Citat:
Ursprungligen postat av
REWOLF95
Har hunnit köra några lektioner! Det svåraste för mig är helt klart lågfarten. Har svårt med blicken och att "rädda" hojen från att tippa med gas b.la. TIPS??? Serpentin banan känns läskig i 50km/h ännu, men känns helt ok i 40 km/h, huuuur kan 10 km/h kännas som världens skillnad. Blir galen ((((::: Bara att nöta antar jag...
Behöver all tips jag kan få!
Det sitter helt i huvudet och man fastnar så lätt i att bara tänka på misslyckandet. Andas, tänk på att lyckas och avbryt om du känner att du hamnar i konen utan kör en kort sväng då och bara fokusera på hur härligt det är att köra hoj. Det finns inget att vara rädd för, hojar tappas ibland och världen snurrar vidare.
Mer praktiskt: håll blicken långt fram dit du vill köra och absolut inte på det du vill undvika att köra på. Man kör dit man tittar. Det som är framför framhjulet är det redan för sent att göra något åt.
Börja svängarna tidigt så att du redan är i rätt riktning mot nästa kon när du passerar konen. Om du börjar svänga vid konen kommer du längre och längre efter och måste svänga kraftigare och kraftigare. I lågfarten kan du hjälpa hojen lite genom att luta in den lite samtidigt som du lutar ut lite försiktigt för att hålla balansen. Då minskar svängradien. I högfarten måste du motstyra och våga luta i svängarna, det går inte att styra runt konerna i den farten.
Lägg dig inte till med olaten att reglera farten med bakbromsen i lågfarten. Det är mycket stor risk att du blir kuggad direkt då. Jag har varit med många av mina vänner som jag övningskört med vid deras uppkörningar och det är nästan alltid någon som blir plockad av banan för att de inte klarar banan utan fotbroms. Självklart får du göra en kort, distinkt inbromsning med bakbromsen (aldrig fram vid krypkörning, du tvärstannar) om det behövs, men du ska kunna reglera farten med bara gas och koppling. Hojen blir mer stabil om du har lite mer grundgas och slirar lite mer på kopplingen. Då har du även marginal om det går för långsamt genom att släppa ut kopplingen en liten aning utan att behöva gasa mer från låga varv. Inga högre varv, bara förhöjd grundgas.