2020-04-24, 13:41
Medlem
Gavins-Friends avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nugget12345
Bra o skriva detta innan det sänts på tv utan spoilertagg!
Varför läsa här då? Kan du inte vänta en timme? Av någon anledning var det släppt på dplay redan (jag har inte nåt abonnemang)

Anledningen till att de körde "närmast vinner" på kombinationsfrågan var väl för att förvirra lite.
Senast redigerad av Gavins-Friend 2020-04-24 kl. 13:46.
Citera
2020-04-24, 14:16
Moderator
Dr Kings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gavins-Friend
Varför läsa här då? Kan du inte vänta en timme? Av någon anledning var det släppt på dplay redan (jag har inte nåt abonnemang)

Anledningen till att de körde "närmast vinner" på kombinationsfrågan var väl för att förvirra lite.
Jo du kan ha en liten poäng där. ”Närmast vinner” kanske ledde in de tävlande på att det var något svårt där man skulle tvingas gissa. Tänker man bara till en sekund är ju frågan dock helt trivial.

Den kan ju också formuleras som ”Hur många tal finns det mellan 0 och 9999?” och då måste den ju även för en som är helt nollställd på matte vara löjligt enkel att svara på.
Citera
2020-04-24, 16:25
Medlem
peterZiipens avatar
Har inte sett lika många avsnitt den här säsong jämför med tidigare, men några allmänna tankar om förbättringar till nästa säsong:

Förbättringar:
- Inte alls kul när deltagarna är helt värdelösa och inte kan någonting, typ Marikas-, Kakans, och William Spetz lag. Hoppade över dessa avsnitt helt. Hellre att man tar med lite mindre kända personer, typ Lina Thomsgård och Edward af Sillén, som iallafall var duktiga. I vissa fall är det ju dock omöjligt att veta om en person kommer vara värdelös eller inte (Jessica Gedin). Hellre att deltagarna är duktiga än kända.

- Ta bort utvisningsbåset helt och hållet. Otroligt tråkigt. Vill bara byta kanal.

- Störningsljudet var kul i början, men nu börjar det bli krystat, + att det återanvänds ljud hela tiden. Somnar.

- Måste Fredrik ge en detaljerad förklaring om varje moment i varje avsnitt? Om det är nya tittare som inte sett programmet tidigare, lär de ju ändå förstå vad som försiggår så småningom.

- Något måste ändras med Under Pressure, alldeles för stor påverkan på slutresultatet. (Det var någon som hade en riktigt bra idè här inne för några veckor sedan.)

- Programledarna hade gärna fått lugna ner sig lite, de är som parodier på sig själva när de håller på och skriker.

Vad som har blivit bättre med tiden:

- Outrotävling och Järnridån är kul moment. (Även Gubben i lådan, när den skedde i verkligt format med Clabbe var trevligt.)

- Skönt att Filip har slutat vara verklighetsfrånvänd genom att sluta säga att svaren i idiotfrågorna ska bli virala.

Vad som alltid är bra:

- Programmets storhet tycker jag är nivån på frågorna. Nästan alltid frågor som man "har på tungan".

- Kul när det drivs med deltagarna (till en viss gräns). Vill minnas att det var på gränsen till mobbning när det drevs med Kalle Moraeus.
Senast redigerad av peterZiipen 2020-04-24 kl. 16:31.
Citera
2020-04-24, 16:30
Medlem
bfjs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Piggypigglet
Fast det kändes inte ens som hjärnsläpp för jag tyckte inte att jag såg någon pollett trilla ner när de fick svaret.
Själv var jag övertygad om att båda burarna skulle ge rätt svar och undrade varför de körde med "närmast vinner".
Som sambon sa: "Det där är ju en idiotfråga."

I övrigt skäms jag inte ett dugg över att jag inte hade en aning om Anna Anka-frågorna.

Nä det har du förvisso rätt i.

Gry hade ju lite självdistans tidigare i säsongen när hon kom med South Park tröjan, det var ju redigt hjärnsläpp i alla fall
Citera
2020-04-25, 10:44
Medlem
Gott med ny säsong till hösten, men trist att det är slut. Ett favoritönskemål på deltagare till nästa säsong är Peter Apelgren. Håller Erik Haag-klass i allmänbildning den samt är förbannat rolig.

Ranking på säsongens deltagare (utan inbördes ordning på respektive poäng):

10 poäng: Erik
9 poäng: Hanna, Micke
8 poäng: Sven
7 poäng: Emma, Sigge, Lotta, Gry, Suzanne, Karin, Peter, Olof, Pontus
6 poäng: Kattis, Anders, Lina, Edward, Ebba
5 poäng: Kodjo
4 poäng: Jessica, Christine
3 poäng: Kakan, Anna, Nisse, Robin
2 poäng: Lars, Caroline, Kalle
1 poäng: Marika, William, Cecilia, Janne

Enskilt bästa prestation: Tornving i gruppspelsmötet mot Erik & Lotta.
Enskilt sämsta prestation: Dött lopp mellan Janne/Cecilia när dom fick stryk med 1-19 samt Anders Lundin i sin Under Pressure gällande anagram.

Nå?
Senast redigerad av Golfarn87 2020-04-25 kl. 10:50.
Citera
2020-04-25, 12:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peterZiipen

- Kul när det drivs med deltagarna (till en viss gräns). Vill minnas att det var på gränsen till mobbning när det drevs med Kalle Moraeus.

Håller med. Den syrliga tonen är kul men det är lite hit or miss.
Wikingsson kanske ska försöka sänka sin egen humor-ribba krav och iallafall bjuda på ett fake-skratt då & då. Han är väldigt varm mot dom deltagare han redan har G med så att säga. (Sigge, Gårdinger, Nisse) och till viss del dom som roastas (Lundh, Janne J). När deltagare som har lite andra referenser och annan typ av humor kommer in i programmet upplever jag det som fruktansvärt stelt. Typ Tornving och Kodjo. Tråkigt. (Och det är inte deltagarnas fel alla gånger)

Filip däremot MÅSTE sluta nämna "OJ, tonen" varje gång en deltagare biter tillbaka lite. Typ Emma Molin. Ska man driva med deltagarna får man väl fan tåla lite tillbaka. Här är Fredrik smart nog att inte säga något om det.

Sista grej; Fattar också att Filip vill ha tydlighet men börjar bli lite tröttsamt när han ber om svaren 3-4 gånger. Gillar programmet! Men förbättringspotential finns.
Citera
2020-04-25, 12:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peterZiipen
Har inte sett lika många avsnitt den här säsong jämför med tidigare, men några allmänna tankar om förbättringar till nästa säsong:

Förbättringar:
- Inte alls kul när deltagarna är helt värdelösa och inte kan någonting, typ Marikas-, Kakans, och William Spetz lag. Hoppade över dessa avsnitt helt. Hellre att man tar med lite mindre kända personer, typ Lina Thomsgård och Edward af Sillén, som iallafall var duktiga. I vissa fall är det ju dock omöjligt att veta om en person kommer vara värdelös eller inte (Jessica Gedin). Hellre att deltagarna är duktiga än kända.

- Ta bort utvisningsbåset helt och hållet. Otroligt tråkigt. Vill bara byta kanal.

- Störningsljudet var kul i början, men nu börjar det bli krystat, + att det återanvänds ljud hela tiden. Somnar.

- Måste Fredrik ge en detaljerad förklaring om varje moment i varje avsnitt? Om det är nya tittare som inte sett programmet tidigare, lär de ju ändå förstå vad som försiggår så småningom.

- Något måste ändras med Under Pressure, alldeles för stor påverkan på slutresultatet. (Det var någon som hade en riktigt bra idè här inne för några veckor sedan.)

- Programledarna hade gärna fått lugna ner sig lite, de är som parodier på sig själva när de håller på och skriker.

Vad som har blivit bättre med tiden:

- Outrotävling och Järnridån är kul moment. (Även Gubben i lådan, när den skedde i verkligt format med Clabbe var trevligt.)

- Skönt att Filip har slutat vara verklighetsfrånvänd genom att sluta säga att svaren i idiotfrågorna ska bli virala.

Vad som alltid är bra:

- Programmets storhet tycker jag är nivån på frågorna. Nästan alltid frågor som man "har på tungan".

Håller i princip med om allt ovan.

Vad gäller UP så skulle man kunna dela UP-poängen med 2 eller 3 för att översätta till "generella poäng". Man skulle dessutom kunna överväga att alla tävlande måste genomföra ett visst antal UP i grundserien, t ex 3.

Och de tävlamde får gärna sluta tvingas att läsa upp hela frågan när de väljer, för Fredrik läser ju ändå upp den direkt efter och har dessutom läst upp dem en gång redan i programinledningen.
Senast redigerad av Bud Fox 2020-04-25 kl. 12:53.
Citera
2020-04-25, 12:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Golfarn87
Gott med ny säsong till hösten, men trist att det är slut. Ett favoritönskemål på deltagare till nästa säsong är Peter Apelgren. Håller Erik Haag-klass i allmänbildning den samt är förbannat rolig.

Ranking på säsongens deltagare (utan inbördes ordning på respektive poäng):

10 poäng: Erik
9 poäng: Hanna, Micke
8 poäng: Sven
7 poäng: Emma, Sigge, Lotta, Gry, Suzanne, Karin, Peter, Olof, Pontus
6 poäng: Kattis, Anders, Lina, Edward, Ebba
5 poäng: Kodjo
4 poäng: Jessica, Christine
3 poäng: Kakan, Anna, Nisse, Robin
2 poäng: Lars, Caroline, Kalle
1 poäng: Marika, William, Cecilia, Janne

Enskilt bästa prestation: Tornving i gruppspelsmötet mot Erik & Lotta.
Enskilt sämsta prestation: Dött lopp mellan Janne/Cecilia när dom fick stryk med 1-19 samt Anders Lundin i sin Under Pressure gällande anagram.

Nå?

Kul lista med någon som nördar ner sig lite
Några invändningar mot din rankinglista är att jag absolut håller Emma och Olof och till och med Sigge en nivå över övriga på 7 poängsnivån. Micke är grymt duktig, men har också många luckor. Skulle han t ex möta Olof i ett man mot man möte så vetifasen om jag inte håller Olof som favorit. En stor anledning till att Micke och Gry gick så bra som lag var att de komplettera varandra så väl i kunskapsområdena.

Deltagare jag vill ha tillbaka nästa år
Tornving och Gry.
Erik och Lotta.
Emma (fast med Jerka).
Peter och Christine.
Sven och Ebba.
Karin och Anders.

Deltagare jag absolut inte vill se igen
William Spetz
Lars Lerin
Kakan och Kalle
Marika
Sigge ( Så tråkig och färglös).

Drömdeltagare
Peter Apelgren
Hoa hoa
Stefan Holm
Anders Ankan Johansson
Jesper Rönndahl
Johan Wester
Citera
2020-04-25, 14:09
Medlem
En annan sak jag skulle önska inför nästa år är ett ännu längre slutspel. Denna veckan med semifinaler och final har ju varit säsongens roligaste matcher. Första säsongen hade man 1 grupp, sen utökade man till 2 grupper. Skulle man inte kunna prova en variant med 3 eller 4 grupper och ett längre slutspel med kvartsfinaler t ex? T ex 3 grupper med 6 lag i varje grupp. Alla möter alla. Sen går 1orna och 2orna vidare till kvartsfinal samt bästa 3orna. Hade blivit ytterligare en dimension och fler spännande utslagsmatcher på detta sätt.
Citera
2020-04-25, 15:50
Medlem
Jaha, då är serien tyvärr slut.
Tycker den är ganska allmänbildande, även om det kan vara skitsaker ibland som man får veta.

Kommer tillbaka i höst sa Fredrik, och då hoppas jag att någon sagt till honom att inte veva med armarna och upprepa varje ord när deltagarna sagt vilken kategori de vill ha.
Han är faktiskt ganska enerverande med sina yviga gester, så om han tonar ner dessa lite så blir det bra.

Årets omgång blandade och gav.
Det var många man undrade vad de gjorde där, allmänbildningen verkade vara noll på vissa.

En som jag blev förvånad över var Janne Josefsson, han verkar inte kunna så mycket som man kan tro, efter hans långa tv-karriär.

Erik Haag-vilket djäkla geni, väldigt smart. Likaså Sven Melander och Michael Tornving var lysande.
Sedan kommer ett helt koppel med folk som jag tycker är lysande.
De som inte var så lysande har ju redan omnämts i tråden, så de behöver ju inte tas upp.
Citera
2020-04-25, 16:28
Medlem
peterZiipens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av matte87
En annan sak jag skulle önska inför nästa år är ett ännu längre slutspel. Denna veckan med semifinaler och final har ju varit säsongens roligaste matcher. Första säsongen hade man 1 grupp, sen utökade man till 2 grupper. Skulle man inte kunna prova en variant med 3 eller 4 grupper och ett längre slutspel med kvartsfinaler t ex? T ex 3 grupper med 6 lag i varje grupp. Alla möter alla. Sen går 1orna och 2orna vidare till kvartsfinal samt bästa 3orna. Hade blivit ytterligare en dimension och fler spännande utslagsmatcher på detta sätt.

Håller verkligen med. Otroligt dålig jämnvikt mellan grupp- och slutspel. Gruppspel under hela våren med så många matcher att man tappar räkningen, samtidigt som slutspelet består av enbart 3 matcher. Kvartsfinaler eller 2 slutspels-grupper med 3 lag som möter varandra hade vart trevligt.
Citera
2020-04-25, 18:50
Medlem
En sak jag kom på och undrar över.

När är serien inspelad?
Med tanke på dessa Coronatider, och vi har väl haft restrektioner i en månad eller något.
Man fick se läktarbilder under finalveckan, såg det ut att vara fullsatt.

Håller med om att Hoa-Hoa och Peter Apelgren ska vara med.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in