2020-04-26, 20:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Om du anser att sådana händelser per definition utmynnar i en morddom, så skulle nog halva Sveriges befolkning sitta bakom lås och bom idag

Nä, givetvis inte. Och det skriver jag inte heller..
Citera
2020-04-26, 20:20
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Jag förstår inte heller.
Om forensikern, utan att själv aktivt göra något, ser samma aktivitet på sin dator som han såg på SD:s dator, så har det ingen betydelse om flikar är öppna eller inte.
Pratar vi om olika saker?
Chrome-flikar?
Drive?
Kan du ge en tydligare förklaring?
Chromeflikar=Öppna webbsidor, dokument i webbläsaren. SD hade ett ett sådant dokument öppet i webbläsaren och det känns rimligt att anta att det var det som utlöste cacheaktiviteten 23.34. Jag kan återskapa exakt det beteendet på min dator när jag öppnar datorn.

Drive, lagringsställe i molnet, man kan välja vilka lokala kataloger/filer som ska synkas och skickas dit.

Om man har Backup & Sync installerat så körs bakgrundsprocesser som synkar med jämna mellanrum. De processerna körs i bakgrunden och har inte behov av att ladda webbsidor (via cachen) med bilder och sådant.
Citera
2020-04-26, 20:25
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Unni.Drougge
Lyssnar på förhöret med forensikern nu.

Han pratar om en synklogg och i den syntes ingen aktivitet som synkade med cache records 23:34, alltså inget mejl, program eller fil som öppnades eller någonting.
Ja det stämmer. Laddning av webbsida (t ex via cachen) genererar inte något i syncloggen. Om man har ett verktyg typ ChromeCacheViewer kan man se vad som accessats i cachen, på liknade sätt som det redovisades i aktbilagan.
Senast redigerad av MrBarnaby 2020-04-26 kl. 20:35.
Citera
2020-04-26, 20:26
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Det finns massor med styrkta indicier, men de är just indicier. Det är svårt att styrka att SD befunnit sig på platsen vid mordet och dessutom utfört mordet. Även om de flesta inblandade i förundersökningen "vet" att det är han som är förövaren här, så måste det styrkas "utom rimligt tvivel". Och tyvärr finns inte det. Det FINNS tvivel, om än bara lite kanske - har ju ännu inte läst nån dom. Har vi lite tur så svänger rätten, men antar att det bara är en önskedröm.
Det handlar väl snarare om hypotetiska indicier, men har man bara tillräckligt många så kan de naturligtvis ändå ge en tydlig bild. Sällan har man sett en större spricka mellan det subjektiva och det objektiva.
Citera
2020-04-26, 20:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Det handlar väl snarare om hypotetiska indicier, men har man bara tillräckligt många så kan de ju ändå ge en tydlig bild. Sällan har man sett en större spricka mellan det subjektiva och det objektiva.
Hypotetiska indicier? Oj. Finns sånt överhuvudtaget?

Nå, jag hoppas SD njuter av sin frihet och krympta bekantskapskrets. HD bör nog vara försiktig om hon retar upp SD. Han har visat vad han är kapabel till.
Citera
2020-04-26, 20:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Ja det kan säkert stämma. Laddning av webbsida (t ex via cachen) behöver inte generera nåt i syncloggen, om man har ett verktyg typ ChromeCacheViewer kan man se vad som accessats i cachen.
Okej så du tänker att han kan ha öppnat upp datorn utan att göra någonting alls?

Men hade han t.ex. uppdaterat webbläsaren för att se om nya mail dykt upp, så hade det synts?

Enligt forensikern loggar syncloggen för fullt hela tiden och skulle ha visat aktivitet.
Citera
2020-04-26, 20:38
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Okej så du tänker att han kan ha öppnat upp datorn utan att göra någonting alls?

Men hade han t.ex. uppdaterat webbläsaren för att se om nya mail dykt upp, så hade det synts?

Enligt forensikern loggar syncloggen för fullt hela tiden och skulle ha visat aktivitet.
Syncloggen visar aktiviteter mot Drive. Cacheviewern visar vad som accessats i cachen och det blir mycket där om en icke-stängd sida visas, speciellt om det är mycket bilder på sidan. Det var det som hände 23.34.
Senast redigerad av MrBarnaby 2020-04-26 kl. 20:44.
Citera
2020-04-26, 20:46
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Det jag har sett på min egen dator när jag öppnar den (med tidigare icke-stängda flikar) är att en massa bilder och annat skräp hämtas och pågår under flera sekunder, på samma sätt som görs på SD-dator 23.34 med referenser till docs.google.com.
Med den hypotesen skulle han ha öppnat sin dator vid fem tillfällen under natten: 00:25-05:44. Förutom tidigare under kvällen, kl 23:34.
M a o ingen sömn heller. Sett utifrån tidslinjen är det tomt på datoraktiviteter mellan 00:29-05:51. Själv påstår han att han somnat ifrån vattenspridaren och gått upp för att stänga av den mitt i natten.
Citera
2020-04-26, 20:54
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Med den hypotesen skulle han ha öppnat sin dator vid fem tillfällen under natten: 00:25-05:44. Förutom tidigare under kvällen, kl 23:34.
M a o ingen sömn heller. Sett utifrån tidslinjen är det tomt på datoraktiviteter mellan 00:29-05:51. Själv påstår han att han somnat ifrån vattenspridaren och gått upp för att stänga av den mitt i natten.
De få enstaka raderna vid de andra tillfällena kan vara vad som helst. Jag har sett några få sådana även på min dator men den stora sjoken kommer alltid när man öppnar datorn (med en tidigare icke-stängd sida), det vill säga 23.34-beteendet.
Citera
2020-04-26, 20:55
Medlem
Citat:
Syncloggen visar aktiviteter mot Drive. Cacheviewern visar vad som accessats i cachen och det blir mycket där om en icke-stängd sida visas, speciellt om det är mycket bilder på sidan. Det var det som hände 23.34.
Det var väl tvärtom väldigt lite 23:34, bara 24 poster? Han låter ju därav tvärsäker på att det bara är automatiska prylar.

”Inga filer har rörts och cache records skapas ändå”
Senast redigerad av Unni.Drougge 2020-04-26 kl. 21:00.
Citera
2020-04-26, 21:06
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
De få enstaka raderna vid de andra tillfällena kan vara vad som helst. Jag har sett några få sådana även på min dator men den stora sjoken kommer alltid när man öppnar datorn (med en tidigare icke-stängd sida), det vill säga 23.34-beteendet.
Okej, tack. Angående fjärrstyrning - finns teoretisk möjlighet att via sin mobil, i det här fallet en Android, fjärrstyra en dator till 23:34-beteende?
Citera
2020-04-26, 21:06
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Det var väl tvärtom väldigt lite 23:34, bara 24 poster? Han låter ju därav tvärsäker på att det bara är automatiska prylar.
Automatiska prylar mot Drive. Via cachen bilder, javascript etc när sidan laddas. Hur mycket beror på hur mycket sådant finns på sidan. Vi de andra tillfällena under natten var det någon eller ett par rader, det kan vara i princip vad som helst.

00.00 öppnade han förresten ett pdf-dokument, undrar om det har någon koppling till mejlet som kom 23.32.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in