2020-04-24, 02:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moschata
Som en pojkvän sa till mig i tonåren, "Jag vill nog gifta mig med dig, men kan inte lova dig guld och gröna skogar".
Det var i tonåren.
Att LW betrodde SD .. var de naivt - eller verkade han mena det han sa om Kilmanjaro,
att han ville resa dit med henne för att fira deras kärlek?

Hmmm. Lena var utbildad pastor och hade helt klart läst både psykologi, sociologi, filosofi, teologi, religionshistoria etc under flera år, så hon var ju väl utbildad.

Men när hon själv hamnade i en egen sörja av "kärlek" >byggd på lösan sand, samt kände en mycket stark åtrå till SD, men på basis av enbart åtrå kan inget normalt förhållande byggas, det är dömt att misslyckas.

Iom SD så glömde hon också bort allt hon lärt sig i uppfostran i sin utbildning, i sin tro och i sina värderingar, ja i allt hon levde och verkade för tidigare.

Teori är en sak. Praktik är en annan.

Självinsikt saknade hon. Allt rasade.

Hon förändrades som människa enligt UW och de närmaste vännerna. Måste ha varit svårt för dem som stod henne nära att se hennes såpade bana, det själsliga och psykisk även moraliska (? /förfallet rakt ner i fördärvet, men inte förmått Lena att bryta totalt med SD.

Hon gick med Öppna ögon rakt mot stupet.

SD hade uppenbarligen inte alls samma känslor. Familjelivet med HD som han hade känt i 20 år var viktigast för honom. Där hade han sin bas och familjen kunde han kontrollera.

Det kunde han inte med Lena, som han dock kände en mycket stark åtrå för. Han tyckte naturligtvis att det var ett perfekt arrangemang. För honom själv, alltså.

Men sen började båda damerna tröttna på honom; HD hade börjat träffa Sil*en och Lena var på väg till Norge med en man som hon skulle tälta med.

Kvar stod SD utan varken den ena eller andra och det var DÅ som hans hjärna tiltade totalt.
Senast redigerad av zilvereko 2020-04-24 kl. 03:21.
Citera
2020-04-24, 03:00
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flushbuch
Svårt. Som du skriver, också obehagligt att tänka som en GM i detta sorgliga och hemska fall. Det tar emot och känns olustigt på flera olika sätt. Det här med spår och brottsplatser är inte heller något jag har koll på. Mina meriter på området är så pass tunna som att ha suttit i samma rum som någon som tittat på CSI på TV, typ. Jag tänker mig att en organiserad och intelligent GM i ett fall som detta faktiskt gjort mycket research och skaffat sig bra koll på hur t.ex. biologiska spår fungerar. Med alla dessa förbehåll och brasklappar har jag ändå satt mig ned med penna och papper och spånat lite, så som du föreslår. Jag har inte fått fram någon bra 'plan' direkt, men mina övningar har ändå lett till några blandade punkter, funderingar och observationer:

A. Ett sätt att undvika att lämna biologiska spår på brottsplatsen som många i tråden redan berört är någon typ av heltäckande klädsel. Gärna som man sedan lätt kan göra sig av med. Jag ser ett par problem med att som GM välja den metoden.
  • GM ökar exponering genom att köpa / skaffa sådan klädsel. 'Köpt regnponcho på Jula dagen innan som nu är borta', typ.
  • GM måste antingen ta sig till brottsplats i konstig klädsel eller byta om på brottsplats. Krångligt och öker exponering på olika sätt. 'Granne med hund såg man i skyddskläder' etc etc.
  • GM riskerar att skrämma och varna BO genom att möta henne på brotsplats innan mordet i konstiga kläder. Känns som risk för att BO känner att något är väldigt fel och skriker eller springer.
  • Skyddsklädsel måste tas med från brottsplats, förvaras, förstöras, hanteras etc etc. Ökar risk för exponering och komplicerar saker.

B. Ett annat sätt att undvika att lämna biologiska spår kanske är att utföra någon typ av omfattande skrubb- och tvagningsrutin strax före brottet? Vet för lite, det kanske inte fungerar eller hjälper, men ur mitt naiva lekmannaperspektiv känns det ändå som att risken för att fälla hud, hår etc skulle minska om man sett till att ordentligt skrubba bort hud och ägna sig åt någon sorts maniskt hårborstande innan. En nackdel med den metoden, om den ens fungerar, är att det kräver ytterligare ett steg som måste utföras strax innan en mordplan sätts i verket. En annan nackdel är att det inte känns som att man skulle kunna vara så säker på att man lyckats. Det är inte så att man skulle märka om man fällde ett par hårstrån mitt under ett våldsamt mord tror jag.

C. Kanske kan man göra strategi B bättre genom att kombinera med någon sorts enklare variant av skydd? Typ skrubb i kombination med hårnät under en keps? Skulle inte se så konstigt ut. Säkert också med handskar för att inte lämna avtryck samt för att förhindra att fälla hud från händer i samband med användandet av mordvapnet.

D. Som flera i tråden varit inne på verkar någon typ av vardagsföremål som ett bra val av vapen. Stången till ett skivstångssett är ett exempel. Lite otymplig att ta till och från platsen kanske med tanke på längden. En hantel? Ju längre vapen, desstå lättare att hålla avstånd till BO under attacken, men desstå svårare att ta till- och från platsen på ett diskret sätt.

E. En allmän observation om plan och utförande. Om det, som en del i tråden tror, har funnits en latent generell plan som väntar på rätt tillfälle att utföras, så finns en lite intressant asymetri kring brottstillfället. När GM tar sig till en möjlig brottsplats finns möjlighet att avbryta. Är man på väg och blir sedd av någon eller drar uppmärksamhet till sig på något olämpligt sätt går det att avbryta och invänta ett bättre tillfälle. På väg från brottsplatsen har man däremot så klart inte den möjligheten. I så fall blir vägen till platsen mindre kritisk och känslig än vägen från platsen. Detta gäller bara om det finns en latent plan. Om planen är tillräckligt specifik kring tid och plats kommer GM inte att uppleva det som möjligt att backa även om något går mindre bra på vägen dit.

1. GM borde ha använt bakvägen genom skogen åtminstone på väg tillbaka.
2. Inte bara mordvapen utan även kläder borde kunna grävas ner.
3. Overall och hårnät från bygge (eller sjukhus...).
4. Ev. pelletsbrandsförstörda kläder som kasserats (inte) och ersatts.
5. MGM har troligen inom praktiskt räckhåll över lite tid en rasande massa skaljackor odyl. i olika storlekar. En av en friticists viktigaste tillgångar.
6. Bränn, om det går, handskar o.a. i brännaren.
7. Givet att det tog tid att hitta kroppen så försvann spåren, men det kunde aldrig GM ana.
Citera
2020-04-24, 04:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JokerMannen
Nu var det faktiskt inte "Kurtan" som jag menade i detta fallet, utan jag framförde att det faktiskt kan finnas en möjlighet till en korruptibel Björn Lindén i detta fallet, det vill säga att vederbörande är ohederlig och som faktiskt kan vara besticklig och spela kråka med KammarÅklagaren Åsa Hiding och hennes kollega "Tessan" i detta mordfallet gällande L*na Wesstr*m, han kan ju faktiskt stå helt och hållet på Ingv*r Backm*ns och Härads-Psykopaten SD:s sida ?

Mvh/ "Kurt Jokern Olsson"

Du får komma med mer än så där, det ser mest ut som skvaller som
möjligen kommer sig av besvikelse och en viss desperation.
Citera
2020-04-24, 04:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Ja, det var oförlåtliga misstag han gjorde. Men tro inte att utredningarna är slut i och med detta. En dom skall meddelas och jag kan nog lova att om den blir friande så finns det poliser som kommer göra allt för att se till att skaffa fram bevis mot SD. Han kommer inte kunna känna sig trygg, fast han tror han kommit undan med det perfekta mordet. Regionala insatsstyrkan väntar runt hörnet :-)

Det känns tryggt att du kan lova det, men samtidigt lite oroande efter som
du antyder att dom inte redan nu har gjort allt vad dom kan
Citera
2020-04-24, 05:19
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Det känns tryggt att du kan lova det, men samtidigt lite oroande efter som
du antyder att dom inte redan nu har gjort allt vad dom kan

Klart de har gjort allt de kan.
Citera
2020-04-24, 05:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Ruttet att dra in och namnge ytterligare
personer som inte har med mordet att göra. Är min åsikt. Skulle du själv tycka att det är ok att figurera på Flashback i tvivelaktiga diskussioner?

Ja, ungefär lika ruttet som att orka stanna och lyssna på Lenas rappakalja i alla år utan att konfrontera eller ställa ultimatum. Utan istället stötta i alla lägen, och se hur det nu gick. De kan vara tacksamma att slippa figurera med efternamnet.
Citera
2020-04-24, 05:21
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Klart de har gjort allt de kan.

Men ibland räcker inte det till.
Citera
2020-04-24, 05:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Men varför i all sin dar har LW:s "flick-pics" hamnat i FUP?!
Kan den typen av bilder (även om jag nu inte vet precis hur de ser ut), verkligen behöva finnas med i ett FUP? För att styrka vad då? Att Sydkorea normalt inte tillämpar s k faraonisk omskärelse? Eller att LW inte var blodig på en enda bild och att därför SD nog ljuger?

Nån som kan hjälpa mig att förstå åkl ÅH:s tankar med att infoga sånt material?

Jag blir mållös.

Det är censurerat, just vid de privata delarna, men alla förstår alldeles utmärkt vad som pågår uppbackade av sexchatt. Det är dusch, nakenbilder, onaninilder etc. Lena och hennes män var inte blygsamma eller diskreta., då de knappast förväntade sig hamna i Fup.

Åsa kanske vill styrka att S var svartsjuk på alla Lenas erotiska äventyr vid sidan av deras sexuella affär?
Citera
Medlem
Lonnrots avatar
Allt kring rättegången ter sig som ett slags myster.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Du får komma med mer än så där, det ser mest ut som skvaller som
möjligen kommer sig av besvikelse och en viss desperation.

Det har sagts att Björn Lindén har vägrat att ta hänsyn till många av de omständigheterna som tidigare presenterats inom rättegångs-salen av KammarÅklagaren Åsa Hiding och även av hennes kollega "Tessan"

Detta är till mig sprunget ur en säker källa, det finns faktiskt mycket uppmärksammat folk, inte enbart okulärt utan även audiärt som tidigare varit närvarande under rättegångs-dagarna då Härads-Psykopaten SD stått i centrum.

Poliserna har som sagt var gjort sina anteckningar på plats, givet vis inte utan att det då funnits en speciell orsak till att de flitigt antecknat, och det här handlar inte om något "Kurt Olsson" spektakel, utan det här handlar om ren fakta.

Härads-Psykopaten SD har som dig borde vara bekant vänner inom Polisen, vilka faktiskt kan ha hjälpt vederbörande på ett eller annat sätt.

Mvh/ "Kurt Jokern Olsson"

Ps: Jag är bekymrad över detta som jag har fått höra @CarlJanne75, men sådant förstår inte du / Ds.
Senast redigerad av JokerMannen 2020-04-24 kl. 05:31.
Citera
2020-04-24, 05:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moschata
Aha ... kan haft fel om M*tt*n men har ändå för mig att M*tt*n betydde en hel del för henne mer än flera andra (i början).
Vet också att hon skrev att hon var attraherad av Jimmy (senare tid än förstnämnda) - "spännande", något med "rock", eller hur det nu var - men att han, som du säger, föredrog lugnare tempo i till och från - relation.

Lena har alltid tyckt om Mats, hon kände sig som en dålig människa när hon var otrogen mot honom med Stefan.
Jimmy, Beholder X var hårdrockare från Handen, pappa till en pojke och han uppskattade sex med Lena. Hon var intresserad, speciellt då hon fick veta att han hade något intresse av en tjej från Norrtälje. När han tackade nej till något seriöst växte hennes intresse i vanlig ordning. Lena blev som mest intresserad av de som inte ville satsa på relation med henne. Inget nytt under solen.
Senast redigerad av Mimmirider 2020-04-24 kl. 05:40.
Citera
2020-04-24, 06:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife
Det finns övervakningsbilder när hon
går ensam i Gallerian på väg till polisstationen.

Jag påpekade att det finns två ingångar... LW kan ha stått vid ingången från utsidan och väntat att någon skulle öppna. När så inte skedde gick hon in i gallerian och kollade om det fanns ytterligare en ingång.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in