2020-04-23, 20:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Heymid
Man kan vara säker på att det finns objektiva sanningar. Münchhausens trilemma visar att kunskap kräver antaganden, eftersom man måste anta en referenspunkt för att bedöma kunskap. Annars kan vad som helst bedömas vara kunskap. Vi måste anta att vi inte är vilsna i sanningen för att kunna påstå oss ha objektiv kunskap om verkligheten.
Inuti en viss kontext kan man vara säker på att det finns objektiva sanningar. Kontexten i sig kan man inte vara säker på.

Man kan dessutom vara ganska säker på att ingen beskrivning har någonting med verkligheten att göra, utöver de tolkningar vi använder för att knyta modell med verkligheten.
Citera
2020-04-23, 20:19
Medlem
Citat:
Man kan vara säker på att det finns objektiva sanningar. Münchhausens trilemma visar att kunskap kräver antaganden, eftersom man måste anta en referenspunkt för att bedöma kunskap. Annars kan vad som helst bedömas vara kunskap. Vi måste anta att vi inte är vilsna i sanningen för att kunna påstå oss ha objektiv kunskap om verkligheten.
Nu blandar du ihop kunskap och sanning. Det är två skilda saker. Jag kan ha kunskap om något som bara är sant för mig t.ex. Därför kan vad som helst bedömas vara en kunskap, men det behöver inte vara en sanning.
Citera
2020-04-23, 20:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MittPorrKonto
Nu blandar du ihop kunskap och sanning. Det är två skilda saker. Jag kan ha kunskap om något som bara är sant för mig t.ex. Därför kan vad som helst bedömas vara en kunskap, men det behöver inte vara en sanning.

Nej, där har du rätt. Jag talade om objektiv kunskap.
Citera
2020-04-23, 20:25
Medlem
Citat:
Nej, där har du rätt. Jag talade om objektiv kunskap.
Då får man definiera, när övergår det till att vara en objektiv kunskap?
Citera
2020-04-23, 20:30
Medlem
Dinkeydonks avatar
Jag tror man kan vara säker på sina känslor.

Har man ont är man nog jävligt säker på att man har ont.
Citera
2020-04-23, 21:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MittPorrKonto
Då får man definiera, när övergår det till att vara en objektiv kunskap?

Du har rätt, kunskap är relativt något ramverk. Det finns ingen objektiv kunskap från universums synvinkel; verkligheten bara är. Den enda möjliga objektiva kunskapen skulle vara logiska utsagor om hur verkligheten kommer att bli om det ena eller det andra händer framöver, men det är ju ändå svårt att förutspå med tanke på hur oförutsägbart och omfattande universum är. Kunskap är kulturellt definierat - hur man skaffar sig kunskap, vad det innebär att veta något och så vidare. Det är också relativt hur man abstraherar verkligheten. Kunskap, moral, rättsväsende, abstraktion av verkligheten - dessa saker bestämmer vi själva. De är inte objektiva från universums synvinkel.

Men det är ändå spännande med universums framtid; man vet aldrig vad som väntar en, och särskilt inte efter våra nuvarande liv. Man har ingen aning om vilken verklighet man kommer att föras över till och vilket liv man får där. Det är ett evigt äventyr. Den enda säkerheten inom universum är förändring.
Senast redigerad av Heymid 2020-04-23 kl. 21:19.
Citera
2020-04-23, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dinkeydonk
Jag tror man kan vara säker på sina känslor.

Har man ont är man nog jävligt säker på att man har ont.

Men det är ju ändå en känsla som är relativt något annat. Smärta innebär att du känner ett ökat tryck. Det är relativt hur det känns att inte ha något tryck på sig.
Citera
2020-04-23, 22:12
Medlem
Dinkeydonks avatar
Citat:
Men det är ju ändå en känsla som är relativt något annat. Smärta innebär att du känner ett ökat tryck. Det är relativt hur det känns att inte ha något tryck på sig.

Ja eller om man kokas långsamt så ens kropp vänjer sig lite i taget steg för steg.
Citera
2020-04-25, 20:40
Medlem
Nina, du är nu kastlös, och det innebär att du inte har några som helst rättigheter. Du kommer inte att få tävla i Robinson-tävlingar. Du kommer heller inte få rösta i veckans ö-råd. Du kommer heller inte få äta, dricka, kissa eller bajsa.
Senast redigerad av Heymid 2020-04-25 kl. 20:44.
Citera
2020-04-25, 21:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hollanduren
kan man verkligen vara 100% säker på något? Om så inte, kan man då inte ens vara 100% säker på att man inte kan vara 100% säker på något?

Här är tre saker du kan vara helt säker på:

1) A är lika med A
2) Allt är antingen A eller inte A
3) Ingenting är både A och inte A

Med kärlek ..

/Pro!
Citera
2020-04-25, 23:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Proprioception
Här är tre saker du kan vara helt säker på:

1) A är lika med A
2) Allt är antingen A eller inte A
3) Ingenting är både A och inte A

Med kärlek ..

/Pro!
Jo det är klart man kan vara säker på det om man bestämt att det ska vara så. Man kan vara precis lika säker på att om vi spelar schack så rör sig löparna längst diagonaler.
Citera
2020-04-26, 06:55
Medlem
Det enda som vi kan vara 100% säkra på är att medvetandet existerar. Allt annat är spekulation som bygger på obevisliga antaganden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in