2020-04-21, 23:55
Medlem
Kalas-Kukens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FejkEmran
Okej ja jag är också fd rökare..stör mig bara på folk som låter satan men inte röker inomhus. Sällan det inte är kombination av annat. Hade själv lungorna från helvetet i slutet men inte satt jag och hostade i timmar ute som en idiot för det. Lukten kan jag leva med men jag förstår eftersom det går in cigarettrök i mitt sovrum. Nu använder jag ändå inte rummet men det är det enda ofräscha. Struntar annars i cigarettrök och saknar känslor inför rökare och deras lukt. Bryr mig inte ett smack om cigg sedan jag fimpade sista ciggen.

Be honom sluta röka ute på nätterna. Själv satt jag många nätter och drack kaffe o kedjerökte ute på balkongen när jag hade sådan att sitta på 🙈. Man fattar sällan när man kedjeröker att man är en pest för folk man inte ser.

Det är min fundering som icke-rökare, att ni inte märker att andra drabbas av det: vad beror det på ? dålig intelligens/tankeverksamhet ? eller är det pga personlighetsstörningar att rökare inte kan känna empati, eller respekt för vissa oskrivna regler ?

Kommer ihåg att jag läste nån studie om att nikotinet ökade IQ med c:a 5 poäng för rökare när de rökte - de blev smartare av ett bloss, om än tillfälligt.
Läste några andra studier som påpekade att rökare ofta hade lägre IQ än genomsnittet, men att det inte berodde på rökningens hälsoeffekter, utan snarare att de hade lägre IQ från början, och därför hade lättare att falla in i dåliga vanor.
Kanske rökningen är en kompensation för dessa brister ?

Jag har inte riktigt dragit någon generell slutsats om rökare, de verkar vara en blandning av låq IQ och personlighetsstörda. Men även personer med mycket stress och en påtvingande företagskultur där man måste anpassa sig till högre chefer som röker för att lyckas med det sociala i karriären.
Hur var det i ditt fall ?
Citera
2020-04-21, 23:57
Medlem
Kalas-Kukens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jahaudu
Han ska alltså sluta för din skull, menar du?
Du skriver att han mest röker om nätterna, så han verkar iaf ta lite hänsyn till att du ogillar det.

Han är en trevlig person annars, förutom ciggproblematiken. Fast det räcker inte för dig. Du tycker att han ska fimpa helt, för att du vill det. För du tycker att det är äckligt, så det så?

Sen anser du den trevliga, nattsmygrökande grannen vara egoisten. Du låter som en person som borde bo i eget hus, istället för i lägenhet med grannar omkring.

Jag gillar verkligen inte allt mina grannar gör, men du låter gnällig.

Passiv rökning kan vara sämre för hälsan än aktiv rökning, särskilt om du lider av lungskador/astma sen tidigare. Det kan förvärra hälsan.

Du menar att det är positivt att han röker på natten för TS ? så du menar att den tid kroppen ska reparera sig själv från skador, är en lämplig tid att utsätta den för rök ?
Citera
2020-04-22, 00:04
Medlem
FejkEmrans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalas-Kuken
Kan nog ligga lite personlighetsstörning i det hela då i och med det snabba avfärdandet.
Snarare friskhet eftersom jag inte har engagemang för dårar på nätet som ska kränka någon personlighet jag saknar.

Bye
Citera
2020-04-22, 00:09
Medlem
Kalas-Kukens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaChiara
Ja, jag tänker likadant. När Corona svept igenom och tagit tanten i mitt hus som röker, så kommer vi andra grannar runt om henne att äntligen kunna använda våra balkonger. Hennes dödsbo kommer inte att få ett öre för hennes nikotinskadade lägenhet.

Ja visst är det en skön tanke ? alla dessa år av lidande för så många runtomkring henne, som behövt anpassa sig efter henne.
Allt för att hon ska få sina små dopamin-kickar, utan hänsyn till hennes grannar som kanske får astma eller lungcancer själva.

Är ju även bevisat i studier att kvinnor som utsätts för rökning före eller under graviditet riskerar att få barn med lägre IQ, eller ADHD, autism m.m.
Slår vad om att kärringen skiter i det också " not my problem" medans resten av världen får reda ut sekundärkonsekvenserna.

Skydda de äldre ? - en grov generalisering.
Citera
2020-04-22, 00:13
Medlem
Narutoshippchops avatar
Jag skrev en liknande tråd väldigt nyligen.
Låter som om vi har samma äckliga granne.
Röka kan folk göra men för fan inte utanför någons sovrum!
Hostar och äcklar sig gör man på dagarna och inte på nätterna så hela kvarteret hör.
Senast redigerad av Narutoshippchop 2020-04-22 kl. 00:15.
Citera
2020-04-22, 01:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Jahaudu
Han ska alltså sluta för din skull, menar du?
Du skriver att han mest röker om nätterna, så han verkar iaf ta lite hänsyn till att du ogillar det.

Han är en trevlig person annars, förutom ciggproblematiken. Fast det räcker inte för dig. Du tycker att han ska fimpa helt, för att du vill det. För du tycker att det är äckligt, så det så?

Sen anser du den trevliga, nattsmygrökande grannen vara egoisten. Du låter som en person som borde bo i eget hus, istället för i lägenhet med grannar omkring.

Jag gillar verkligen inte allt mina grannar gör, men du låter gnällig.

haha

Jag menar inte alls att han behöver sluta röka för min skulle, det är hans egna kropp och hans beslut.

Men seriöst, skulle alla människor hålla på som han gjorde, hur hade vi haft det då?
Hur många % av befolkningen skulle tycka att det var okej tror du?

Han ÄR en risk-grupp och förutom det fortsätter han att röka. Dessutom så befinner vi oss på ett h-o-t-e-l-l så enligt lagen så borde det även vara förbjudet även om vi inte är i Sverige.

Jag tänker att han borde ta mera hänsyn. Tex så skulle han kunna ställa sig under bar himmel och röka
, då skulle han inte störa nån och vem vill vara den som går omkring och hostar och håller på i corona-tider? Alla människor kommer hata en sån människa så varför inte åtminstone dra ner lite på rökningen? Sen vill man väl inte förpesta luften med passiv rökning så att andra människor får försämrad lungkapacitet, det skulle ju kunna ställa till det för andra om dom skulle få corona.
Vem vill vara skyldig till det? Normen i ens boende inomhus borde väl vara hälsa och inte ohälsa det kan väl alla hålla med om? Har även sett honom röka i korridoren och i trapphuset sittande med en askkopp som om det vore det mest normala.
Citera
2020-04-22, 02:06
Medlem
invisuss avatar
Tips till OP blir du sjuk med vad du tror är corona så gå och sputa och hosta på hans brevlåda samt dörrhandtag
Citera
2020-04-22, 02:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalas-Kuken
Det är min fundering som icke-rökare, att ni inte märker att andra drabbas av det: vad beror det på ? dålig intelligens/tankeverksamhet ? eller är det pga personlighetsstörningar att rökare inte kan känna empati, eller respekt för vissa oskrivna regler ?

Kommer ihåg att jag läste nån studie om att nikotinet ökade IQ med c:a 5 poäng för rökare när de rökte - de blev smartare av ett bloss, om än tillfälligt.
Läste några andra studier som påpekade att rökare ofta hade lägre IQ än genomsnittet, men att det inte berodde på rökningens hälsoeffekter, utan snarare att de hade lägre IQ från början, och därför hade lättare att falla in i dåliga vanor.
Kanske rökningen är en kompensation för dessa brister ?

Jag har inte riktigt dragit någon generell slutsats om rökare, de verkar vara en blandning av låq IQ och personlighetsstörda. Men även personer med mycket stress och en påtvingande företagskultur där man måste anpassa sig till högre chefer som röker för att lyckas med det sociala i karriären.
Hur var det i ditt fall ?
Du bor inte i Stockholm va?
Citera
2020-04-22, 02:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fruciante
Är i karantän och har en granne som bolmar på vardagligen, skiten kommer ibland in genom mitt fönster
, bor ganska litet - det har hänt att jag varit ute och sen kommit hem - öppnat dörren och kännt -vad in i helvete (!?!??!) - att det luktar precis som att nån rökt inne i MITT hem. Det blir inte bättre av att
jag ibland hänger kläder i fönstret, ibland har jag känt av lukten, eller att jag när jag ligger i sängen för att sova och känner den äckliga jävla röklukten smygandes komma in i mitt rum då jag ligger där helt trött, det gör mig irriterad, det har hänt typ vid 2-3 tiden på natten, tror han röker mest nattetid för att "gömma" sitt beteende, men då ligger jag och tar in skiten i mina lungor omedvetandes medans jag sover alltså, vad i helvete....
Har sagt åt honom tidigare vid ett tillfälle men nu under karantän har han börjat röka värre, eller så är det jag som känner av det mera, vet inte riktigt , iallafall, är inte i Sverige och han har bott här 10 ggr så lång tid som mig, hyresvärden verkar veta om det men accepterar det "ovetandes".
Kommer förmodligen säga till honom igen när jag ser honom.
Men hur fan tänker rökare som beter sig så här egentligen?
Är ni helt jävla själviska? Bryr ni er inte?
Idioten verkar förövrigt ganska intelligent och väldigt trevlig förutom det här med rökningen då,
vid ett tillfälle sa han att han var anarkist. Är det ett bra argument för att bete sig som han gör??
Seriöst hur fan tänker ni? Är nyfiken.
Hans lungor låter helt jävla paj, hör slem och skit när han harklar sig under dagtid - man tänker att nu kommer han sluta röka, sen fortsätter han ändå mest på kvällen/natten. Tragiskt?

det största i-landsproblemet nuförtiden. jisses. ni hade ju dödd när det var kutym att röka inomhus i hem, barer, restauranger, pizzerian? osv. de räknade på 500 per år i passiv rökning när de förbjöd i restauranger. dvs försumbart.

röker inte själv sedan snart tio år, men för fan, ge er.
Citera
2020-04-22, 09:01
Medlem
MaarekSteles avatar
Låter som att det är fel på ventilationen.

Rök från en lägenhet ska inte komma in till en annan.

Har du pratat med hyresvärden? Kommunen?
Citera
2020-04-22, 09:10
Medlem
Citat:
Är i karantän och har en granne som bolmar på vardagligen, skiten kommer ibland in genom mitt fönster
, bor ganska litet - det har hänt att jag varit ute och sen kommit hem - öppnat dörren och kännt -vad in i helvete (!?!??!) - att det luktar precis som att nån rökt inne i MITT hem. Det blir inte bättre av att
jag ibland hänger kläder i fönstret, ibland har jag känt av lukten, eller att jag när jag ligger i sängen för att sova och känner den äckliga jävla röklukten smygandes komma in i mitt rum då jag ligger där helt trött, det gör mig irriterad, det har hänt typ vid 2-3 tiden på natten, tror han röker mest nattetid för att "gömma" sitt beteende, men då ligger jag och tar in skiten i mina lungor omedvetandes medans jag sover alltså, vad i helvete....
Har sagt åt honom tidigare vid ett tillfälle men nu under karantän har han börjat röka värre, eller så är det jag som känner av det mera, vet inte riktigt , iallafall, är inte i Sverige och han har bott här 10 ggr så lång tid som mig, hyresvärden verkar veta om det men accepterar det "ovetandes".
Kommer förmodligen säga till honom igen när jag ser honom.
Men hur fan tänker rökare som beter sig så här egentligen?
Är ni helt jävla själviska? Bryr ni er inte?
Idioten verkar förövrigt ganska intelligent och väldigt trevlig förutom det här med rökningen då,
vid ett tillfälle sa han att han var anarkist. Är det ett bra argument för att bete sig som han gör??
Seriöst hur fan tänker ni? Är nyfiken.
Hans lungor låter helt jävla paj, hör slem och skit när han harklar sig under dagtid - man tänker att nu kommer han sluta röka, sen fortsätter han ändå mest på kvällen/natten. Tragiskt?

vad som är vanligt i malmö är att fölorare röker på balkongen och röken blåser in hos andra. som jag har förstått det är det ite ok att göra det men på arkgelius är det helt ok för där har man kriminella, socialfall och andra idioter. det röks även i källaren och tvättstugan. till och med är det så att det springer runt en muslim som knarkar i fastigheten. om det är ok för arkgelius undrar man varför de som har "ansvaret" inte har det där de bor, varför de inte acepterar att ha knarkare, socialfall, kriminella och andra varelser antastande och stalkande där man bor?
Citera
2020-04-22, 09:58
Medlem
Jahaudus avatar
Citat:

Jag menar inte alls att han behöver sluta röka för min skulle, det är hans egna kropp och hans beslut.

...fast du skriver ju faktiskt en hel radänga precis här efter, om varför det varken är hans egna kropp, eller beslut? Ok, men då så. Ven är jag att övertyga dig annorlunda.

Hm, misstänker nästan att du själv varit rökare en gång i tiden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in