2020-04-22, 22:53
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bajjamannen87
Uppdatering 22 april. Antal döda/1 miljon invånare: : (Inkluderar länder med över 1 miljon invånare)
1. Belgien 540
2. Spanien 464
3. Italien 415
4. Frankrike 327
5. Storbritannien 267
6. Holland 237
7. Sverige 192
8. Schweiz 174
9. Irland 156
10. USA 142

Undrar om Sverige kommer gå om Holland och Storbritannien?
Citera
2020-04-22, 22:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Detta virus tros komma från fladdermöss. De är troligen de mest avancerade virus som existerar. Fladdermöss lever i enorma kolonier.med miljoner individer som hänger i grottor. Ett virus kan spridas blixtsnabbt. Men om de är för farliga kan hela kolonin dö vilket inte gynnar viruset. Därför har det utvecklat en förmåga att överleva i fladdermöss utan att deras immunförsvar dödar dem. På något sätt ligger de latent i kroppen och ger skov ibland så att viruset kan spridas.
Troligen händer ungefär samma sak i många människor som blir smittade.
Att viruset tappar kraft beror troligen inte på viruset utan på människan. Många är redan smittade och är immuna. De som är mest mottagliga smittas först. Sedan har åtgärder och restriktioner effekt liksom att folks beteende ändras.

Viruset kan mutera och bli mindre farligt för människor, kanske gå på några andra levande varelser.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dbloods
Jag antar att de flesta vet vart deras skattepengar går till, men om man gräver lite i skatten som går till staten så finns en del stora poster där som t ex

Avgifter till EU
Internationellt bistånd
Migration
Integration och jämställdhet
Försvar

Finns en stor punkt som också kallas "Övrigt" där vill jag veta vad som gömmer sig.

EU är jag starkt skeptisk till.
Bistånd köper jag.
Migration inte acceptabelt.
Integration måste vi satsa på, jämlikhet känns mer otydligt.
Försvar köper jag ej. Ska vi avskräcka så har vi alla möjligheter i Sverige att bygga en atombomb.
Det duger gott.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Löfven vet att en katastrof är ankommande när han snackar om att midsommar är borta och att detta kommer att ta en lång tid.

Jag undrar när dom skall gå ut med sänkt tobaksskatt? Verkar vara bästa medicinen mot covid-19.
Såg att fransmännen börjar ge nikotinplåster till patienterna nu.
80% lägre risk att utveckla allvarlig sjukdom..
Såg att norge tog bort rökning som riskfaktor igår. Man undrar när de istället börjar rekommendera det istället.

https://www.qeios.com/read/article/574
Citera
Medlem
Ogunquits avatar
Var det någon som såg på TV4 nyheterna 22.00?

Fanns en del intressanta reportage bland annat om en man som legat i respirator på grund av Covid 19 och hade haft hemska mardrömmar när han var nedsövd. Jag trodde inte man var medveten alls när man låg i koma.

Sen en studie som visade att svenskar var mindre oroliga för Covid 19 än invånare i andra länder. Bara 5% av svenskarna var oroliga för egen del.

Dessutom lovande forskning från Lund där man tar lungstamceller från fostervatten som ska injiceras på Covid 19 patienter. De ska påbörja försök till sommaren.
Citera
2020-04-22, 22:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bajjamannen87
Uppdatering 22 april. Antal döda/1 miljon invånare: : (Inkluderar länder med över 1 miljon invånare)
1. Belgien 540
2. Spanien 464
3. Italien 415
4. Frankrike 327
5. Storbritannien 267
6. Holland 237
7. Sverige 192
8. Schweiz 174
9. Irland 156
10. USA 142

Varför en gräns på 1 miljon invånare? Varför inte räkna alla länder, alternativt dra gränsen vid 10 eller 20 miljoner. Jag antar att du förstår att siffran funkar för alla storlekar på populationer...
Citera
2020-04-22, 22:56
Medlem
orvarinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dbloods
Jag antar att de flesta vet vart deras skattepengar går till, men om man gräver lite i skatten som går till staten så finns en del stora poster där som t ex

Avgifter till EU
Internationellt bistånd
Migration
Integration och jämställdhet
Försvar

Finns en stor punkt som också kallas "Övrigt" där vill jag veta vad som gömmer sig.

Du inser att du kommenterar statens budget medans inlägget du svarar på enkom tar upp områden som staten inte har något ansvar över (vård, barnomsorg, äldrevård). De tre budgetarna (stat, landsting och kommun) har väldigt lite med varandra att göra annat än de kommunala utjämningsposterna.
Citera
2020-04-22, 22:57
Medlem
Gusselbys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jacques13
Med all respekt - tror jag faktiskt inte att det är varken Din eller någon annans i Din familj uppgift att besluta om när en annan människa ska sluta sina dagar. Att lägga hundavlivningsperspektiv på ett människoliv, - att det är bättre att han slipper lida, är jag inte bekväm med. Visst kan man tycka att det finns en skillnad mellan att "förlänga livet" och att "skjuta på döden", men har man tagit på sig den rollen att besluta i sådana ting, då har man tagit sig vatten över huvudet.
Det är väl självklart att det inte är jag som beslutar om det. Vad vet du och vad tror du egentligen?

Vet inte om du har missat att respiratorbehandling som är ett stort ingripande och en gammal och sjuk människa som inte ens klarar en förflyttning inte klarar en respiratorbehandling.

Om en läkare bedömer att syrgasbehandling skulle räcka så javisst, tack gärna. Som det ser ut där vår anhörige bor så skulle det ges, även till den som är gammal.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ogunquit
Var det någon som såg på TV4 nyheterna 22.00?

Fanns en del intressanta reportage bland annat om en man som legat i respirator på grund av Covid 19 och hade haft hemska mardrömmar när han var nedsövd. Jag trodde inte man var medveten alls när man låg i koma.

Sen en studie som visade att svenskar var mindre oroliga för Covid 19 än invånare i andra länder. Bara 5% av svenskarna var oroliga för egen del.

Dessutom lovande forskning från Lund där man tar lungstamceller från fostervatten som ska injiceras på Covid 19 patienter. De ska påbörja försök till sommaren.

Det är vanligt förekommande vid IVA behandling har jag läst.
Citera
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av POlROT
Kan ikke kommunene i Sverige og Norge innføre påbud om bruk av masker, selv om myndighetene ikke ønsker det? Det hadde vært veldig bra om kommunene hadde gjort det.

Stockholms smittskyddsläkare pratade ner masker hos befolkningen i Aktuellt 21

EDIT: "I Aktuellt får Per Follin även frågan om huruvida ansiktsmasker kan vara en poäng för stockholmare som ger sig ut på gatorna.

– Kan man inte använda dem på korrekt sätt riskerar det att sprida smittan vidare. Man ska ta av och på masken på rätt sätt. Vi använder inte det annat än i vårdsituationer och att använda det på stan har ingen effekt som vi bedömer det, svarar han. "

https://www.dn.se/nyheter/varlden/det-nya-coronaviruset-folj-utvecklingen-live-/
Citera
Avslutad
Jag tror folk kommer börja slarva/slappna av mer och mer nu. Nu är det grillkvällar med vännerna och fika på altanen som gäller. Man orkar inte tvätta händerna i oändlighet. Man skulle ha stängt ner ordentligt när Corona var nytt och det fanns en ork i befolkningen att ta alla regler och restriktioner på allvar. Nu är folk less på det och kommer börja slarva.
Citera
2020-04-22, 22:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av orvarino
Du inser att du kommenterar statens budget medans inlägget du svarar på enkom tar upp områden som staten inte har något ansvar över (vård, barnomsorg, äldrevård). De tre budgetarna (stat, landsting och kommun) har väldigt lite med varandra att göra annat än de kommunala utjämningsposterna.

Fast staten fördelar pengar och om staten ålägger kommuner att ta emot invandrare så drabbar det ju andra verksamheter som sjukvård.
Hänger givetvis ihop.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in