• 1
  • 2
2020-04-22, 19:51
Medlem
Hej!

24 årig tjej, dags att ta A-kort! Noll erfarenhet av tvåhjuliga fordon. Haft B-körkort i snart 7 år.
Vilken trafikskola rekommenderas? Bor i Stockholm men kan även tänka mig åka utanför, typ nån timma max.

Alla tips uppskattas! Även om allt möjligt, inte enbart om skolor
Citera
2020-04-22, 19:56
Medlem
Fioehlbaerths avatar
Det underlättar säkert om man åtminstone lärt sig cykla innan.
Citera
2020-04-22, 20:20
Medlem
Ja okej, cykla kan jag. Syftade mer på moped.
Citat:
Ursprungligen postat av Fioehlbaerth
Det underlättar säkert om man åtminstone lärt sig cykla innan.
Citera
2020-04-22, 20:48
Medlem
kl4sseKocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av REWOLF95
Hej!

24 årig tjej, dags att ta A-kort! Noll erfarenhet av tvåhjuliga fordon. Haft B-körkort i snart 7 år.
Vilken trafikskola rekommenderas? Bor i Stockholm men kan även tänka mig åka utanför, typ nån timma max.

Alla tips uppskattas! Även om allt möjligt, inte enbart om skolor
Drar till med dessa trådar.
(FB) MC-noob söker råd
(FB) Hur mycket går ett MC körkort på?

Här finns mycket nyttigt info https://mc-jakten.se/ samt kolla på YouTube videos med/om hur man kör och olika tekniker och saker att tänka på.

Jag vet inte hur det är med övningskörning så här i Corona tider, men försök boka upp så många lektioner som möjligt så att det inte går allt för lång tid mellan körningarna samt om allt går vägen så hinner du få kortet i år förmodligen.
Citera
2020-04-22, 20:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kl4sseKock
Drar till med dessa trådar.
(FB) MC-noob söker råd
(FB) Hur mycket går ett MC körkort på?

Här finns mycket nyttigt info https://mc-jakten.se/ samt kolla på YouTube videos med/om hur man kör och olika tekniker och saker att tänka på.

Jag vet inte hur det är med övningskörning så här i Corona tider, men försök boka upp så många lektioner som möjligt så att det inte går allt för lång tid mellan körningarna samt om allt går vägen så hinner du få kortet i år förmodligen.

Tack för svar!
Citera
2020-04-22, 23:02
Medlem
Fioehlbaerths avatar
Bästa rådet jag kan ge är nog att skaffa skyddsutrustning så snart som möjligt.
Hjälm, handskar, ryggskydd, ... osv.
Citera
2020-04-22, 23:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fioehlbaerth
Bästa rådet jag kan ge är nog att skaffa skyddsutrustning så snart som möjligt.
Hjälm, handskar, ryggskydd, ... osv.

Tack! Det har jag sen innan då jag åker en del som passagerare.
Citera
2020-04-22, 23:50
Medlem
kl4sseKocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av REWOLF95
Tack! Det har jag sen innan då jag åker en del som passagerare.
Bra då kanske du även har någon att övningsköra med och där med spara in några tusenlappar.

Då lågfartsbana kan vara lite lurig, så den är det bra att träna mycket på i båda riktningarna och "hitta rätt spår" (har för mig att MC jakten gick igenom hur man skulle tänka).

https://www.youtube.com/user/mcjakten
Citera
2020-04-23, 10:19
Medlem
groovesnuss avatar
SMC har ett utbildningsmaterial som heter ”Full kontroll ”

Läs det noga, mkt bra info om hur man kör.
Citera
2020-04-23, 20:40
Citat:
Bra då kanske du även har någon att övningsköra med och där med spara in några tusenlappar.

Då lågfartsbana kan vara lite lurig, så den är det bra att träna mycket på i båda riktningarna och "hitta rätt spår" (har för mig att MC jakten gick igenom hur man skulle tänka).

Lågfartsbanan är väldigt enkel om man kört/tränat tillräckligt.
Många som inte bryr sig om att öva lågfart för att det är tråkigt/man inte ser användningen av det när man väl fått kortet.

Men folk förstår inte logiken bakom att kunna kontrollera något fullt ut innan man gasar på. Det är lätt för dom flesta att köra i 200 km/h på em raksträcka, men väldigt få som klarar att hålla den hastigheten på en knixig väg.

Ett tips jag gett till dom 4 jag övningskört med och hjälpt att ta kortet på första uppkörningen är att inte ens ge sig ut på allmän väg innan man faktiskt klarar en hemmagjord lågfartsbana med ca 80% säkerhet.

Mått och anvisningar finns hos trafikverket.se

Köp ordentliga ce godkända skydd och kläder innan du ens funderar ut en mc, alt låna från den körskola du kör med, första gången jag satte mig på en mc så körde jag omkull i ca 30 km/h, har fortfarande ärr över halva kroppen, sjukt ovärt...

Lycka till!
Citera
2020-04-23, 21:32
Medlem
Citat:

Har tyvärr ingen jag kan köra med lagligt... Men har tillgång till ett privat område där jag tänkt träna på lågfarten b.la. Önska bara man hade någon att köra med i trafiken, privat alltså.
Citera
2020-04-23, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av groovesnus
SMC har ett utbildningsmaterial som heter ”Full kontroll ”

Läs det noga, mkt bra info om hur man kör.

Grymt, tack
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in