2020-04-27, 11:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bergsdal
Jag tror geniunt en till krasch är på väg för corona är inte i närheten att försvinna och alla pengar USA pumpar in i sina invånare har höjt marknaden men det kommer krascha så fort pengarna är borta.

Vad tror ni alla?

Klart att det blir ekonomiska problem men alla insatta har sedan ett par veckor insett att det inte är särskilt mycket värre än den vanliga influensan egentligen. Osäkerheten frammåẗ är mest hur politikerna skall ta sig ur den återvändsgränd som en lock-down innebär.

Europa börjar öppna upp. USA också med Georgia i spetsen. Finns inte på kartan att de stänger till igen. Det kommer inte folk att acceptera, Det är den svenska modellen som gäller för resten av världen från och med nu.

Centralbankerna kommer att möta det hela med att trycka pengar i massor. Det är mer troligt att vi äntligen får inflation (mätt som KPI) än att aktiekurserna rasar i nominella termer från här.

Klart att man inte bör satsa alla sina besparingar på rena chansningar men jag tror inte att risken är särskilt stor med att köpa större stabila bolag som Securitas, Peab, Volvo, etc, just nu. Risken kanske är högre för banker och vissa branscher som Hotell och Resor.
Citera
2020-04-27, 11:22
Medlem
CC75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bollkalle70
60 det låter väldigt högt
Ryssland är stor exportör= behöver högre pris, annars blir ryssen missnöjd

Tänker du på Saudi? Jag förstår att det låter högt men vad i övrigt har Saudi som ger dem pengar? Vad gör Saudi idag med sina pengar? Hela deras ekonomi och köpkraft kommer från oljan liksom deras dyra krig i Yemen.

Vad gäller 60$ har jag hört den siffran från olika håll. Dock självklart finns risken att även dessa olika källor har fått den från samma källa och är grundkällan fel, då blir allt fel. Oavsett. Jag tror att det är så. Saudi är beroende av ett 60$ pris på oljan.

// CC
Citera
2020-04-27, 11:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Tror du det ser annorlunda ut internationellt på vad oljan används till?

Jag hittade ingen annan länk men du är välkommen att ge den internationella siffran.

Jag skulle tro den snarare anger en högre andel bränsle än den svenska.

Men tänk lite nu... vi fyller tanken med 50 l bensin en eller två ggr i månaden. Hur många plastkassar och hur mycket tvättmedel gör vi av med?

Kom igen, din siffra är åt helvete, inte ens i närheten.
Självklart ser det annorlunda ut internationellt, vissa länder eldar upp mer olja på en dag än vad Sverige förbrukar på ett år genom att tanka bilen
Citera
2020-04-27, 11:36
Medlem
Citat:
Lyssnade på ekonomi podd , saudi har en break even på olja vid 15 dollar fatet
Brist på oljekällor har dom inte
Vill dom köra lågt oljepris så gör dom det
Ryssland tror jag låg 25 ish
Så vissa tjänar på oljan även vid lågt pris
Frågar du ett oljebolag så vill dom säkert att oljan ska upp till 100 dollar fatet igen
Men är det troligt , inte enligt mig
Har säkert fel , så gör tvärtom
Fast 2014 (förra oljekrisen) så fick Saudi ställa in sina betalningar och lägga extra skatter på sin befolkning redan efter några månader, de har inte byggt upp nån oljefond som Norge utan spenderar allt och lite till som om det inte fanns någon morgondag
Citera
2020-04-27, 11:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sugarboypetoj
Detta är ett så fantastiskt tydligt tecken på att folk är itutade att ”köpa dippen” att man blir mörkrädd, även folk man tidigare respekterade. Det finns absolut inget som motiverar uppgången på börsen,utan snarare tvärtom. Många som gör bort sig nu, det tackar vi för.
Ja plötsligt är inte ”sitta still i båten” så viktigt 😂, nu skall minsann varenda krona spenderas. Själv kommer jag inte göra ett skit i år på börsen utan väntar ut detta år så får vi se hur det ser ut nästa år.
Citera
2020-04-27, 11:42
Medlem
bergsdals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Makramento
Extremt aggressiva köp av centralbankerna.
Frågan är vad man ska göra med alla sina innehav sedan. Ska man starta investmentbolag?
Håll i hatten när dom säljer av, men det lär ju inte vara än på ett tag.

Citat:
När kommer den då?
Hur länge räcker jänkarens pengar?
Mmm det som är den stora frågan. Euforin är hög just nu men jag skulle ge det hela åtminstone två veckor till en månad minst tråkigt nog. Om två veckor ska man kunna börja kunna se nedgångar och där folks pengar börjar ta slut igen och 1 månad bör det bli panik igen. Men då kan man bara pumpa in mer pengar igen, och samtidigt beror det på hur corona situationen ser ut då. Om corona håller fast och fortsätter förstöra ekonomiskt blir det intressant att se vad som händer. USA är ju påverkad värst av alla länder också så det finns en stark relation och effekt med marknaden samt Coronas utveckling på marknaden

Man kan investera just nu men det kommer gå ned något procent och upp fler procent än vad det går ner. Kommer bli en långsam uppfart men tror inte det är hållbart i längden och man kommer inte kunna tjäna mycket pengar heller såvida man inte investerar flera hundratusen/miljoner är min tagning av allt. Man kommer få sälja snabbt i min mening och tycker puts är bäst just nu för marknaden går bara uppåt

Tips på puts är spy, Tesla och alla standard puts. Dom går upp nu igen. Upp puts är bäst just nu. Sämst att köpa aktier för priserna är inte jätte bra men man kan tjäna en liten hacka, man behöver bara sälja snabbt
Senast redigerad av bergsdal 2020-04-27 kl. 11:46.
Citera
2020-04-27, 11:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hank1338
Låt mig höra vad du fick i vinst efter hävstångsjustering på 2 dagar
2800 kronor.
Det här är dock lite ot och för invecklade förklaringar om vad hävstångscertifikar har för urholkning finns där säkert någon tråd.
Citera
2020-04-27, 11:56
Medlem
bergsdals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Klart att det blir ekonomiska problem men alla insatta har sedan ett par veckor insett att det inte är särskilt mycket värre än den vanliga influensan egentligen. Osäkerheten frammåẗ är mest hur politikerna skall ta sig ur den återvändsgränd som en lock-down innebär.

Europa börjar öppna upp. USA också med Georgia i spetsen. Finns inte på kartan att de stänger till igen. Det kommer inte folk att acceptera, Det är den svenska modellen som gäller för resten av världen från och med nu.

Centralbankerna kommer att möta det hela med att trycka pengar i massor. Det är mer troligt att vi äntligen får inflation (mätt som KPI) än att aktiekurserna rasar i nominella termer från här.

Klart att man inte bör satsa alla sina besparingar på rena chansningar men jag tror inte att risken är särskilt stor med att köpa större stabila bolag som Securitas, Peab, Volvo, etc, just nu. Risken kanske är högre för banker och vissa branscher som Hotell och Resor.
Haha ja. Det lustiga är vad fan tänkte man med att stänga ned utan att utföra någon internationell sammarbete?? Länder har stängt ned i ojämna mellanrum när man inte ens får bäst effekt av själva isoleringen. Jag håller med! Problemet är dock fortfarande om man öppnar upp kommer corona viruset ta fäste igen och smitta ännu mer ännu snabbare. Jag kan lova det kommer bli snabbt kaos för om mängden samt majoriteten är sjuka och kan inte konsumera produkter eller jobba samt slösa bort sina pengar kommer en liten krasch inträffa. Det hela kommer bero på hur hårt corona slår fast på folk

Covid 19 är dock värre än den vanligt influensa på grund utav att majoriteten av människor har inte immunitet samt så är den väldigt smittsamt och inte nog med det har inte läckemedel samt förståelse i hur viruset ens fungerar till hundra procent. Det största problemet med

allt det här att sjukhus kommer snabbt bli fullt vilket är en av dom största dödsorsaker, folk behöver oftast ligga i intensivvårdsavdelningar där dom får hjälp med andningen för viruset kan skapa lunginflammation med mera. Bara med tanke på hur uruselt man gjort hittills tror jag på en krasch men vi får se

Jag har bara en väldigt pessimistisk attityd gentemot människor för allt jag ser detta dumma djur göra är fel och jag kommer bara inte bli förvånad för fem öre när man försöker pumpa in mer pengar och viruset kommer inte försvinna i första läget för som vanligt underskattar man naturen samt hur svag människan är biologiskt

Bara exempelvis, man hade hela EU vid sina fingertoppar. Allt man hade behövde göra är använda denna underbara funktion och stänga alla gränser medans viruset var i Kina. Virus är ingenting nytt, man visste det skulle sprida sig till EU och resten av världen såvida man inte stängde gränserna, visste man inte nämnda så är mänskligheten riktigt illa ute för det krävs rumstemperaturad iq för att förstå viruset skulle inte bara stanna i Kina när man har kinesiska turister i Sverige och övriga länder medans det finns virus i Kina. Inte nog med det så sa media att man inte behövde oroa sig vilket är ett stort skämt. Sedan ännu värre, grejen med isoleringen och för att uppnå bäst effekt är när alla går in i isolering samtidigt. Gör man inte det kan fortfarande viruset infektera andra och därmed överleva till folk som är i isoleringen kommer ut därifrån och infektera dom!

Slutsats

Krasch kommer såvida man inte lyckas pumpa in pengar så länge viruset är ute och härjar
Senast redigerad av bergsdal 2020-04-27 kl. 12:49.
Citera
2020-04-27, 12:04
Medlem
skogshuggar3ns avatar
Vilken oljeaktie är det DI rekommenderar högst upp i nyhetsflödet?
Citera
2020-04-27, 12:38
Medlem
bergsdals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sugarboypetoj
Detta är ett så fantastiskt tydligt tecken på att folk är itutade att ”köpa dippen” att man blir mörkrädd, även folk man tidigare respekterade. Det finns absolut inget som motiverar uppgången på börsen,utan snarare tvärtom. Många som gör bort sig nu, det tackar vi för.
Varför är det negativt att folk vill vara försiktiga med sina pengar? Man behöver inte vänta på någon stor dip. Läget är fortfarande bra att köpa aktier om man vill satsa kortsiktigt är det fortfarande perfekt läge. Många kanske vill satsa långsiktigt dock?

Det finns visst massa motiveringar till varför börsen går upp? Det är bara titta och följa amerikanska konsumering. Dom har fått 1000 dollar att bränna upp så självklart finns det anledningar
Vet folk som har lagt 1k på puts. Riktig hysteri i jungeln just nu
Senast redigerad av bergsdal 2020-04-27 kl. 12:44.
Citera
2020-04-27, 12:44
Medlem
När kommer småspararna inse att vi är i bear market? kommer att svida ordentligt i plånboken innan dammet har lagt sig!
Citera
2020-04-27, 13:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av victore
När kommer småspararna inse att vi är i bear market? kommer att svida ordentligt i plånboken innan dammet har lagt sig!
Kan man inte skilja på bear och bull så kanske man inte ska uttala sig. Mvh
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in