Citat:
I Juli 2014 torskade jag med en mindre mängd cannabis (2g) och godkände då strafföreläggande på plats med efterföljande böter.
Vad jag har förstått så finns detta kvar i belastningsregistret i 5 år. Eller?
Sökte en anställning i oktober som jag blev nekad eftersom att narkotikabrottet fortfarande var kvar.
Blev lite paff då jag var så säker på att mitt register äntligen skulle vara rent vid det här laget.
Minns att det tog ett par månader innan jag fick hem böteslappen och domen. Är det just det faktum att det dröjde ett bra tag innan den officiella domen delgavs mig som kan vara boven i dramat?
Alltså att böterna delgavs mig ca 2-3 månader senare och att man då räknar 5 år från och med det datumet och inte datumet då själva brottet begåtts?
Vore tacksam för svar då jag för tillfället söker nytt arbete och vill veta om mitt register faktiskt är rent eller om den lilla äckliga domen fortfarande förföljer mig.
MVH. Frank
Vad jag har förstått så finns detta kvar i belastningsregistret i 5 år. Eller?
Sökte en anställning i oktober som jag blev nekad eftersom att narkotikabrottet fortfarande var kvar.
Blev lite paff då jag var så säker på att mitt register äntligen skulle vara rent vid det här laget.
Minns att det tog ett par månader innan jag fick hem böteslappen och domen. Är det just det faktum att det dröjde ett bra tag innan den officiella domen delgavs mig som kan vara boven i dramat?
Alltså att böterna delgavs mig ca 2-3 månader senare och att man då räknar 5 år från och med det datumet och inte datumet då själva brottet begåtts?
Vore tacksam för svar då jag för tillfället söker nytt arbete och vill veta om mitt register faktiskt är rent eller om den lilla äckliga domen fortfarande förföljer mig.
MVH. Frank
Du beställer ett eget utdrag ur belastningsregistret. Då ser du direkt vad som finns kvar. Är det så att man avkrävs ett "oöppnat utdrag" att ge till arbetsgivaren bör man ju inte utsätta sig för nesan av att ovetande lämna in ett aktivt utdrag.
En liten egenhet i belastningsregistret är att brotten släcks då det gått fem år (i ditt fall) från det senaste brottets avtjänande.
Det räcker alltså att du efter en tid begår ett relativt trivialt brott, till exempel fortkörning, så börjar en ny tidsperiod rulla från det du betalat dessa böter.
Det finns andra förklaringar, men det finner man här: https://polisen.se/tjanster-tillstand/belastningsregistret/gallringsregler/