2020-04-23, 16:33
Medlem
FreeOJs avatar
https://www.domstol.se/nyheter/2020/04/tingsratten-har-i-dag-haktat-en-man-som-pa-sannolika-skal-ar-misstankt-for-stampling-till-mord-och-f orberedelse-till-mord-pa-en-advokat-hosten-2018/

Citat:
misstänkt för stämpling till mord och förberedelse till mord på en advokat hösten 2018
Mål: B 12783-19
Citera
2020-04-23, 16:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Combival
Isolering? Att vissa restriktioner finns är naturligtvis bara bra. Det betyder inte att han kommer vara isolerad.

Om åklagaren misstänker att bevis kan förstöras eller att utredningen av brottet hindras om klienten har kontakt med omvärlden kan restriktioner vara nödvändiga.

Det kan innebära att:

Brev till och från den häktade granskas av åklagaren
Åklagaren måste ge medgivande för besök
Telefonsamtal måste godkännas av åklagaren
Den häktade får inte lyssna på radio, se på tv eller läsa tidningar. Han eller hon får inte heller umgås med andra häktade. I vissa fall kan två klienter med restriktioner få umgås på ett bostadsrum en stund, så kallad samsittning.

Citat:
Sverige har sedan länge kritiserats för långa häktningstider och för omfattande användning av restriktioner, bland annat av FN:s kommitté mot tortyr och Europarådet. Restriktioner innebär att den häktade varken får lyssna på radio, se på tv eller läsa tidningar, inte heller får personen umgås med andra häktade

När du sitter häktad är du att betrakta som oskyldig, då är det ett oerhört ingripande från statens sida att frihetsberöva någon, och dessutom beröva personen på i stort sett all mänsklig kontakt.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/ingen-forandring-trots-svidande-hakteskritik

Tortyr
Citat:
Sverige har sedan 1990-talet varit föremål för kritik från både FN och Europarådet för att en så stor del av de häktade sitter isolerade genom beslut om restriktioner. Användningen av restriktioner vid häktning är rekordhögt i Sverige i jämförelse med andra länder.
https://www.aftonbladet.se/debatt/a/e8e5J4/att-sitta-haktad-i-sverige-ar-som-tortyr

Vet inte vad du ville få fram som ingen redan känner till. Kanske dags att inse att svenska häkteslagar jämförs med tortyr. Det finns länder som inte använder restriktioner och klarar på ett ypperligt sätt att utreda mord ändå . Kanske till och med bättre än Sverige många gånger. Så jag delar den uppfattningen att häktade inte skall ha restriktioner för att åklagaren är så skitnödig att vederbörande inte löser fall utan att isolera misstänkta.
Citera
2020-04-23, 16:50
Medlem
Gen.Ouromovs avatar
Citat:
Isolering? Att vissa restriktioner finns är naturligtvis bara bra. Det betyder inte att han kommer vara isolerad.

Om åklagaren misstänker att bevis kan förstöras eller att utredningen av brottet hindras om klienten har kontakt med omvärlden kan restriktioner vara nödvändiga.

Det kan innebära att:

Den häktade får inte lyssna på radio, se på tv eller läsa tidningar. Han eller hon får inte heller umgås med andra häktade. I vissa fall kan två klienter med restriktioner få umgås på ett bostadsrum en stund, så kallad samsittning.

Du verkar aldrig ha suttit häktad? "Betyder inte att han kommer vara isolerad". Du sitter dygnet runt i din cell om du väljer att inte gå på promenad, har du restriktioner får du inte ringa till någon. Du får inte ha tv, läsa tidningen eller ha besök(efter längre tids häktning kan du få besök med med förhörsledaren närvarande.

Samsittning med restriktioner har jag aldrig hört talas om, kanske är nåt nytt?
Citera
2020-04-23, 16:54
Medlem
firebird1974s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gen.Ouromov
Du verkar aldrig ha suttit häktad? "Betyder inte att han kommer vara isolerad". Du sitter dygnet runt i din cell om du väljer att inte gå på promenad, har du restriktioner får du inte ringa till någon. Du får inte ha tv, läsa tidningen eller ha besök(efter längre tids häktning kan du få besök med med förhörsledaren närvarande.

Ja det är nytt, Du får idag ha samsittning om den andra personen också har restriktioner.
Citera
2020-04-23, 16:59
Medlem
Gen.Ouromovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av firebird1974
Ja det är nytt, Du får idag ha samsittning om den andra personen också har restriktioner.

Hur vet du detta? Låter inte alls rättssäkert. Om vi två har samsittning och jag berättar allt om mitt fall till dig och vem du ska ringa och berätta vad, om 2 dagar släpper dom dina restriktioner eller du blir släppt..... Och nu dör folk eller massa bevis försvinner....
Citera
2020-04-23, 17:10
Medlem
Combivals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gen.Ouromov

Nej, jag har aldrig suttit häktad. De får ju ta emot besök, ringa, skicka brev etc även om de kontrolleras. De måste ju för sjutton. Jag förstår att det kanske är långtråkigt och jag håller med om att häktestiderna är på tok för långa. Vad kan man göra åt det?

Vill man inte sitta fängslad får man ge fan i att begå brott. Ganska enkel matematik.
Citera
2020-04-23, 17:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FreeOJ
https://www.domstol.se/nyheter/2020/04/tingsratten-har-i-dag-haktat-en-man-som-pa-sannolika-skal-ar-misstankt-for-stampling-till-mord-och-f orberedelse-till-mord-pa-en-advokat-hosten-2018/

Tack för den uppdateringen
Citera
2020-04-23, 17:27
Medlem
Gen.Ouromovs avatar
Citat:
Nej, jag har aldrig suttit häktad. De får ju ta emot besök, ringa, skicka brev etc även om de kontrolleras. De måste ju för sjutton. Jag förstår att det kanske är långtråkigt och jag håller med om att häktestiderna är på tok för långa. Vad kan man göra åt det?

Vill man inte sitta fängslad får man ge fan i att begå brott. Ganska enkel matematik.

Ja man kan inte göra nåt åt det. När du har restriktioner så får du varken ringa eller ta emot besök, det är jag hundra på. Men som jag skrev innan, när du varit häktad en längre tid kan man få träffa sin flickvän med förhörsledaren på hans kontor. Men det är oxå ett undantagsfall så att säga.

Jag tvivlar starkt på detta med samsittning när man har restriktioner, fast är man misstänkt för nåt keffbrott och det finns en annan med samma meriter så är det kanske möjligt. Men det talar liksom emot hela grejen med restriktioner.
Citera
2020-04-23, 17:27
Medlem
Combivals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Browser
[/i]
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/ingen-forandring-trots-svidande-hakteskritik

Tortyr

https://www.aftonbladet.se/debatt/a/e8e5J4/att-sitta-haktad-i-sverige-ar-som-tortyr

Vet inte vad du ville få fram som ingen redan känner till. Kanske dags att inse att svenska häkteslagar jämförs med tortyr. Det finns länder som inte använder restriktioner och klarar på ett ypperligt sätt att utreda mord ändå . Kanske till och med bättre än Sverige många gånger. Så jag delar den uppfattningen att häktade inte skall ha restriktioner för att åklagaren är så skitnödig att vederbörande inte löser fall utan att isolera misstänkta.

Vi får hoppas att den här utredningen tagit sån tid på grund av pojkens låga ålder. Förhoppningsvis är det mesta klappat och klart och häktningstiden blir kort.
Citera
2020-04-23, 17:33
Medlem
Citat:

Det kan innebära att:

Att vara häktad med restriktioner är i allra högsta grad att vara isolerad. När du själv inte har full insyn i vad det innebär blir det missvisande när du teoretiserar ikring ordval. Häktning med restriktioner är ungefär såhär; inlåst i en cell 23 h om dygnet, 1 h i en bur utomhus om du så önskar det, telefon nej, besök nej, brev ja men med 14 dagars fördröjning, dusch tre ggr i veckan. Men för all del, du behöver ju inte tycka det är isolering.

Jag värderar inte saken utan jag bara tydliggör själva förfarandet.
Citera
2020-04-23, 17:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av derfilo999
Hur kommer det sig att den anhållna avslutade sin mordförberedelse? Uppstod det inget lämpligt tillfälle att verkställa planen?
Fick ”kalla fötter”
Citera
2020-04-23, 17:37
Medlem
Citat:

Det kan innebära att:

Tyder ju på fler inblandade.Kanske t.o.m. sådana som nämnts tidigare i tråden men som aktivt raderats.Skyddande av brottsling borde bli en kommande rubricering som dyker upp .
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in