2020-04-26, 09:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BuggaMigInte
Inuti en viss kontext kan man vara säker på att det finns objektiva sanningar. Kontexten i sig kan man inte vara säker på.

Man kan dessutom vara ganska säker på att ingen beskrivning har någonting med verkligheten att göra, utöver de tolkningar vi använder för att knyta modell med verkligheten.

Jag förstår din infallsvinkel. Inom de modeller vi tillämpar på verkligheten för att hantera vår verklighet finns det objektiva sanningar, förutsatt att det är rigorösa modeller som inte innehåller någon inkonsekvens, ofullständighet eller motsägelser.
Citera
2020-04-26, 10:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Heymid
Det enda som vi kan vara 100% säkra på är att medvetandet existerar. Allt annat är spekulation som bygger på obevisliga antaganden.
Ja det håller jag med om. Det verkar som att andra inte tycker likadant. Det jag brukar undra är om dom egentligen håller med men helt enkelt föredrar andra modeller eller om dom genuint tror på modellerna.

Går jag till mig själv så brukade jag ha ganska stark tro samtidigt som jag visste att det inte var speciellt säkert. Rent krasst så var jag väldigt övertygad i vilket fall.

Citat:
Jag förstår din infallsvinkel. Inom de modeller vi tillämpar på verkligheten för att hantera vår verklighet finns det objektiva sanningar, förutsatt att det är rigorösa modeller som inte innehåller någon inkonsekvens, ofullständighet eller motsägelser.
Japp, du verkar förstå min syn på den saken.
Citera
2020-04-26, 11:05
Medlem
Kanske att man inbillar sig att man är medveten är hundra procent.
Citera
2020-04-26, 11:42
Medlem
Citat:
Ja det håller jag med om. Det verkar som att andra inte tycker likadant. Det jag brukar undra är om dom egentligen håller med men helt enkelt föredrar andra modeller eller om dom genuint tror på modellerna.

Går jag till mig själv så brukade jag ha ganska stark tro samtidigt som jag visste att det inte var speciellt säkert. Rent krasst så var jag väldigt övertygad i vilket fall.

Japp, du verkar förstå min syn på den saken.

Fast hur kan vi vara säkra på att framtiden ter sig på ett visst sätt enligt vissa regler?
Citera
2020-04-26, 12:19
Medlem
Citat:
Fast hur kan vi vara säkra på att framtiden ter sig på ett visst sätt enligt vissa regler?
Ingen aning. Jag har inte någon tilltro till modeller idag utan ser dom som verktyg och dom påverkar min syn på verkligheten ungefär lika mycket som en hammare.
Citera
2020-04-26, 12:21
Medlem
Citat:
Ingen aning. Jag har inte någon tilltro till modeller idag utan ser dom som verktyg och dom påverkar min syn på verkligheten ungefär lika mycket som en hammare.

Bara universum har de svaren. Men för att vara praktiska måste vi ju anta att det finns en konsekvent framtid utifrån vissa rimliga antaganden. T.ex om jag är i min lägenhet för mig själv och har tillräckligt med vätske- och födointag så är jag garanterad att leva nästa sekund.
Senast redigerad av Heymid 2020-04-26 kl. 12:23.
Citera
2020-04-26, 12:31
Medlem
Citat:
Bara universum har de svaren. Men för att vara praktiska måste vi ju anta att det finns en konsekvent framtid utifrån vissa rimliga antaganden. T.ex om jag är i min lägenhet för mig själv och har tillräckligt med vätske- och födointag så är jag garanterad att leva nästa sekund.
Det går att ha bra modeller och agera efter dom men dom har ingen påverkan på verkligheten. Om du till exempel dör nästa sekund så är det det som gäller, inte din modell som garanterar dig att du lever.
Citera
2020-04-26, 12:36
Medlem
Citat:
Det går att ha bra modeller och agera efter dom men dom har ingen påverkan på verkligheten. Om du till exempel dör nästa sekund så är det det som gäller, inte din modell som garanterar dig att du lever.

Precis. Men det jag menar är att det finns objektiv sanning om vad som väntar härnäst utifrån vad du väljer att göra. Om du hade tillgång till all information om universums nuvarande tillstånd och visste vad alla agenter kommer att göra härnäst så skulle du kunna avgöra nästa tillstånd för universum.
Senast redigerad av Heymid 2020-04-26 kl. 12:39.
Citera
2020-04-26, 12:37
Medlem
trickydicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Min-Mamma
Du kan vara 100% säker på att du kommer att dö.

Samt att du kommer att betala skatt.
Citera
2020-04-26, 12:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trickydick
Samt att du kommer att betala skatt.

Döden är en praktisk säkerhet som bygger på induktion; alla människor som skådat den här planeten har åldrats och dött till slut, och jag är samma typ av varelse som kommer från mina föräldrar så varför skulle jag vara odödlig? Det är ett rimligt antagande, men obevisligt.
Citera
2020-04-26, 12:50
Medlem
Citat:
Precis. Men det jag menar är att det finns objektiv sanning om vad som väntar härnäst utifrån vad du väljer att göra. Om du hade tillgång till all information om universums nuvarande tillstånd och visste vad alla agenter kommer att göra härnäst så skulle du kunna avgöra nästa tillstånd för universum.
Aha. Ja det kan jag inte påstå att jag ser själv, varken praktiskt eller ens teoretiskt. Vad grundar du det på?
Citera
2020-04-26, 13:02
Medlem
Citat:
Aha. Ja det kan jag inte påstå att jag ser själv, varken praktiskt eller ens teoretiskt. Vad grundar du det på?

Du har rätt. Det verkar inte gå att förutsäga kvantpartiklars exakta tillstånd. Det verkar som att verklig slump finns, och givet det så är det omöjligt att med 100% säkerhet avgöra vad som händer härnäst.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in