2020-02-12, 20:28
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SunshineSobotka
I Juli 2014 torskade jag med en mindre mängd cannabis (2g) och godkände då strafföreläggande på plats med efterföljande böter.

Vad jag har förstått så finns detta kvar i belastningsregistret i 5 år. Eller?

Sökte en anställning i oktober som jag blev nekad eftersom att narkotikabrottet fortfarande var kvar.
Blev lite paff då jag var så säker på att mitt register äntligen skulle vara rent vid det här laget.

Minns att det tog ett par månader innan jag fick hem böteslappen och domen. Är det just det faktum att det dröjde ett bra tag innan den officiella domen delgavs mig som kan vara boven i dramat?
Alltså att böterna delgavs mig ca 2-3 månader senare och att man då räknar 5 år från och med det datumet och inte datumet då själva brottet begåtts?

Vore tacksam för svar då jag för tillfället söker nytt arbete och vill veta om mitt register faktiskt är rent eller om den lilla äckliga domen fortfarande förföljer mig.

MVH. Frank

Du beställer ett eget utdrag ur belastningsregistret. Då ser du direkt vad som finns kvar. Är det så att man avkrävs ett "oöppnat utdrag" att ge till arbetsgivaren bör man ju inte utsätta sig för nesan av att ovetande lämna in ett aktivt utdrag.

En liten egenhet i belastningsregistret är att brotten släcks då det gått fem år (i ditt fall) från det senaste brottets avtjänande.

Det räcker alltså att du efter en tid begår ett relativt trivialt brott, till exempel fortkörning, så börjar en ny tidsperiod rulla från det du betalat dessa böter.

Det finns andra förklaringar, men det finner man här: https://polisen.se/tjanster-tillstand/belastningsregistret/gallringsregler/
Citera
2020-02-12, 20:39
Medlem
Vad är det egentligen som syns om man tex betalar för att läsa om en person är dömd?
Tänker lexbase betalningstjänst.
Vad för info får man då?

Person dömd för ”misshandel”

Person gjorde si och så etc?
Citera
2020-03-24, 13:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrGuld
Vad är det egentligen som syns om man tex betalar för att läsa om en person är dömd?
Tänker lexbase betalningstjänst.
Vad för info får man då?

Person dömd för ”misshandel”

Person gjorde si och så etc?
Du får bara domen, ej FUP. Så det står i princip bara att personen är dömd för misshandel.
Citera
2020-04-22, 01:03
Medlem
Diaramas avatar
Har en fråga gällande gallringstiderna för belastningsregistret. Jag levde lite vilt under april-maj 2017 och begick två narkotikabrott och våld mot tjänsteman. Mycket dumt givetvis, men då var då och nu är är. Brotten är alltså tre separata händelser och jag förstår inte riktigt hur de gallras. Narkotikabrotten gallras vanligtvis efter 5 år, och villkorlig dom som jag fick i samband med våld mot tjänsteman efter 10 år. Viktigt i sammanhanget är att jag dömdes för våld mot tjänsteman sist. Paragraf 18 i lagen om belastningsregistret säger dock att "Om det före utgången av den tid som anges i 17 § har gjorts en ny anteckning enligt 3 eller 4 § beträffande samma person, skall ingen av uppgifterna gallras så länge någon av dem skall finnas kvar i registret. Detta skall dock inte gälla om den nya anteckningen avser penningböter." Fjärde stycket i paragraf 17 avser villkorlig dom, så min fråga bli då om jag kommer ha kvar mina narkotikadomar fram tills den villkorliga gallras? Det känns ju lite skevt i sådana fall. Men man får väl stå sitt kast om inte annat.
Citera
2020-04-22, 04:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Diarama
Har en fråga gällande gallringstiderna för belastningsregistret. Jag levde lite vilt under april-maj 2017 och begick två narkotikabrott och våld mot tjänsteman. Mycket dumt givetvis, men då var då och nu är är. Brotten är alltså tre separata händelser och jag förstår inte riktigt hur de gallras. Narkotikabrotten gallras vanligtvis efter 5 år, och villkorlig dom som jag fick i samband med våld mot tjänsteman efter 10 år. Viktigt i sammanhanget är att jag dömdes för våld mot tjänsteman sist. Paragraf 18 i lagen om belastningsregistret säger dock att "Om det före utgången av den tid som anges i 17 § har gjorts en ny anteckning enligt 3 eller 4 § beträffande samma person, skall ingen av uppgifterna gallras så länge någon av dem skall finnas kvar i registret. Detta skall dock inte gälla om den nya anteckningen avser penningböter." Fjärde stycket i paragraf 17 avser villkorlig dom, så min fråga bli då om jag kommer ha kvar mina narkotikadomar fram tills den villkorliga gallras? Det känns ju lite skevt i sådana fall. Men man får väl stå sitt kast om inte annat.

Svaret är ja, dina 2 ringa narkotika var inte gallrade när du dömdes för våld mot tjänsteman därmed förlängdes gallringstiden för dessa så att de kommer gallras samtidigt med domen för våld mot tjänsteman, alltså 10 år efter det att din dom fick laga kraft.
Det är alltså 10år från domen, inte från när brottet begicks.
Citera
2020-04-23, 19:01
Medlem
Belastningsregistret - Vad syns?

Hej! Har googlat men inte kommit fram till något vettigt svar. Undrar detta:

Jag är dömd för ringa misshandel för cirka 3 år sen och undrar om det syns om man gör ett utdrag( på pappret man får hem) ?
Citera
2020-04-23, 19:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RagusOrez

Jag är dömd för ringa misshandel för cirka 3 år sen och undrar om det syns om man gör ett utdrag( på pappret man får hem) ?

Ja det gör det enligt mig!
Sen beroende på din påföljd men minst fem år är de kvar i registret om du inte va under 18 år när
Brottet skedde?
Citera
2020-04-23, 19:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moglie
Ja det gör det enligt mig!
Sen beroende på din påföljd men minst fem år är de kvar i registret om du inte va under 18 år när
Brottet skedde?

Okej tack för ditt svar! Ja hade fyllt precis 18, var på en krogrunda det hände 😅

Hittade info om att det bara är grövre brott som kommer med tex: grov misshandel, sexbrott, mord m.m så man blir konfunderad när det inte finns något riktigt svar.

Återkommer med link till infon
Citera
2020-04-23, 19:36
Medlem
Jagozars avatar
Citat:

https://polisen.se/tjanster-tillstand/belastningsregistret/gallringsregler/
Citera
2020-04-23, 19:44
Medlem
Du får specificera vilken typ av belastningsregister du syftar på. Är det för att du t ex ska få jobba inom skolverksamhet så är det ett begränsat register som bara visar viss typ av brottslighet. Menar du däremot det "fullständiga" belastningsregistret så syns alla brott såvida de inte har gallrats, vilket din ringa misshandeldom inte har blivit.
Citera
2020-04-23, 19:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av insideoutman
Du får specificera vilken typ av belastningsregister du syftar på. Är det för att du t ex ska få jobba inom skolverksamhet så är det ett begränsat register som bara visar viss typ av brottslighet. Menar du däremot det "fullständiga" belastningsregistret så syns alla brott såvida de inte har gallrats, vilket din ringa misshandeldom inte har blivit.

Ska jobba på militärtområde med renovering under tidsbegränsad period och kommunen vill ha det.
Citera
2020-04-23, 19:48
Medlem
Citat:
Ska jobba på militärtområde med renovering under tidsbegränsad period och kommunen vill ha det.

Då rör det nog sig om det fullständiga belastningsregistret. Det är inte ett skyddsobjekt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in