2020-04-26, 23:34
Medlem
Jeff.Becks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Ja, fast Sverige stängde aldrig och snart inom 1- 2 månader som kommer vårt kungarike att gå på knäna när det gäller vården. Dock kan vi lugna oss eftersom höga politiker och kungafamiljen alltid kommer att få vård.
Det blir bara skiten som dör som betalar politikers och kungafamiljens löner.

Känner igen detta från pesten då det var exakt samma sak!
Prins Daniel med sin transplanterade njure tillhör väl definitivt riskgruppen och det spelar ingen roll hur rik du är, det finns ingen bra behandling oavsett.
Citera
2020-04-26, 23:35
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Hur vet du det? Mögel kan också i vissa fall leda till svår sjukdom och till och med en förtidig död.
Läs om och läs rätt.
Citera
2020-04-26, 23:35
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WhiskeyTango84
Frågan då bara omn det är Corona så borde man ju vid det här laget vara antingen frisk efter typ 6 veckor eller väldigt väldigt dålig. Jag känner mej bara som jag har en lättare förkylning knappt ens det bitvis

Det du beskriver är precis detsamma som min dotter gå igenom. Hon blev sjuk några dagar för sju veckor sedan med influensa symptom. Nu går hon varje dag och är snuvig, hostar och är småsjuk.

Dock kan hon inte testa sig för COVID-19. Hon har ringt till vårdcentral och 1177 men ingen kan erbjuda en test.

Hon lever som vanligt och var på en krogfest och veckan efter var många på sjuka som var på denna fest.
En bartender avled för några dagar sedan och hon har nu jättedåligt samvete för detta samt för farmor.
Citera
2020-04-26, 23:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av urgt
Enbart lockdowns kommer inte att hjälpa. Efteråt måste man bli asiat och hålla smittan på låg nivå.

Precis, munskydd på och stenhård distansering, samt tester i mängder. Isolering direkt för smittade och personer i dess omgivning.
Citera
2020-04-26, 23:37
Medlem
qwerty-66s avatar
Neil Ferguson dömmer ut Sveriges strategi...

https://www.expressen.se/nyheter/brittisk-professor-stockholm-narmar-sig-new-yorks-niva/
Citera
2020-04-26, 23:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av f30malmo
Men har man immunitet då?

Jag antar att man har det för ett tag precis som de som har fler antikroppar - ingen vet ju ännu hur länge. Men om man har en kropp som är bra på att fajtas mot viruset så att man blir lindrigt sjuk första gången så borde detta gälla för en andra våg av viruset också? Jag gissar ju bara, men det verkar rimligt att det skulle vara så.
En annan sak som verkar bra är att man kan ta blodplasma med antikroppar från dem som haft Covid 19 och ge till de sjukaste så att de får ett bättre försvar. På så vis kan en andra våg bli mindre dödlig än den första.
Citera
2020-04-26, 23:44
Medlem
Vad många lockdown och mask/desinfektion/karantänförspråkare kapitalt missar är att människors immunsystem faktiskt blir generellt sämre av mindre kontakt med andra människors bakterie och virus flora..
Immunsystemet behöver kontinuerlig träning för att fungera optimalt.
Senast redigerad av Nibiru2011 2020-04-26 kl. 23:47.
Citera
2020-04-26, 23:45
Medlem
Flera experiment har genom tiderna visat hur vanliga människor kan påstå något de själva inte tror är sant, enbart på grund av grupptryck.

I ett klassiskt experiment visar Solomon Asch att 76 % ger uppenbarligen felaktiga svar på en enkel uppgift om de övriga i gruppen svarar fel (du känner kanske till experimentet med att bedöma längden på linjer).

I ett annat experiment visade Stanley Milgram att 65 % av försökspersonerna i ett experiment var beredda att utdela i princip dödliga elektriska stötar till oskyldiga om de blev kraftfullt uppmanade av en bestämd auktoritet.

Kanske är det detta som får folk i Sverige att följa idén med flock-immuniteten och Sveriges strategi. Den bestämda auktoriteten (Tegnell & Gisenke & Löfven & journalisterna) säger hela tiden: så här är det. Trots att det finns fakta som visar att så är det inte alls. Vi blir kraftfullt uppmanade att göra på ett sätt som strider mot ny information, som säger emot vad många forskare säger och världens samlade kunskap. Det handlar både om grupptryck i kombination med den tvärsäkra och kraftfulla auktoriteten.

Och precis som i Milgrams experiment, där de gav oskyldiga elstötar, är vi medskyldiga och låter våra äldre och personer i riskgrupper att ledas in i döden, utan att ifrågasätta Sveriges valda väg.
Citera
2020-04-26, 23:46
Medlem
f30malmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cucciola
Jag antar att man har det för ett tag precis som de som har fler antikroppar - ingen vet ju ännu hur länge. Men om man har en kropp som är bra på att fajtas mot viruset så att man blir lindrigt sjuk första gången så borde detta gälla för en andra våg av viruset också? Jag gissar ju bara, men det verkar rimligt att det skulle vara så.
En annan sak som verkar bra är att man kan ta blodplasma med antikroppar från dem som haft Covid 19 och ge till de sjukaste så att de får ett bättre försvar. På så vis kan en andra våg bli mindre dödlig än den första.

Såg i sydsvenskan idag att en smittskyddsläkare sa att antikropparna inte säger något om immunitet för livet i alla fall.

Är nog inte säkert det där med andra gången man får det, särskilt inte om viruset förändras i en andra våg? Men kan för lite om virus för att veta.
Citera
2020-04-26, 23:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Det du beskriver är precis detsamma som min dotter gå igenom. Hon blev sjuk några dagar för sju veckor sedan med influensa symptom. Nu går hon varje dag och är snuvig, hostar och är småsjuk.

Dock kan hon inte testa sig för COVID-19. Hon har ringt till vårdcentral och 1177 men ingen kan erbjuda en test.

Hon lever som vanligt och var på en krogfest och veckan efter var många på sjuka som var på denna fest.
En bartender avled för några dagar sedan och hon har nu jättedåligt samvete för detta samt för farmor.
Hoppas din dotter blir bra snart. Min sjukdomskänsla har försvunnit, den fanns bara där den första veckan. Sedan har jag mest varit snorig i flera veckor fast även det börjar lätta. Har dock lite lätt halsont som kommer och går. Inga problem med hosta eller andningen och kondisen är inte sämre än den var innan i alla fall. Värt att tillägga är att jag tillhör en riskgrupp med nedsatt hälsa. Därav min tanke om att om det skulle vara Corona det handlar om så skulle jag förmodligen avlidit vid det här laget eller åtminstone blivit supersjuk. Men man vet ju aldrig den här sjukdomen kan ju klippa en elitidrottsman jäkligt fort medans en gammal dam på 80 bast kan överleva.
Senast redigerad av WhiskeyTango84 2020-04-26 kl. 23:51.
Citera
2020-04-26, 23:49
Bannlyst
Tegnell, FHM och deras lakejer massivt uppläxade.

https://www.expressen.se/nyheter/brittisk-professor-stockholm-narmar-sig-new-yorks-niva/
Citat:
Dödligheten i Stockholm per capita närmar sig New Yorks nivå – och antalet dödsfall per dag kommer öka.

Det säger brittiska professorn Neil Ferguson som låg bakom rapporten som ändrade Storbritanniens corona-strategi.

– Majoriteten av epidemiloger stöder min position, men Sverige har gått sin egen väg.
Citera
2020-04-26, 23:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jeff.Beck
Prins Daniel med sin transplanterade njure tillhör väl definitivt riskgruppen och det spelar ingen roll hur rik du är, det finns ingen bra behandling oavsett.

Det är ju därför kungligheter på en massa ställen isolerar sig. Kungen sitter på nåt slott nånstans (Sörmland?), Drottning Elizabeth sitter också gömd. Thailändske kungen hyrde ett hotell för sig själv. De rika i USA åker till ngn skidort i Wyoming och isolerar sig (men smittar servicepersonalen) osv.

Det är farligt att vara knegare eller fattig, i en sån här pandemi, svårare att fly undan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in