig att rapportera till SCB som gör en egen sammanställning. Var de hittar sina extra 10% vet jag inte riktigt.

Men, man borde kunna göra rapporteringen MYCKET effektivare.
Citera
Medlem
Onlyplaydanutss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Så är det. Länge var ju 8/4 solklart högst, men nu håller 15-16/4 på att gå om. Eftersläpningen ökar hela tiden. Egentligen, vad talar egentligen för att talen skulle gå ner? Vi har i princip noll social distancing, fulla pubar, överfulla affärer, full kollektivtrafik. Och en massa gamlingar som rör sig i trängseln ute på stan.
Därför att det inte finns lika många att smitta längre samt att många äldreboenden redan haft smittan.
De gamla som rör sig på stan håller jag med om, helt obegripligt.
Citera
Medlem
Antagligen dum fråga..men likafullt undrar jag varför det inte testas mera i Sverige?

Sedan så tittar jag på reportage från Sydkorea.Där mäter de temperaturen på folk på mycket enkelt sätt.
I Sydkorea så verkar det ju fungera..varför gör vi inte likaleles här?

Sedan undrar jag varför vi har denna eftersläpning i rapportering som vi ständigt dras med?
Den kan ju knappast vara omöjlig att kunna korrigera..varför sker inte det?
Citera
Medlem
santos_devilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onlyplaydanuts
Jo men det är ju det de gråa staplarna är till för, genomsnittlig eftersläpning.
Jag tror inte eftersläpningen kommer öka ännu mer än vad det var i påskhelgen, därför tror jag det riktiga resultatet kommer ligga strax under de grå staplarna (lite mindre eftersläpning jämfört med påsken).

Frågan är varför folk dog mer under påskhelgen, borde vi inte se påskens offer i siffror nu? De som reste och hade påskfester under påsk borde ju ha kommit in men det verkar inte ha varit så överjävligt ändå. Vilket är skönt
Citera
2020-04-27, 15:19
Medlem
Citat:
Ska man sätta in vård även om det dödar patienten trots att det är rätt vård mot sjukdomen?

Självklart inte men det bör avgöras från fall till fall. Men nu har ju Sverige försatt sig i en situation då man får extremt många svårt sjuka samtidigt som man har extremt lite resurser och ingen beredskap. Då blir det ju så att man får ta till schablonregler för att hinna med.
Hade man valt en förnuftig strategi och haft beredskapslager så hade man ju kunnat ge en värdig vård till alla som behöver. Det man sysslar med nu är väldigt ovärdigt.
Citera
2020-04-27, 15:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av urgt
Kruxet är att man inte prioriterar som vanligt.

Undrar varför sånt sprängstoff aldrig hörs på presskonferenserna.

Det var inte det du skrev.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Intressant med Kina i och med att de verkar ha skapat de flesta pandemier sedan 1000 år tillbaka.

Kina är ett stort problem med att sprida såna här sjukdomar.
Tycker landet borde stänga sina gränser när sånt här kommer på tapeten. Om dom vägrar får alla andra länder stänga sina gränser till kina.
Citera
Medlem
santos_devilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Antagligen dum fråga..men likafullt undrar jag varför det inte testas mera i Sverige?

Sedan så tittar jag på reportage från Sydkorea.Där mäter de temperaturen på folk på mycket enkelt sätt.
I Sydkorea så verkar det ju fungera..varför gör vi inte likaleles här?

Sedan undrar jag varför vi har denna eftersläpning i rapportering som vi ständigt dras med?
Den kan ju knappast vara omöjlig att kunna korrigera..varför sker inte det?

Alla får ju inte ens feber så dom kan ju möta hur mycket dom vill
Citera
2020-04-27, 15:21
Medlem
urgts avatar
Citat:
Det var inte det du skrev.

Blandar du ihop mig med nån? Har inte skrivit så mycket innan...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in