2020-04-25, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cactaceae
Ja.

Men va, varför skulle barnen må bättre att tas ifrån sin pappa? Speciellt inte när dom för tillfället inte verkar ha någon nära relation till sin mamma.
Citera
2020-04-25, 21:42
Medlem
StiftelseInsyns avatar
Citat:
Ja.
Barnen verkar framförallt ty sig till sin pappa, betyder inte det något enligt dig?
Citera
2020-04-25, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StiftelseInsyn
Barnen verkar framförallt ty sig till sin pappa, betyder inte det något enligt dig?

Tror inte vi skall föra barnens talan i fallet utan att veta exakt hur det ligger till. Det är att gå händelserna i förväg. Jag tycker inte ens att dom skall dras in i föräldrarnas konflikt eftersom ingen av dom två vuxna har arbetat för att gemensamt kunna komma överens när det gäller barnen. Och vem vet om dom utsatts för påverkan och är lojala mot båda sina föräldrar men kanske inte vågar säga allt till en av dom. Vi vet ingenting om deras känslor mer än att dom upplevt båda föräldrarnas konflikt.

Citat:
Ursprungligen postat av glas.nyckel
Men va, varför skulle barnen må bättre att tas ifrån sin pappa? Speciellt inte när dom för tillfället inte verkar ha någon nära relation till sin mamma.
Vad vet du om det?
Citera
2020-04-25, 21:47
Medlem
Jofs avatar
Citat:
Jag tänker att det finns väldigt många par som inte passar ihop och gör varandra olyckliga. Och det finns massvis med folk som blir bittra när deras äktenskap spricker och som hamnar i tvister om barn och bostad. Men att leja någon att mörda sina barns pappa är ju på en helt ny nivå.

Det är att sammanfatta det hela. Hur står det till i ens huvud då. Jag har lite svårt att föreställa mig det.
Citera
2020-04-25, 21:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StiftelseInsyn

Nej, om livsfara eller annan fara omger pappan. De kan fortfarande ha kontakt och älska varann livet ut även om de inte bor i samma hushåll.
Citera
2020-04-25, 22:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Browser
Tror inte vi skall föra barnens talan i fallet utan att veta exakt hur det ligger till. Det är att gå händelserna i förväg. Jag tycker inte ens att dom skall dras in i föräldrarnas konflikt eftersom ingen av dom två vuxna har arbetat för att gemensamt kunna komma överens när det gäller barnen. Och vem vet om dom utsatts för påverkan och är lojala mot båda sina föräldrar men kanske inte vågar säga allt till en av dom. Vi vet ingenting om deras känslor mer än att dom upplevt båda föräldrarnas konflikt.

Vad vet du om det?

Min fråga var varför du tycker att barnen bör tas ifrån sin pappa och placeras i fosterfamilj? Menar du att det ska göras på grund av att det pågår en konflikt mellan föräldrarna?
Citera
2020-04-25, 22:40
Medlem
Citat:
Pappan lär vara mordhotad? Av vem och varför vet vi inte idag. Men enligt pappan själv, antingen av mamman eller någon "forna klient"?
Vet vi vilken typ av "eventuell mördare" är, en som mejar ner hela våningen med kulspruta eller en "gentlemannagangster" som bara pekar diskret med HOL's egen råvara (kukbild i mobilen).

Det är tyvärr inte ovanligt med människor som lever med en hotbild. Många kvinnor lever likt HOL med hot från en tidigare partner. Det betyder inte att det är lämpligt att lämna bort sina barn.
Citera
2020-04-25, 23:10
Medlem
Citat:
Det är tyvärr inte ovanligt med människor som lever med en hotbild. Många kvinnor lever likt HOL med hot från en tidigare partner. Det betyder inte att det är lämpligt att lämna bort sina barn.

Ja, kvinnor med mordhot flyr, gömmer sig, byter boende, söker skyddad adress etc. Men vad menar du med den sista meningen? Vem har pratat om att lämna bort sina barn???
Citera
2020-04-26, 00:41
Medlem
Citat:
Allt ok du skriver men glömde att !!! HOL varit "mordhotat" ? gud vet hur många år/ggr. Det har HOLsjälv hävdat och varit medveten om, och då lämna barnen ensamma hemma .... ändrar saken aningen. Tycker jag.

Jag har också tänkt i de banorna och tänkte inkludera det i mitt inlägg först med utelämnade det med tanke på att om KL utsatt sina barn för risken att utsättas för dödligt våld är hon långt mer galen än vad vi nånsin trott.
Men helt riktigt så bör det ha varit med i HOLs riskanalys men känns ändå som att hans slutsats varit att KL först skulle ta reda på om han var ensam hemma. Vilket det verkar som hon undersökt inför mordförsöket i september 2019.

Sen ska man inte glömma bort att hon faktiskt utsatt iaf ett barn för misshandel. Minns inte om båda kanske t o m. Det var nog i stundens hetta kraftigt berusad men ändå så tror jag inte hon skulle planera något som skulle utsätta barnen för risk.
Citera
2020-04-26, 00:53
Medlem
Citat:
Nej, om livsfara eller annan fara omger pappan. De kan fortfarande ha kontakt och älska varann livet ut även om de inte bor i samma hushåll.

Det är bra att HOL fått stöd i detta från myndigheter och vänner. Hade han knäckts så hade de blivit omhändertagna. Nu har han genomlevt de olika hotfulla situationer som nämns i fup och dessutom ett faktiskt mordförsök.
Ingen mystillvaro som pappa direkt. Men han har kämpat på och slagits för att barnen ska få en trygghet hos en förälder och inte i typ fosterhem.
Starkt av honom men det kan inte ha varit nån dans på rosor. För hans och barnens skull så hoppas jag att KL kommer till anstalt och får den vård hon behöver.

Jag hörde ett bråk för inte så länge genom väggen på ett hotellrum. Runt kl 02:00. Det pågick i två timmar. Hade kunnat svära på att det var KL. Det var en full kvinna i 50-års åldern som munhöggs med två män. Hon tjattrade hål i huvudet på dem. Till slut urartade det och hon började skrika och svära. Sen flög det saker igenom rummet hörde jag och glas gick i kras. Det dunkade i väggarna. Sen fyllegrinades det för fulla muggar.

Det är alla ggr så KLs liv sett ut många kvällar. Istället för mys hemma med barnen.
Senast redigerad av Avel 2020-04-26 kl. 00:58.
Citera
2020-04-26, 01:37
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Combival
Det är barnen som ärver HOL om han dör. Så länge dom inte är myndiga skulle väl Karin komma åt miljonerna om hon har vårdnaden? Vet inte hur det funkar med fonder etc.
Kunde inte gå online och läsa ikapp förän nu.

Karin kommer aldrig att få vårdnaden om barnen för soc sätter stopp för det.
Miljonerna har hon inte med att göra även om soc skulle göra fel och ge henne vårdnaden, men ett problem kvarstår då. Barnen vill inte bo med henne och dom är stora nog att säga nej.
Pengarna tillhör barnen och så länge dom inte är myndiga så får dom en förmyndare som i sin tur står under en överförmyndare.
Ingen kan röra dom pengarna mer än till barnens utgifter som måste redovisas.
Citat:
Ursprungligen postat av Q2000
Jag tror hon älskar sina barn egentligen. Jag ser henne som ett offer för omständigheten att hon förlorade flera släktingar det var ju då problemen började.

Visst är hon en galning men det finns en förklaring.
Problemen började långt innan Karins föräldrar dog.
Mamman dog 2012-01-12, pappan dog 2012-07-22.

Från protokollet 2014-01-28 så framgår det att Karins missbruk startade 2006-2007 på allvar.
Hon var alltid pigg på att dricka mycket redan innan dess men då började det gå överstyr.
Så skyll inte på föräldrarnas död. Det började långt innan och troligen har hon alkholistgenen då hennes syster söp ihjäl sig.
Karin är född 1968-11-30, systern född 1958-11-21.
Syster var 60 när hon dog 2019-01-08. Söp ihjäl sig enligt info i tråden.

Älskar man sina barn när man misshandlar dom?
"Våldet mot barnen
Karin Lilja är misstänkt för spark och slag mot ett barn och tag om hals på ett annat. Det pågår en förundersökning mot KL på grund av våld riktat mot barnen. Förhör har hållits med barnen och en särskild företrädare har utsetts för dem. HOL ville att barnen skulle få hjälp av psykolog men det kräver ett samtycke från KL. Parterna kan dock inte enas om detta. Barnen får gå på ett ställe där inte båda föräldrarna behöver samtycka. KL gick emellertid dit när barnen var där och störde dem."

"Den här biten är ju rätt talande...
"Karins bristande förmåga att sköta uppgjord planering för kontakter med socialtjänsten och sjukvården är omvittnad och väldokumenterad, även i fall kontakterna i slutänden haft betydelse för hennes egen hälsa och rehabilitering eller genomförande av planerat umgänge med barnen. Henrik har inte ifrågasatt barnens behov av och kärlek till Karin."

Och så detta angående umgänget med barnen.
Detta kan pågå under t.ex. fyra till fem dagar, för att sedan upphöra utan förklaring från Karins sida under en vecka.
Vid något tillfälle har det hänt att X kontaktat honom och bett om hjälp då Karin kommit alkoholpåverkad till en träning.

Den senaste perioden med förordnat umgänge med umgängesstöd med tänkt början i september 2015 sköttes inte av Karin och barnen träffade därför inte henne som det var tänkt."

"Båda barnen har vid samtal hos stadsdelsförvaltningen upprepat och konsekvent ställt upp flera villkor för ett eventuellt boende hos sin mamma i framtiden, men även för att alls träffa henne.
Villkoren har uppställt utifrån beskrivningar av händelser som de upplevt jobbiga och svåra att hantera och omständigheterna har genomgående handlat om att Karin dricker alkohol eller varit berusad.
Villkoren som båda barnen uppställt vid skilda tillfällen och senast under september 2015 kan sammanfattas med att de vill att Karin ska ha ett eget boende, men också att hon ska sluta dricka.

Från domen:
Hovrätten dömde att Karin fick rätt till umgänge med umgängesstöd under tre timmar varannan helg.
Den senaste perioden med förordnat umgänge med umgängesstöd med tänkt början i september 2015 sköttes inte av Karin och barnen träffade därför inte henne som det var tänkt.

Hon fick alltså inte träffa barnen ensam. Vad säger det om situationen?
Vi kanske ska komma ihåg att redan 2015 var hon omhändertagen för LOB vid fyra tillfällen.

Ska ett barn verkligen behöva ringa efter hjälp när mamman kommer till idrottsträningen berusad?

Självklart vill man tro att alla föräldrar innerst inne älskar sina barn men Karin har nog tyvärr inte dom känslorna. Hon har ingen kontakt med dom och dom vill inte ha någon kontakt med henne.
Barnen är bara ett vapen för Karin för att komma åt HOL nu.
Citera
2020-04-26, 01:56
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sol-Ingvar
Ja, lustigt sammanträffande med datumen .

Ingen aning om arkitekt, antar ursprung från Dalarna.

En fundering, det står ju att advokatfirman utsetts som god man och att intäkterna skall täcka skatteskulder. Men jag har för mig att när hus säljs via Kronkalle så sätter de ut annons på Hemnet, så inte i det här fallet. Undrar vad som gömmer sig bakom detta ? Själv trodde jag HOL sedan länge klippt av sin andel i stugan, exempelvis vid bodelningen ? Han lär väl inte prioriterat ha nåt gemensamt kvar med henne....
Ja det är underligt men det kanske beror på att Karin har slagits för detta i rätten...?
Men tur att hon satt häktad när försäljningen var för annars hade hon ställt till ett jäkla liv.

Vid bodelningen så godkände både HOL och Karin att samäga stugan.
Eller rättare sagt... det blev ju en tvångsdelning och stugan stod kvar som deras gemensamma.
Om Karin ville det... vet inte...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in