2020-04-24, 11:14
  #1
Medlem
nerdnerds avatar
Orkar egentligen inte detta. Har inte tid och lust. Finner det bara märkligt. Detta är den korgade tråden:

(FB) Värsta exemplen på sjuka ateistiska händelser

(Den tråd som avses i TS, som detta skulle vara en travesti på är (FB) Värsta exemplen på sjuka religiösa riter. Denna ligger f ö kvar, men det är INTE Topic i denna tråd.)

I det senaste inlägget ger Mod Ruskigbuss en förklaring, där han mycket bestämt sätter ner foten om hur han själv ställer sig i Topic i tråden (FB) Vad är ateism?.

Som (möjligen diskutabel) reaktion RPade jag några trådar som inte heller ställer upp på Mods definition av ateism, bl a den ovanstående. Fick PM-svar från Mod och på det följde följande diskussion om ffa den korgade tråden:
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Citat:
Ursprungligen postat av Ruskigbuss
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Citat:
Ursprungligen postat av Ruskigbuss
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Citat:
Ursprungligen postat av Ruskigbuss
Tack för att du rapporterade ett inlägg i tråden Vad är ateism? för Trams och off-topic

Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Från en annan Modsåtgärd:
"det går inte att skapa en tråd om personer som inte har något gemensamt än att de INTE tror på något och sedan skall man diskutera vad dessa kan har gjort?

Vilka illdåd har de som inte gillar pölsa utfört?*"
Varför inte löpa linan ut? Ta bort denna tråd också. Ateister har ju inget gemensamt, yada, yada, yada, yada.

SLUT på rp-spam från mig.

Nåja, det är väl en stor skillnad på att fråga om VAD är en ateist och vilka illgärningar de gjort - vilket du nog inser.

Men, tack för RP.

/Mod
Du agerar partiskt och det är ju inte bra. Det suger faktiskt.

Det finns en hel ateistisk kultur i form av föreningar och organisationer (t ex Humanisterna i Sverige, American Atheists, Boston Atheists etc), böcker (t ex The God Delusion av Dawkins, God is not great av Hitchens, Gud finns nog inte av Lindenfors. Det finns t o m stora möten som t ex The Reason Rally. Det var på ett sådant 2012 där just Dawkins var en huvudtalare som uppmanade sina anhängare att förlöjliga katoliker om deras tro på nattvarden.

I min tråd nämnde jag också, med länkar, The League of Militant Atheists och deras förföljelse mot ffa kristna i Sovjetunionen, The Amazing Atheist och nämnde iaf ett av hans många övertramp, och de sekulära tamilska Tigrarna och deras självmordsbomningar.

Är detta saker man inte får skriva om på Flashback under din vakt???

"Vilka illdåd har de som inte gillar pölsa utfört?"

Jag respekterar att du har en åsikt om vad ateism är och inte är. Men varför använder du din moderatorsroll för att hindra andra åsikter att komma fram? Hur stämmer det med Flashbacks idé om det fria ordet på riktigt?

Dessutom: Vad har i så fall ALLA religiösa gemensamt som motiverar existensberättigande för den trådstart som jag travesterade?
(FB) Värsta exemplen på sjuka religiösa riter

/besviken på dig
Du får väldigt diskutera ateister.
Du får väldigt gärna påstå att de har fel, tänker fel, tycker fel.
Men, det går inte att ha en tråd där du hävdar att alla ateister gör på ett och samma sätt.
Lika lite som att man kan ha det för kristna (om det inte gäller specifikt kristna seder) eller muslimer (dito).

Religiösa har den egenskapen gemensamt att de tror på något. Avsaknaden av tro kan aldrig vara motivet till någon handling. Så ditt exempel handlar om sjuka riter som en del religiösa gör. Däremot påstår inte trådskaparen att ALLA religiösa gör sjuka saker.

Ta fram exempel på saker som går att argumentera kring.
Skapa en tråd där det går att diskutera - så får du påstå vad du vill.

Sedan tycker jag det ganska fult att påstå att jag modererar efter mina åsikter, det finns det inget som helst belägg för.

/Rb
Men va fan... Var påstår jag i tråden att alla ateister gör på samma sätt??? Citera!

Här är f ö en bra artikel du kanske borde läsa:
https://scienceblogs.com/pharyngula/2011/02/01/why-are-you-an-atheist
Av en känd ateist, nota bene, som där totalsågar den attityd du ger uttryck för med din liknelse med pölsa.

Och ja, du dömer partiskt. Det är inte bra.

1. Du skriver i startinlägget:
"Ateister finns det gott om och många såna har ju ställt till en massa sattyg. Vilken anser ni vara den otrevligaste av dessa?
Det ni själva inte skulle vilja råka ut för? Jag utlyser också en debatt angående hälsoeffekter och etik.

---
Ja, detta är en travesti på en annan trådstart, men udden mot ett annat håll. Dels för balansens skull, men kanske mest för sätta fingret på det här retoriska greppet. Är det ok? Tveksam själv faktiskt. Men va fan, nu kör vi! "

Ateistiska sattyg - finns inte.
Dessutom medger du att det är en travesti och att du inte är säker på att "det här retoriska greppet" är ok. Du är till och med tveksam.

Men, ändå ägnar du timmar åt att tjafsa med mej om den här tråden?

Har du tråkigt eller vad fan är det frågan om?

Vill du diskutera ateister - så får du väldigt gärna göra det. Men bygg inte upp några halmdockor och låtsas var förolämpad när ditt troll-bete inte godkänns.

Nog nu,

/Rb
"Ateistiska sattyg - finns inte" är ett direkt partiskt påstående i debatten i religionsforumet.

"Troll-beteende" är ett jäkligt trist retoriskt grepp.

Fick just pm från Regulus där han också undrar om vad du håller på med. Ännu ett troll? Skärp dig. Du kan bättre..

Tar nu detta till metaforumet. När jag hinner.

Så vad tycker ni? Vad tycker ffa Mods och admins? Varför skulle man inte få starta en tråd på Flashback, i Religionsforumet, om ateistiska brott?

Själv blir jag bara trött. På Flashback. På motiveringar som utgår från Mods egna subjektiva åsikter. Mod får självklart tycka vad han vill om Topic men det bör han hålla isär från sitt modererande.
__________________
Senast redigerad av nerdnerd 2020-04-24 kl. 11:18.
Citera
2020-04-24, 11:26
  #2
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Varför skulle man inte få starta en tråd på Flashback, i Religionsforumet, om ateistiska brott?

Av samma anledning som att man inte startar en tråd i Medicin & Hälsa (som tar upp ämnet alkoholism) där man vill diskutera brott som nykterister gör.

Av samma anledning som att man inte startar en tråd i Droger om vilka brott som drogmotståndare (eller de som helt enkelt inte nyttjar droger) gör.

Av samma anledning som att man inte startar en tråd i Fotografi om vilka brott som de som saknar kamera gör.

Det hör helt enkelt inte till forumdelen.
Citera
2020-04-24, 11:27
  #3
Avslutad
Tyckte det här sammanfattade det rätt bra

Citat:
Dessutom medger du att det är en travesti och att du inte är säker på att "det här retoriska greppet" är ok. Du är till och med tveksam.

Om det nu handlar om att du vill diskutera det retoriska greppet så kan du formulera en trådstart som har fokus på just det.

Tycker inte att det är en själklar papperskorgning, men det är heller inte självklart att den bör få vara kvar.
Citera
2020-04-24, 13:01
  #4
Medlem
kalkryggars avatar
Tråden var märkligt formulerad och falsifierade sig själv på sätt å vis.

Det blir omöjligt att diskutera frågan som du formulerade den. Det är samma som att anta att Hitler inte gillade vaniljglass och sen på allvar mena att han begick brott mot mänskligheten för att han inte gillade vaniljglass. Sen skall man ta upp fler som inte gillar vaniljglass och säga att alla dåliga saker dom begår är för att dom inte gillar vaniljglass.

Du kopplar ihop saker som inte har med varandra att göra. Sen börjar den vanliga spekulationen. Var Hitler, Einstein troende eller inte? Känns som vi gjort detta tusen gånger redan.

Du visar tydligt tecken på att du i djupet av din person inser att gudar bara är sagofigurer och det har du svårt att hantera. Därför författar du orimliga trådar/inlägg likt den topic avhandlar.

Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Av samma anledning som att man inte startar en tråd i Medicin & Hälsa (som tar upp ämnet alkoholism) där man vill diskutera brott som nykterister gör.

Av samma anledning som att man inte startar en tråd i Droger om vilka brott som drogmotståndare (eller de som helt enkelt inte nyttjar droger) gör.

Av samma anledning som att man inte startar en tråd i Fotografi om vilka brott som de som saknar kamera gör.

Det hör helt enkelt inte till forumdelen.

Det här blir ju rätt i sak med tanke på hur topic formulerades. Men man kanske skulle kunna starta en tråd där man försöker komma fram till vad folk som saknar en gudstro begår för brott (dåliga saker) pga avsaknaden av gudstron. Sån tråd vet jag dock redan att det finns.
__________________
Senast redigerad av kalkryggar 2020-04-24 kl. 13:03.
Citera
2020-04-24, 13:17
  #5
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Av samma anledning som att man inte startar en tråd i Medicin & Hälsa (som tar upp ämnet alkoholism) där man vill diskutera brott som nykterister gör.

Av samma anledning som att man inte startar en tråd i Droger om vilka brott som drogmotståndare (eller de som helt enkelt inte nyttjar droger) gör.

Av samma anledning som att man inte startar en tråd i Fotografi om vilka brott som de som saknar kamera gör.

Det hör helt enkelt inte till forumdelen.
Varför tillåts då tråden (FB) Vad är ateism? ?
Det handlar ju inte heller om religion enl ditt snäva synsätt. Vad ateism är och hur det fungerar är f ö något som diskuteras flitigt i alla andra forum jag har sett om religion.

Citat:
Ursprungligen postat av SittFint
Tyckte det här sammanfattade det rätt bra



Om det nu handlar om att du vill diskutera det retoriska greppet så kan du formulera en trådstart som har fokus på just det.

Tycker inte att det är en själklar papperskorgning, men det är heller inte självklart att den bör få vara kvar.
Det är bara en del av mitt syfte, men som jag iofs VISST tycker har en självklar plats på forumet. Hur diskuterar vi egentligen om religion? Eller om ateism för all del? Och varför gör man på det sättet? Mer specifikt, vad är det som är intressant med att bara lyfta fram de värsta avarterna? Själv tycker jag det påminner om hur t ex nazister resonerar om judar.

I de närmaste inläggen efter TS tar jag också upp några exempel på hur det skulle kunna se ut om ateism.
Citera
2020-04-24, 13:23
  #6
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Tråden var märkligt formulerad och falsifierade sig själv på sätt å vis.

Det blir omöjligt att diskutera frågan som du formulerade den. Det är samma som att anta att Hitler inte gillade vaniljglass och sen på allvar mena att han begick brott mot mänskligheten för att han inte gillade vaniljglass. Sen skall man ta upp fler som inte gillar vaniljglass och säga att alla dåliga saker dom begår är för att dom inte gillar vaniljglass.

Du kopplar ihop saker som inte har med varandra att göra. Sen börjar den vanliga spekulationen. Var Hitler, Einstein troende eller inte? Känns som vi gjort detta tusen gånger redan.

Du visar tydligt tecken på att du i djupet av din person inser att gudar bara är sagofigurer och det har du svårt att hantera. Därför författar du orimliga trådar/inlägg likt den topic avhandlar.



Det här blir ju rätt i sak med tanke på hur topic formulerades. Men man kanske skulle kunna starta en tråd där man försöker komma fram till vad folk som saknar en gudstro begår för brott (dåliga saker) pga avsaknaden av gudstron. Sån tråd vet jag dock redan att det finns.
Detta är EN syn på vad ateism är som du alltså är överens med Mod om. Det är EN sorts svar i tråden (FB) Vad är ateism? .

F ö är dina (och mina) personliga åsikter om religion och ateism Off Topic i denna tråd. Ta de på relevant plats, t ex i den länkade tråden (om DEN får finnas kvar).
Citera
2020-04-24, 13:24
  #7
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Varför tillåts då tråden (FB) Vad är ateism? ?
Det handlar ju inte heller om religion enl ditt snäva synsätt. Vad ateism är och hur det fungerar är f ö något som diskuteras flitigt i alla andra forum jag har sett om religion.

Bry dig inte om tempeZZt. De gånger har har fel erkänner han det aldrig utan kommer med jävligt kryptiska bortförklaringar.

Citat:
Det är bara en del av mitt syfte, men som jag iofs VISST tycker har en självklar plats på forumet. Hur diskuterar vi egentligen om religion? Eller om ateism för all del? Och varför gör man på det sättet? Mer specifikt, vad är det som är intressant med att bara lyfta fram de värsta avarterna? Själv tycker jag det påminner om hur t ex nazister resonerar om judar.

I de närmaste inläggen efter TS tar jag också upp några exempel på hur det skulle kunna se ut om ateism.
Man kan absolut argumentera för att det inte är helt smart att bunta ihop alla judar i en grupp, men du måste väl ändå se skillnaden på det och att diskutera alla icke-judar som en grupp?
Citera
2020-04-24, 14:59
  #8
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SittFint
Man kan absolut argumentera för att det inte är helt smart att bunta ihop alla judar i en grupp, men du måste väl ändå se skillnaden på det och att diskutera alla icke-judar som en grupp?
Du menar en tråd om "goyim"?
Såna finns ju tyvärr också.

Varför kan man inte ha en tråd om ateister?

F ö är det ju många ateister som själva ser sig som grupp och organiserar sig och så. Här är ett försök på lista: https://en.m.wikipedia.org/wiki/Category:Atheist_organizations
Citera
2020-04-24, 15:03
  #9
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Du menar en tråd om "goyim"?
Såna finns ju tyvärr också.
Ingen aning om vad det betyder.

Citat:
Varför kan man inte ha en tråd om ateister?

F ö är det ju många ateister som själva ser sig som grupp och organiserar sig och så. Här är ett försök på lista: https://en.m.wikipedia.org/wiki/Category:Atheist_organizations
Att det finns organisationer som enbart accepterar ateister gör det inte rimligt att prata om alla ateister som grupp på det sättet du gör, eftersom ALLA som saknar gudstro är ateister.
Citera
2020-04-24, 15:08
  #10
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Varför tillåts då tråden (FB) Vad är ateism? ?

För att den handlar om ett motsatsförhållande till religion, alltså kan det diskuteras inom religionen. "Vad tror ateisten som inte den religiöse tror", osv.

Du ville i tråden bara prata om vad de gör i övrigt. Spelar ingen roll om det är brott, fotboll eller bananskalande. Religion är det. inte. Det kunde lika gärna röra vänsterhänta som ateister.
Citera
2020-04-24, 15:15
  #11
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SittFint
Ingen aning om vad det betyder.
Alla "judekritiker" vet precis vad som menas, och det finns trådar på FB om "goyim" = icke-judar. Så varför kan det inte finnas trådar om ateister?

Citat:
Att det finns organisationer som enbart accepterar ateister gör det inte rimligt att prata om alla ateister som grupp på det sättet du gör, eftersom ALLA som saknar gudstro är ateister.
Det där är bara ett av synsätten som presenteras i t ex tråden (FB) Vad är ateism?.
Om Flashback nu har bestämt att bl a ditt och Ruskigbuss svar är rätt, varför då inte bara låsa den tråden, eller skicka den till PK?

Jag har f ö inte alls sagt något om "alla ateister"? Var får ni det ifrån? Vv citera. Glöm inte ordet "alla".
__________________
Senast redigerad av nerdnerd 2020-04-24 kl. 15:37.
Citera
2020-04-24, 15:41
  #12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Alla "judekritiker" vet precis vad som menas, och det finns trådar på FB om "goyim" = icke-judar. Så varför kan det inte finnas trådar om ateister?


Det där är bara ett av synsätten som presenteras i t ex tråden (FB) Vad är ateism?.
Om Flashback nu har bestämt att bl a ditt och Ruskigbuss svar är rätt, varför då inte bara låsa den tråden, eller skicka den till PK?

Jag har f ö inte alls sagt något om "alla ateister"? Var får ni det ifrån? Vv citera. Glöm inte ordet "alla".

Ateister är en ganska heterogen grupp, vilket gör det meningslöst att diskutera ditt trådämne. Jag har t.ex. inget gemensamt med ateister i Sovjet mer än att de liksom jag ansåg att man är dum i huvudet om man tror på Gud.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in