2020-04-23, 15:45
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skumjaevel
Har Henrik anlitat ett vaktbolag? Den där kärringen är all in. Hon kommer inte att lämna den här världen utan att ta kål på honom först.

Han går under skattefinansierad bevakning dygnet runt.
Minst tre gubbar, har synts ganska tydligt.
Citera
2020-04-23, 15:49
Medlem
Gen.Ouromovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Q2000
Det finns ju folk som till och med hänvisar till lagen vad förstår du inte

Men läs den länkade domen och se vad det i praktiken innebär. Du KAN få lindring om du erkänner vad du själv gjort och löser brottet åt polisen. Men du får dock ingen lindring vid golning öht. Läs mina tidigare inlägg.
Citera
2020-04-23, 15:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gen.Ouromov
Men läs den länkade domen och se vad det i praktiken innebär. Du KAN få lindring om du erkänner vad du själv gjort och löser brottet åt polisen. Men du får dock ingen lindring vid golning öht. Läs mina tidigare inlägg.
För en timme sedan visste du inte ens att man kan få strafflindring och nu vill du att jag ska läsa på som förklarade att man kan få det.
Citera
2020-04-23, 16:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Browser
Det gäller sin egen brottslighet också inte andras brottslighet om nu tråden återigen diskuterar det här med att pojken i fallet skulle ange K. Så har man inte förstått det ännu så är det alltså sin egen brottslighet man skall hjälpa till med. Många vill ha angiveri och anonyma vittnen tex, och jag tycker det är vidrigt. Kan man inte åtala person utan tjallare eller anonyma vittnen skall man lägga ner verksamheten.

Den egna brottsligheten kan ju hänga ihop med andras. Jag är av samma åsikt gällande kronvittnen och motsvarande. Det fråntar inte faktum att detta ärende är speciellt och att det är intressant hur de kan försöka ta sig framåt i ärendet. Jag utesluter inte alls att de gör klart för ”17-åringen” att det finns möjligheter.

Det finns exempel där personer undgått åtal i vad som till synes skulle varit självklart åtal just för att man varit samarbetsvilligt. Bland annat den person som var länken mellan anstiftaren och utföraren i mordet på Eli4s Eli4s i Luna gallerian.

Det vore naivt att tro att det inte förekommer påverkan av olika slag och definitivt så i detta fall
Citera
2020-04-23, 16:05
Medlem
Gen.Ouromovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Q2000
För en timme sedan visste du inte ens att man kan få strafflindring och nu vill du att jag ska läsa på som förklarade att man kan få det.

Du tror att man kan det, du har inte påvisat ett enda bevis för det. Jag däremot läste länkade domen och där pratas om lindring men i slutändan är det bara bokstäver på ett papper. Du är det största trollet på hela AB&K. Irrläran nr1.
Citera
2020-04-23, 16:05
Medlem
back flashs avatar
Nu har han tydligen häktats. På sannolika skäl. Både för stämpling och förberedelse - hur går det till?

https://www.dagensjuridik.se/nyheter/18-aring-haktad-planerade-att-morda-henrik-olsson-lilja-2018/
Citera
2020-04-23, 16:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NoF8
Den egna brottsligheten kan ju hänga ihop med andras. Jag är av samma åsikt gällande kronvittnen och motsvarande. Det fråntar inte faktum att detta ärende är speciellt och att det är intressant hur de kan försöka ta sig framåt i ärendet. Jag utesluter inte alls att de gör klart för ”17-åringen” att det finns möjligheter.

Det finns exempel där personer undgått åtal i vad som till synes skulle varit självklart åtal just för att man varit samarbetsvilligt. Bland annat den person som var länken mellan anstiftaren och utföraren i mordet på Eli4s Eli4s i Luna gallerian.

Det vore naivt att tro att det inte förekommer påverkan av olika slag och definitivt så i detta fall

Läs förarbetet till lagstiftningen så framgår det med tydlighet att det handlar om sin egen brottslighet ingenting annat. Nej, man undgår inte åtal för att vara samarbetsvillig om det finns skäl till åtal. Golare får ingen straffrabatt och det hoppas jag kvarstår i Sverige så vi inte får ett angiverisystem som är extremt rättsosäkert.
Citera
2020-04-23, 16:13
Medlem
Combivals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av back flash
Nu har han tydligen häktats. På sannolika skäl. Både för stämpling och förberedelse - hur går det till?

https://www.dagensjuridik.se/nyheter/18-aring-haktad-planerade-att-morda-henrik-olsson-lilja-2018/

Anstiftan till mord innebär att någon har förmått annan person, t ex genom övertalning, att ta livet av någon människa.

Men stämpling till mord då? Ja, det finns flera olika stämplingsfall. Stämpling till mord kan innebära att någon har försökt förmå annan att mörda men inte lyckats.Stämpling kan också vara att någon erbjuder sig eller åtar sig att utföra ett mord. Slutligen kan stämpling till mord vara att några människor tillsammans beslutar att ta livet av någon.
Kanske sista meningen visar hur det gick till i just det här fallet?
Citera
2020-04-23, 16:14
Medlem
rotesaus avatar
Citat:

Tja, han kan ju gjort både det ena och det andra vid två vitt skilda tillfällen under 1 års period.
Citera
2020-04-23, 16:19
Medlem
Citat:

Citat:
18-åringen häktades, på sannolika skäl misstänkt för förberedelse till mord och stämpling.
Hans advokat sa till Dagens Juridik under torsdagen att han belagts med yppandeförbud, och inte hade några kommentarer.

Enligt rådman Caroline Hedvall nekar den häktade mannen till brott. Åtal ska vara väckt senast den 7 maj.

Senast på lördag klockan 12 måste åklagaren besluta om den anhållna kvinnan ska begäras häktad eller inte.

Han nekar och ändå finns det något som pekar på att misstankar finns och domstolen går även med på restriktioner. Ung man får sitta isolerad under tiden utredningen rullar. Vi får återkommande kritik för våra isoleringar, och jag håller givetvis med kritikerna. Det krävs inte extremt mycket bevisning för en häktning vilket kan vara bra att komma ihåg.
Citera
2020-04-23, 16:30
Medlem
Citat:
Läs förarbetet till lagstiftningen så framgår det med tydlighet att det handlar om sin egen brottslighet ingenting annat. Nej, man undgår inte åtal för att vara samarbetsvillig om det finns skäl till åtal. Golare får ingen straffrabatt och det hoppas jag kvarstår i Sverige så vi inte får ett angiverisystem som är extremt rättsosäkert.

Jag har tagit del av sådant. Officiellt görs inte det nej. Det finns ingen rabatt för andras brottslighet. Däremot om en person talar om sin egen brottslighet och även andras så skulle det definitivt vara så.

Vad gäller att det inte existerar straffrabatt så tipsar jag dig att lösa FUP om mordet jag nämnde så får du möjligen en mer nyanserad bild av hur rättssäkert det svenska systemet är. Det vill säga inte nämnvärt rättssäkert.
Citera
2020-04-23, 16:32
Medlem
Combivals avatar
Citat:

Han nekar och ändå finns det något som pekar på att misstankar finns och domstolen går även med på restriktioner. Ung man får sitta isolerad under tiden utredningen rullar. Vi får återkommande kritik för våra isoleringar, och jag håller givetvis med kritikerna. Det krävs inte extremt mycket bevisning för en häktning vilket kan vara bra att komma ihåg.

Isolering? Att vissa restriktioner finns är naturligtvis bara bra. Det betyder inte att han kommer vara isolerad.

Om åklagaren misstänker att bevis kan förstöras eller att utredningen av brottet hindras om klienten har kontakt med omvärlden kan restriktioner vara nödvändiga.

Det kan innebära att:

Brev till och från den häktade granskas av åklagaren
Åklagaren måste ge medgivande för besök
Telefonsamtal måste godkännas av åklagaren
Den häktade får inte lyssna på radio, se på tv eller läsa tidningar. Han eller hon får inte heller umgås med andra häktade. I vissa fall kan två klienter med restriktioner få umgås på ett bostadsrum en stund, så kallad samsittning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in