2020-04-20, 16:11
Medlem
CompleteControls avatar
Detta klipp har säkert blivit delat i någon av Palme-trådarna men jag postar den igen.
https://www.svtplay.se/video/25691608/veckans-brott/veckans-brott-redaktionen-vad-sa-palmeaklagaren-egentligen?start=auto
När jag ser den igen så undrar jag ju om det kan vara en konspiration som fd åklagare Johanna Björkman är inne på. Alltså någon kommer att åtalas för anstiftan/medhjälp. Då försvinner den ensamme GM och med det CA (med största sannolikhet). Men min tro på en ensam GM utifrån vapenval och plats är ganska stark. GM har extrem tur och lägg till en osannolikt dålig polisutredning. Inget nytt från Paul Smith och den svenska rösten, de flesta väntar väl på KPs presentation. Samtidigt svårt att göra eget grävande i arkiv osv under dessa tider om man vill gräva upp mer om CA.
Citera
2020-04-20, 19:28
Medlem
omigas avatar
Du skriver: Alltså någon kommer att åtalas för anstiftan/medhjälp.

KP säger att han kommer att fatta ett beslut i åtalsfrågan, vilket innebär att han kommer att väcka åtal (mot en levande person) eller lägga ner utredningen (om GM är död).

Om GM är död så måste han uttrycka sig såhär för att inte att avslöja just det.

Hon tolkar detta felaktigt - anstiftare, medhjälpare osv.

Är det bara jag som hör att KP pratar i mungipan och försäger sig 26:30 in i inslaget?

- Så då lutar det mer åt att ni faktiskt ska väcka åtal mot en misstänkt gärningsman?
- Det kan jag inte göra (mummel mummel eeh ehh) tolkningen är ju fri men jag säger att vi kommer att fatta ett beslut i åtalsfrågan.

Med andra ord, GM är död.
Senast redigerad av omiga 2020-04-20 kl. 20:16.
Citera
2020-04-20, 19:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CompleteControl
Detta klipp har säkert blivit delat i någon av Palme-trådarna men jag postar den igen.
https://www.svtplay.se/video/25691608/veckans-brott/veckans-brott-redaktionen-vad-sa-palmeaklagaren-egentligen?start=auto
När jag ser den igen så undrar jag ju om det kan vara en konspiration som fd åklagare Johanna Björkman är inne på. Alltså någon kommer att åtalas för anstiftan/medhjälp. Då försvinner den ensamme GM och med det CA (med största sannolikhet). Men min tro på en ensam GM utifrån vapenval och plats är ganska stark. GM har extrem tur och lägg till en osannolikt dålig polisutredning. Inget nytt från Paul Smith och den svenska rösten, de flesta väntar väl på KPs presentation. Samtidigt svårt att göra eget grävande i arkiv osv under dessa tider om man vill gräva upp mer om CA.

Håller med om den senare delen; man kommer inte längre med uppgifter kring CA. -Fan vad sugen man är på att få höra vad han kommit fram till.

När det gäller åtal så kan jag dock inte förstå varför KP skulle säga något alls, om han faktiskt planerar att åtala någon. Det utesluter ju å andra sidan inte en två inblandade där bägge är avlidna, men...

Nä, jag tror nog mer på en solospelare.
Citera
2020-04-20, 19:44
Medlem
CompleteControls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andran
Håller med om den senare delen; man kommer inte längre med uppgifter kring CA. -Fan vad sugen man är på att få höra vad han kommit fram till.

När det gäller åtal så kan jag dock inte förstå varför KP skulle säga något alls, om han faktiskt planerar att åtala någon. Det utesluter ju å andra sidan inte en två inblandade där bägge är avlidna, men...

Nä, jag tror nog mer på en solospelare.

Om man befann sig i Sthlm och kunde besöka arkiven där och kanske även hans födelsekommun (CA:s då alltså) så kunde man ev få lite mer uppgifter. Skatteverket är också intressant. Om han sökt socialbidrag är detta väl något man som privatperson inte kan få ut gissar jag...Skytteklubben är ju något man skulle vilja höra mer från plus omgivningarna kring sommarstugan. Håller verkligen med dig om det fetade!
Citera
2020-04-21, 17:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MiljonarInnan30
Eller att man hittar kulor som stämmer med de från Sveavägen i en trädstam vid CAs stuga.

Något sån´t tror jag på. Vem som än är mördaren, CP, CA, SE osv osv, så att de har hittat kulor från samma "batch" som med säkerhet kan spåras till en av de, nu avlidna, huvudmisstänkta.
SKULLE de ha hittat samma patroner i en gömsle på Sigge Cedergrens vind eller från ett lönnfack i SE:s eller Tingströms skrivbord så blir det ju BETYDLIGT sannolikare att en person som kunde få tag på just den ammunitionen var inblandad. Ja sannolikt i den graden att det nog kan ses som uppklarat.
Citera
2020-04-21, 22:14
Medlem
kato85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gissa vem
Något sån´t tror jag på. Vem som än är mördaren, CP, CA, SE osv osv, så att de har hittat kulor från samma "batch" som med säkerhet kan spåras till en av de, nu avlidna, huvudmisstänkta.
SKULLE de ha hittat samma patroner i en gömsle på Sigge Cedergrens vind eller från ett lönnfack i SE:s eller Tingströms skrivbord så blir det ju BETYDLIGT sannolikare att en person som kunde få tag på just den ammunitionen var inblandad. Ja sannolikt i den graden att det nog kan ses som uppklarat.

Att ha hittat kulor från samma batch eller stöpa kan inte vara tillräckligt, det var ju minst 6000 kulor från samma stöpa som importerades till Sverige.
Polismannen CG "Ö" som bodde på David Bagares hade ju en kula från samma batch som mordkulorna, men han blev inte ens förhörd av polisen efter att man funnit kulan i dennes bostad 1989.

Kulorna måste vara dels från samma batch, och dels avskjutna med samma vapen, då har vi en match.
Citera
2020-04-21, 23:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gissa vem
...

..och om ammunition från samma batch skulle hittas både hos SEs vapensamlande kompis och i Tingströms gamla skrivbord? Samt på vinden i en gammal f.d norrmalmspolis sommarstuga?

Nä, det är en indicie. Det uppmuntrar till vidare utredning, men KP och PU behöver något betydligt mer handfast. Utan vapen/kula som kan kopplas till MOP eller DNA (eller möjligen ett erkännande tillsammans med stark stödbevisning) räcker det inte.

EDIT: Överflödigt inlägg, ser att kato85 redan lämnat samma invändning.
Senast redigerad av Andran 2020-04-21 kl. 23:49. Anledning: Kompletterande
Citera
2020-04-22, 21:39
Medlem
Det jag syftade på med kulor var en skjuten kula tex i en trädstam eller "privat skjutbana" som går att matcha med viss säkerhet mot de från Sveavägen. Inte oanvänd ammunition.

I CAs fall skulle det väl nästan i teorin även kunna komma från förre ägaren som sålde revolvern till honom 1980.

Långsökt med skjutna kulor kanske, men det som lockar med den teorin är att Peterson antytt teknisk bevisning men samtidigt känns ett upphittat vapen som matchar med 100% säkerhet lite för bra för att vara sant. I så fall är det nog inte CAs utan ett annat vapen som inte lika lätt kan knytas med nära 100% säkerhet till en viss person.
Citera
2020-04-22, 23:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MiljonarInnan30
I CAs fall skulle det väl nästan i teorin även kunna komma från förre ägaren som sålde revolvern till honom 1980.

Just detta är spännande, eftersom det skulle vara ett sätt att "få tag på vapnet", utan att hitta det rent fysiskt.
Citera
2020-04-23, 02:14
Medlem
CompleteControls avatar
Citat:
Just detta är spännande, eftersom det skulle vara ett sätt att "få tag på vapnet", utan att hitta det rent fysiskt.
Vet vi att det var 1980 som CA köpte sin Magnum? Ett år hit eller dit spelar kanske inte så stor roll bara det är "rätt" transaktion, dvs rätt säljare och rätt köpare.
Citera
2020-04-23, 02:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kato85
Att ha hittat kulor från samma batch eller stöpa kan inte vara tillräckligt, det var ju minst 6000 kulor från samma stöpa som importerades till Sverige.
Polismannen CG "Ö" som bodde på David Bagares hade ju en kula från samma batch som mordkulorna, men han blev inte ens förhörd av polisen efter att man funnit kulan i dennes bostad 1989.

Kulorna måste vara dels från samma batch, och dels avskjutna med samma vapen, då har vi en match.

Det beror väl delvis på VEM spåret pekar på. SKULLE de hittat en ask med några patroner från "batchen" och det är 100 % bevisat att CP snott dem från Sigge Cedergren så blir det ett ohyggligt tungt indicium. Visst fanns det många kulor av den typen hos olika människor i Sverige, men OM de kan knytas spiksäkert till någon som blivit utpekad av LP (som aldrig ändrade sig en millimeter på den punkten) som mördaren så blir det liksom en annan grej. (Nu är det här iofs CA-tråden då..., men, ja... ni fattar.)
Samma sak med SE. Att kunna knyta en upphittad kula av samma typ till någon som bevisligen befann sig på mordplatsen just då blir en väldigt märklig slump att förklara.

Frågan är ju också lite om det kanske är lägre "beviskrav" på att lägga ner en FU där det mesta pekar på att GM i ett 34 år gammalt mord är död än att fälla en mördare i domstol? Där kanske det räcker med tillräckligt många indicier?
Rent juridiskt alltså, att många kommer att sitta och fortsätta fundera över olika teorier och konspirationen ändå under överskådlig framtid oavsett vilket resultat KP presenterar är ju självklart...
Citera
2020-04-23, 02:54
Medlem
Citat:
..och om ammunition från samma batch skulle hittas både hos SEs vapensamlande kompis och i Tingströms gamla skrivbord? Samt på vinden i en gammal f.d norrmalmspolis sommarstuga?

Ja, det känns tämligen osannolikt att det skulle ske. Inte sant...

Faktum ÄR att KP sagt att det ska presenteras en lösning till sommaren. Så NÅGOT riktigt hårigt måste de ha ramlat över. Vad skulle finnas kvar som substantiellt avgörande bevis i dagens läge? Det är inte så mycket mer än revolvern och / eller återstående kulor från samma batch.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in