Citat:
Ursprungligen postat av
Beh.ass.
Sant, my bad! 👍
Läste på ordentligt nu och ser att de gör det i de fall vittnesutsagan skiljer sig åt från förundersökningen vs. utsaga i rätten.
Och det framgår då av åklagarens påstående att utsagor skiljer sig åt.
Rätten kan även få, av åklagare eller försvarare, anmodan att slå upp en viss sida/avsnitt i FUP:en inför vittnesförhör. Och domaren kan även efterfråga de samma om vilket avsnitt som det aktuella vittnet/åtalade ska höras om.
Så du ska inte behöva förklara en femtitolfte gång för mig i varje fall avseende detta! 😉
Vad avser att en domare ställer frågor till vittnen/den tilltalade så sker det hyfsat ofta.
Kanske speciellt i Hovrätten där alla är jurister och inga lekmän? Du kan nog använda Google lika bra som jag för att verifiera det 🙄.
Edit: Givetvis får TR läsa fup.
Ja nog kan frågor ställas till den tilltalade även i HR. Men, menar jag, frågor ställs inte till vittnen då de inte närvarar vid HR, ej kallas på nytt.
Är inte någon större hejare på gogglande men lyckades hitta detta, från Sveriges Domstolar, ang förhandling i HR i brottmål:
”En huvudförhandling i hovrätten påminner mycket om den i tingsrätten. En viktig skillnad är att man tittar på inspelade videoförhör från tingsrätten så de personer som har vittnat i tingsrätten behöver inte höras på nytt.”
Hur tolkar du ovanstående?
Tänker att det nog kan finnas en o annan undantagsregel mot detta, beroende på om något helt nytt inkommit etc, men detta gäller väl generellt?
Och nej: TR skall inte plöja fup, bara beakta det som parterna åberopar under huf.
Som jag har fattat. Har jag fel så har jag.