Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2020-04-25, 09:58
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Nej , Janken Myrdal stannade hemma med frugan och lyssnade på radion, förundrade över att inget sades om att Olof Palme var mördad. JM är dessutom född 1949 och ”tredje mannen” på bilderna ger intryck av att vara yngre, knappast över 30.

Joakim Palme är den första jag tänker på som ”tredje mannen” .Men han kommer till sabb strax efter halvett tillsammans med sin sambo och deras nyfödda barn. Har funderat om den oidentifierade kan vara ifrån SAP , en ung medlem av de sossar som inofficiellt höll koll på fridstörare utanför bostaden på Västerlånggatan, dock en ren spekulation.

En annan sak som är märklig på bilderna är att det verkar vara Ingrid Klering som är mest angelägen att komma in på Sabb, till de beskjutna svärförälderna. Nu reagerar sannerligen människor olika på krissituationer. Men det ser onekligen lite märkligt ut.

Sven Anér och andra pekade felaktigt ut Lisbeth Palme som den kvinna som skyndar ur polisbilen. Här spanns diverse konspirationsteorier om jackbyten m m som inte kan ha varit speciellt trevligt för LP att läsa om. Mårten Palme kunde enkelt dödat dessa rykten genom att berätta om vad som skedde under mordkvällen. Att han inte gör det är för mig en gåta.

MOP är en extrem händelse i svensk historia . Första gången på nästan tvåhundra år som en regeringschef blir mördad i vårt land . Vid alla mord ska hänsyn tas till offrens anhöriga. Men det finns också ett krav på transparens när en statsminister mördas. Inga frågetecken får kvarstå. Folkflertalet får inte gå med en känsla av att myndigheterna undanhåller bitar av sanningen. Därför är det viktigt att alla turer klarläggs så gott det är möjligt på mordplatsen, sabb, Grand , i gamla stan m m. Som vi ser i fallet när MP/IK kommer till Sabb har detta alltför sällan skett.

Tack, ja så är det. En ogenomtänkt gissning från min sida. Vi stryker Janken.

Ja, både Mårten och Polisen borde ha kunnat bemöta Anér på flera av hans tokiga slutsatser så hade vi kanske sluppit att dessa "sanningar" återkommer hela tiden.
Men för egen del kan jag nog se varför man inte gör/gjorde det. Det lär inte ha stannat vid denna "tokighet"/dessa "tokigheter" från en författare/privatspanare. Börjar man väl svara så vill alla ha svar på allt.
Men som intresserad så tycker jag ju att det är trist att dessa saker inte rätades ut och ser ju konsekvenserna av den strategin också i "gamla sanningar" som fortfarande lever.
Citera
2020-04-25, 10:15
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
På nämnda bild syns den ”tredje mannen” något i profil. En bra upplöst bild skulle ev kunna ge ledtrådar om dennes utseende. Även på denna bild hastar kvinnan in på Sabbatsberg före de båda männen.

Jag ska kolla mitt arkiv. Har lite dålig ordning på bilderna.

Och nu medan jag skriver så hittade jag en anteckning om att denne fotograf skulle vara
Stig Almqvist från Aftonbladet.
Vilket också står i Palme-Nytt

Utöver Stig och Ulf, så har jag antecknat att
Karl Melander och Vojta Klecka också dök upp på Sabb.

Även Anders Holmström(TT) dök upp där, men kom sannolikt sent.
Senast redigerad av MOPspanaren 2020-04-25 kl. 10:17.
Citera
2020-04-25, 11:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bibbarsmuts
Mårtens kläder ser ju formidabelt märkliga ut, mer som ett slags blåställ, men ja det måste nog vara Mårten till höger. Det är trots allt likt kläderna – och notera även skorna – på den här bilden från ca 2-3 mars 1986, men med bättre upplösning när den publ igen 1995:

https://tidningar.kb.se/4112678/1995-09-02/edition/11014/part/1/page/8.jpg

Sven Anér publicerade förresten en gång en ytterligare bild på Ingrid, Mårten och den okände när de går in på Sabb. Bildkvaliteten är nästan helt värdelös, men ändå:

http://runeberg.org/palmenytt/2000/0139.html

Bra spaning.
Skorna stämmer. Ser ut som ett par kängor som han dragit byxorna utanpå.
Mårten verkar lång, så det är utan tvekan han som går till höger.

Ang Anérs bild står det att den är tagen vid tvåtiden av AB fotografen Stig Almqvist.
Han har visserligen fel när det gäller kvinnan på bilden, men kan klockslaget stämma?
Citera
2020-04-25, 12:00
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Nej , Janken Myrdal stannade hemma med frugan och lyssnade på radion, förundrade över att inget sades om att Olof Palme var mördad. JM är dessutom född 1949 och ”tredje mannen” på bilderna ger intryck av att vara yngre, knappast över 30.

Joakim Palme är den första jag tänker på som ”tredje mannen” .Men han kommer till sabb strax efter halvett tillsammans med sin sambo och deras nyfödda barn. Har funderat om den oidentifierade kan vara ifrån SAP , en ung medlem av de sossar som inofficiellt höll koll på fridstörare utanför bostaden på Västerlånggatan, dock en ren spekulation.

En annan sak som är märklig på bilderna är att det verkar vara Ingrid Klering som är mest angelägen att komma in på Sabb, till de beskjutna svärförälderna. Nu reagerar sannerligen människor olika på krissituationer. Men det ser onekligen lite märkligt ut.

Sven Anér och andra pekade felaktigt ut Lisbeth Palme som den kvinna som skyndar ur polisbilen. Här spanns diverse konspirationsteorier om jackbyten m m som inte kan ha varit speciellt trevligt för LP att läsa om. Mårten Palme kunde enkelt dödat dessa rykten genom att berätta om vad som skedde under mordkvällen. Att han inte gör det är för mig en gåta.

MOP är en extrem händelse i svensk historia . Första gången på nästan tvåhundra år som en regeringschef blir mördad i vårt land . Vid alla mord ska hänsyn tas till offrens anhöriga. Men det finns också ett krav på transparens när en statsminister mördas. Inga frågetecken får kvarstå. Folkflertalet får inte gå med en känsla av att myndigheterna undanhåller bitar av sanningen. Därför är det viktigt att alla turer klarläggs så gott det är möjligt på mordplatsen, sabb, Grand , i gamla stan m m. Som vi ser i fallet när MP/IK kommer till Sabb har detta alltför sällan skett.

Hypotetiskt, om man skall spekulera i att Mårten Palme faktiskt döljer något här, kan "den tredje mannen" teoretiskt vara från Säpo?

Mårten Palme blir tillsagd av Säpo att åka till föräldrarnas lägenhet och låna nyckel av Janken Myrdal och öppna så att man kan säkra lägenheten. Alternativt hämtas direkt av en bil hemma hos Ingrid Klering och körs till Västerlånggatan. Någon från Säpo stannar på platsen, medan någon annan åker med till sjukhuset, dvs "den tredje mannen". Mårten Palme blir tillsagd att vara tyst om detta.

Eller så har Säpo anlänt till platsen helt oberoende och någon därifrån passar på att lifta med radiobilen till sjukhuset?

Det är kanske dumt att öka på spekulationerna här, men vilken privatperson med anknytning till Mårten Palme och Ingrid Klering kan ha hunnit infinna sig för att följa med? En annan möjlighet om än långsökt kan kanske vara att det rör sig om en vän eller släkting till paret som redan befunnit sig i deras sällskap.
Citera
2020-04-25, 12:15
Medlem
Vithalsduken känns avvaktande, låter anhöriga till offret gå in först, han är inte snabb ut ur bilen heller, vilket de flesta lär vara när en nära anhörig ligger på sjukhus.
Citera
2020-04-25, 12:29
Medlem
Tänkvärt scenario: KP kan eventuellt ha grundlurat alla. När han pratar om att de jobbar med intressanta spår, handlar det i själva verket om att de äntligen är på väg att kunna skriva av alla spår. (Nu är de på väg att beta av de sista spåren i PU, skandiamannen bl a.)

Ja, alla spår utom ett då. Kvarstår gör ju CP, som trots allt dömdes i tingsrätten och som många poliser och jurister fortfarande tror är GM.

Detta är i så fall den "rimliga lösning" KP pratar om, som kommer presenteras före sommaren.

Denna listiga "dubbelfint" har fått alla att tänka i fel banor utan att KP direkt ljugit. Det är ju andra spår än CP de arbetar med, och nu är man nära att gå i mål med dem. (Gå i mål, som i att definitivt kunna avskriva dem.)
Citera
2020-04-25, 13:03
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hifivo
Tänkvärt scenario: KP kan eventuellt ha grundlurat alla. När han pratar om att de jobbar med intressanta spår, handlar det i själva verket om att de äntligen är på väg att kunna skriva av alla spår. (Nu är de på väg att beta av de sista spåren i PU, skandiamannen bl a.)

Ja, alla spår utom ett då. Kvarstår gör ju CP, som trots allt dömdes i tingsrätten och som många poliser och jurister fortfarande tror är GM.

Detta är i så fall den "rimliga lösning" KP pratar om, som kommer presenteras före sommaren.

Denna listiga "dubbelfint" har fått alla att tänka i fel banor utan att KP direkt ljugit. Det är ju andra spår än CP de arbetar med, och nu är man nära att gå i mål med dem. (Gå i mål, som i att definitivt kunna avskriva dem.)

Jo då skulle KP ha ljugit för utöver "vi jobbar med andra spår" så har han också sagt han inte tror det var CP.

Inte en chans det handlar om CP.

Men det är ändå intressantare att snacka om det än om "tredje mannen". Vad skulle det vara för omvärdering av vittnesmål som får GM till att bli CP? Vad har de för nytt?
Senast redigerad av enough-is-enough 2020-04-25 kl. 13:06.
Citera
2020-04-25, 14:01
Medlem
elysons avatar
Apropå ingenting.

Hur långt hördes skotten?
Vilka längsta avstånd finns uppgifter att skotten hörts från?
Ingen inspelning har råkat fånga skotten, eller?
Finns det inspelare ständigt på av div anledning?
Citera
2020-04-25, 14:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av elyson
Apropå ingenting.

Hur långt hördes skotten?
Vilka längsta avstånd finns uppgifter att skotten hörts från?
Ingen inspelning har råkat fånga skotten, eller?
Finns det inspelare ständigt på av div anledning?
Folk inne i Bohemia hörde skotten iaf.

Nej ingen som helst inspelning av mordet förutom bakgrundsljud från LAC-bandet en minut efter mordet.
Citera
2020-04-25, 14:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Jo då skulle KP ha ljugit för utöver "vi jobbar med andra spår" så har han också sagt han inte tror det var CP.

Inte en chans det handlar om CP.

Men det är ändå intressantare att snacka om det än om "tredje mannen". Vad skulle det vara för omvärdering av vittnesmål som får GM till att bli CP? Vad har de för nytt?

Orsaken till att jag börjar fundera över denna lösning är främst att jag inte hittar någon annan mer rimlig teori i denna tråd.
Citera
2020-04-25, 14:44
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hifivo
Orsaken till att jag börjar fundera över denna lösning är främst att jag inte hittar någon annan mer rimlig teori i denna tråd.

Några hävdar att det handlar om knarkspan av något slag. Kan va polisknarkspan eller Barbrogruppen. Det är en rimlig teori.

Förespråkaren nummer ett för den teorin har försvunnit under Coronaperioden tyvärr
Citera
2020-04-25, 15:55
Medlem
FurirRevaers avatar
Nån sorts svar eller resultat har ju utlovats i början på sommaren. Jag hoppas innerligen att det har substans och tyngd för annars kommer detta aldrig att ta slut.

Idag borde ju inte detta vara så märkvärdigt. I vart fall inte politiskt. Palmes gärning är död och begraven. Dagens socialdemokrati har inget med hans socialdemokrati att göra. Då var då och nu är nu.

Det borde inte finnas en tillstymmelse till problem även om det skulle visa sig vara en konspiration i maktens närhet. Visst, enskilda som var aktiva då och lever ännu kanske tycker annorlunda men tas det längre hänsyn till dessa?

Så, vi får väl vänta och se hur det här utvecklar sig. Spekulationerna kommer dock troligtvis att leva vidare. Vi får se.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in