2020-04-22, 10:04
Medlem
Jahaudus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalas-Kuken
Passiv rökning kan vara sämre för hälsan än aktiv rökning, särskilt om du lider av lungskador/astma sen tidigare. Det kan förvärra hälsan.

Du menar att det är positivt att han röker på natten för TS ? så du menar att den tid kroppen ska reparera sig själv från skador, är en lämplig tid att utsätta den för rök ?

Jag läser det som att mannen ifråga, har tagit till sig att ts är anti rökare ( milt uttryckt, då han med flera till och med önskar död åt stackarn ) och därför dragit ner på dagsrökandet. Det är en form av hänsyn och respekt.

Jag kan inte argumentera emot att rökning är ohälsosamt, eller hur kalaskuk?

Om de bor på hotell, kommer saken i ett annat ljus. Det är rökförbud vad jag vet. Tadaa, tänk vad fint saker kan lösa sig.
Citera
2020-04-22, 11:14
Medlem
Kalas-Kukens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jahaudu
Jag läser det som att mannen ifråga, har tagit till sig att ts är anti rökare ( milt uttryckt, då han med flera till och med önskar död åt stackarn ) och därför dragit ner på dagsrökandet. Det är en form av hänsyn och respekt.

Jag kan inte argumentera emot att rökning är ohälsosamt, eller hur kalaskuk?

Om de bor på hotell, kommer saken i ett annat ljus. Det är rökförbud vad jag vet. Tadaa, tänk vad fint saker kan lösa sig.

Fast enligt din text är det något som grannar ska stå ut med. Rökare kan lika gärna ta en promenad i parken och ta ett bloss där, men jag antar att de har tappat så mycket energi att de inte orkar och därför måste förpesta andras tillvaro genom sitt beroende.
Citera
2020-04-22, 12:02
Medlem
swebarbs avatar
jag hade anmält, man ska inte behöva stå ut med sånt tycker jag, dom skapar ju obehag i din lägenhet? nåt måste ju fan göras... jävla rökare kan inte alla bara dö....
Citera
2020-04-22, 14:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swebarb
jag hade anmält, man ska inte behöva stå ut med sånt tycker jag, dom skapar ju obehag i din lägenhet? nåt måste ju fan göras... jävla rökare kan inte alla bara dö....

de dör de med snabbare än andra. en vän till mig la ut surströmming på sin balkong så det stank, det också så rökarna klagade.
Citera
2020-04-22, 14:50
Medlem
RZLAs avatar
Tja, det finns nog inte så mycket som du kan göra åt det. Du får väl försöka prata med honom igen och se om han kan visa mer hänsyn. Jag vet inte hur det är där du bor men i de flesta länder så är det tillåtet att röka i sin egen lägenhet.

Din granne tänker säkert att han har rätt att välja om han ska få röka i sitt eget hem. Den friheten är viktigare för honom än om du störs av röken. Egoistiskt tänkt av honom? Ja, kanske det, men världen är full av egoister.
Citera
2020-04-22, 14:58
Medlem
Kalas-Kukens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RZLA
Tja, det finns nog inte så mycket som du kan göra åt det. Du får väl försöka prata med honom igen och se om han kan visa mer hänsyn. Jag vet inte hur det är där du bor men i de flesta länder så är det tillåtet att röka i sin egen lägenhet.

Din granne tänker säkert att han har rätt att välja om han ska få röka i sitt eget hem. Den friheten är viktigare för honom än om du störs av röken. Egoistiskt tänkt av honom? Ja, kanske det, men världen är full av egoister.

Men kan de små pesterna kanske bestämma sig för att flytta in i ett hus designerat för endast rökare då? de kanske kommer undan rent egoistiskt sätt med mindre inköpta cigaretter när de får gratis-rök från grannarna.
Citera
2020-04-22, 15:07
Medlem
RZLAs avatar
Citat:
Men kan de små pesterna kanske bestämma sig för att flytta in i ett hus designerat för endast rökare då? de kanske kommer undan rent egoistiskt sätt med mindre inköpta cigaretter när de får gratis-rök från grannarna.

I Sverige finns det väl hyreshus där det är förbjudet att röka inomhus? Eller har jag bara drömt det... Om inte annat så kommer det att komma inom en snar framtid. Man får ju knappt röka på allmän plats längre heller, så ni militanta ickerökare kommer inte behöva störa er på rökning så mycket länge till.
Citera
2020-04-22, 15:11
Medlem
Kalas-Kukens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RZLA
I Sverige finns det väl hyreshus där det är förbjudet att röka inomhus? Eller har jag bara drömt det... Om inte annat så kommer det att komma inom en snar framtid. Man får ju knappt röka på allmän plats längre heller, så ni militanta ickerökare kommer inte behöva störa er på rökning så mycket länge till.

Nej det har prövats i rätten och har inte hållt. Det är dessa militanta utåtriktade hipster människor som vill ha rökförbud på sina inneställen.

Dessa ställen är man oftast i väldigt tillfälligt närvarande i, medans i hemmet är man större delen av dygnet. Det är självklart mycket sämre om man utsätta i hemmet, man kan liksom inte gå ifrån eller undvika röken.
Det kan man dock göra om man är på uteställen eller på allmän plats.

Så hela debatten är skev och elitistisk, jag har inget emot att folk röker på stan i något hörn, men att förgifta andra människor i sina hem är jag starkt emot.
Citera
2020-04-22, 15:26
Medlem
RZLAs avatar
Citat:
Nej det har prövats i rätten och har inte hållt. Det är dessa militanta utåtriktade hipster människor som vill ha rökförbud på sina inneställen.

Dessa ställen är man oftast i väldigt tillfälligt närvarande i, medans i hemmet är man större delen av dygnet. Det är självklart mycket sämre om man utsätta i hemmet, man kan liksom inte gå ifrån eller undvika röken.
Det kan man dock göra om man är på uteställen eller på allmän plats.

Så hela debatten är skev och elitistisk, jag har inget emot att folk röker på stan i något hörn, men att förgifta andra människor i sina hem är jag starkt emot.

Okej, du har säkert rätt i att det inte höll i rätten. Men förr eller senare kommer det att komma regler kring detta, det är jag övertygad om. Politikerna vill ha ett rökfritt samhälle. Det känns som att man är på ganska god väg med det ändå, jag tycker att det är sällan som jag möter någon som röker på stan. Det är mest invandrare och, konsigt nog, unga svenska tjejer som röker. De flesta andra har fimpat eller gått över till snus.

Debatten om man ska få röka i sitt hem och på balkongen är i alla fall gammal nu. Själv är jag lite kluven i frågan. Jag gillar inte heller när det kommer in rök i lägenheten, samtidigt kan jag tycka att folk har rätt att röka i sina egna hem. Det blir lite för mycket kontrollsamhälle för min del om man inte ska få göra det.
Citera
2020-04-22, 17:12
Medlem
Rökarens rop efter hjälp att störa omgivningen
Citera
2020-04-22, 18:15
Medlem
Knivur-273s avatar
Du har kanske inte ens varit nära det helvete jag upplevde med en kedjerökare och en annan storrökare i samma hus.

Det trängde in rök från trapphuset, genom hål i bjälklaget för antennkablar , springventilerna vid fönstren och balkongdörren, samt kanalen för avlopp under diskbänken.

Nu är den kedjerökande häxan äntligen exorcerad från huset tack och lov. Ja, röken var inte det enda problemet med henne, men det är en annan historia...
Senast redigerad av Knivur-273 2020-04-22 kl. 18:22.
Citera
2020-04-23, 10:05
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Passiv rökning kan vara sämre för hälsan än aktiv rökning...
Det där låter som en direkt felaktig sakupplysning. Kan du visa en källa på det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in