2020-04-25, 13:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av f30malmo
Ja, har också tänkt på det. Och om han dessutom faktiskt har hjärtproblem som det sägs så är väl riskerna ännu högre.

Japp. Fetma + hjärtproblem - rökning = dålig prognos.
Fetman och rökningen kunde ju tagit ut varandra, men med hjärtproblem så ser det inte bra ut.. eller hur man nu ser på saken. Världen kanske hade blivit en bättre plats utan honom.
Citera
2020-04-25, 13:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Vad får dig att tro att en öl dödar nån? Jag talar inte i egen sak, för jag dricker sällan öl ute, men du gör en på tok för enkel och direkt koppling mellan en öl ute och att nån dör. Hur kan du göra det? Det är 100 % ovetenskap.

Antag att jag redan haft viruset och tillfrisknat. Eller att jag bor själv, är frisk och jobbar hemma. Vem dör av att jag går ut och tar en öl någon enstaka gång? Följande de rekommendationer om avstånd och allmän försiktighet som gäller. Och naturligtvis tvättar jag händerna när jag kommer hem.

Jag tror faktiskt inte risken är sådan att den motiverar ett förbud.

Länge pratade man om ensamhet som en folksjukdom. Nu ska folk sitta i husarrest, jobba hemma, i ett land med hög andel ensamhushåll, utan minsta hänsyn till de negativa effekter det får på folkhälsan. Även ensamhet dödar, det har jag läst nånstans.

Det är därför som FHM, inte enstaka enögda smittskyddsläkare bör ge rekommendationer. Läkare är bara läkare, de har inget övergripande perspektiv. De ska inte ge sig in på områden utanför deras egen snäva expertis och tro att de kan diktera villkoren för andra, för då tappar man bara förtroendet för dem. Foolisk Foolin är bara en djvla läkaridiot i raden.
FHM är en förlängning av svenska spel.
Dom har prioriterat sina politiserade uppdrag framför smittskydd.
Data som fanns vid tidpunkten för ickeagerande var att upp till 10% smittade kunde behöva intensivvård.
Vi och FHM har tur att bollen landade på rött då vi satte allt på rött.
Citera
2020-04-25, 13:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Då säger jag att Sverige gjort fel. Vad säger du om det inte kommer något och alla länder tvingas genomlida samma sak som Sverige?
För att dessa länder har tagit till åtgärder. Rustat upp under tiden de har haft lockdown och de kommer aldrig att hamna där Sverige är nu . När de öppnar upp i omgångar så ser de hur utvecklingen är och börjar det gå utför utan kontroll så stänger de ner nån vecka igen. Allt för att rädda liv och inte ha en helt okontrollerad smitta som härjar.
Citera
2020-04-25, 13:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av f30malmo
Undrar om Kim Jong-un fått covid19?

Läste att han skulle göra ngn operation, ev. ngt med hjärtat... Källa: ngn i slaskpressen
Citera
2020-04-25, 13:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Citat:
Ursprungligen postat av kkkrim
Nu såg jag at du redan fått svar men jag utvecklar lite.

Undlåtenhet att stoppa en samhällsfarlig smitta eller medvetet sprida den kan absolut kallas för massmord på samma sätt som att släppa ut eller hålla tyst om ett känt giftgasutsläpp i samma samhälle.

Fram till idag kan det nog endast kallas inkompetens och vårdslöst då de gissningar hur det skulle utveckla sig inte säkert går att fastställa som medvetna och beräknande på korrekta data, vi som har lite insyn vet dock att de enda gissningar som slagit fel är antalet döda över population och ev. framtida men i c19-smittan men det är nog inget som kommer upp till ytan med klara papper.

Från och med nu är det dock ett annat läge, nu finns tillräckligt med data för att kalla ett fortsatt spridande massmord även bland de på beslutande position, inte så att de inte hade datan innan men nu kan de inte längre slå ifrån sig att de inte visste, det sätter hela hanterandet i ett nytt läge.

Men, det går fortfarande att vända skutan, fler döda och massa onödigt mänskligt lidande tillsammans med mycket mer förstörd ekonomi än vad som varit nödvändigt om vi gjort detta för en månad sedan men ändå.

Vi testar, spårar och isolerar smittan, alla som inte är smittade tar hand om ekonomin inom landet.
När vi sedan är smittfria så är det bara vänta på antivirala, att smittan försvinner eller ett eventuellt vaccin, tills dess lever vi i ett smittfritt och öppet samhälle.

Att någon idag sitter och hoppas på att det kommer starta upp och bli "som vanligt" efter detta i vår värld och det skulle motivera att avdöda de gamla och svaga för att rädda deras gamla liv betyder bara att de inte förstått att den gamla världen inte kommer tillbaka under våran livstid oavsett hur ung du än är idag.

Det blir en ny värld när detta är över, hur vi beter oss nu är vad som kommer definera oss i den och vad vi behöver för vår självkänsla och vår framtid är ett medmänskligt och etiskt hanterande av denna krisen oavsett resultat.
Betyder det att lika många dör och blir allvarligt sjuka så är det så, det viktiga är att inte offra de svaga för något så abstrakt som ekonomin för det är något som kommer göra att vårt samhälle blir obeboligt för normalt tänkande och kännande folk.
… [ Visa mindre ]

Dumheter.

Bara att sortera listan på Deaths/1M pop och läsa själv!

Jag saxade bara några stycken,

https://www.worldometers.info/coronavirus/

Deaths/1M pop:

Hong Kong 0,5

Japan 3
China 3
Indonesia 3
Australia 3
Malaysia 3

New Zealand 4
South Korea 5

Iceland 29
Finland 32
Norway 37
Denmark 70

Sweden 213

Hela jävla Sveriges strategi går ju ut på att få det överstökat så fort som möjligt medan andra länder tar till sina mest extrema åtgärder i historien. Klart som inåt helvete att siffrorna ser ut såhär nu även om sveriges strategi skulle vara den rätta.

Observera att jag inte tar ställning i detta inlägg.
Citera
2020-04-25, 13:52
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Ja, intressant.

Om vi jämför med de nordiska länderna:

Sverige avslutade alltså först sitt program först enligt Outoftheblue (1975)

Men det är ju typiskt äldre som dör. Alltså sådana som blivit vaccinerade. Men i Sverige finns alltså flest ovaccinerade oavsett ålder. Och bland dem skulle ju coronan kunna smittas lätt (om hypotesen är sann) - smittan blir stor. Och därmed blir de äldre mer utsatta jämfört med våra nordiska grannar (särskilt i kombination med att vi även gjort minst för att att motverka spridning av coronan).

Detta får mig även att tänka på somalierna. Ibland när det uppstår nya tbc-fall i sverige så tror jag att det kan vara somalier. Är somalierna i mindre utsträckning vaccinerade mot tbc? Hur många somalier har avlidit i sverige? Det var ett par veckor sedan jag hörde om de sist (när flera dödsfall om somalier rapporterades ha omkommit).

Har också tänkt på att många äldre har dött i Sverige trots BCG vaccination men effekten av vaccinet avtar säkerligen med stigande ålder och vi slutade redan 75 så väldigt många under 45 kan vara potentiella smittbärare.
Sedan har det väl även framkommit att somalier och andra grupper som ej är födda i Sverige är överrepresenterade i vår statistik.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TJABAXXX
För att dessa länder har tagit till åtgärder. Rustat upp under tiden de har haft lockdown och de kommer aldrig att hamna där Sverige är nu . När de öppnar upp i omgångar så ser de hur utvecklingen är och börjar det gå utför utan kontroll så stänger de ner nån vecka igen. Allt för att rädda liv och inte ha en helt okontrollerad smitta som härjar.

Det var ett svar, men absolut inte på min fråga. Vi testar igen.

Vad säger du om det inte funkar och andra länder får genomlida samma sak som Sverige?
Citera
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Det här bekräftar bara min poäng. Folk ser en lockdown som en ”hemester” och underskattar faran med det.

Nestängning är för sent i Sverige. Däremot kan man göra som de länderna som öppnar upp så långsamt, de tittar på cykling som en möjlig broms för spridningen. Kollektivtrafiken är för farlig. Man kan tänka sig att Stockholms stad ställer ut gratis cyklar över allt, utan några krångliga appar och lås, eftersom alla inte har bil. Och så kan man stänga av kollektivtrafiken helt.
Citera
2020-04-25, 13:53
Medlem
Honeyflys avatar
Sverige bryter mot mänskliga rättigheter när de offrar de äldre! 23 apr, 2020

Australien och Sverige hade i mars samma antal covid 19 fall, cirka 5000. Efter att Australiens regering gjort en nedstängning av samhället, kom smittkurvan att sjunka från 400 fall per dag till cirka 20 per dag, vilket innebär att restriktioner kan lyftas inför att ett brittiskt vaccin kan finnas hösten 2020. Experiment med flockimmunitet strider mot rätten till hälsa när staten inte bekämpar och behandlar en pandemi.

Till skillnad från jämförbara I-länder har regeringen avstått bindande åtgärder mot smittspridningen. När många liv offras på grund av regeringens och Folkhälsomyndighetens strategi, är det ett brott mot mänskliga rättigheter införda i svensk grundlag samt EU-fördraget och mot principen om mänsklig säkerhet.
Göteborgs-Posten
https://www.gp.se/debatt/eftersom-s-och-alliansen-har-svikit-fattigpension%C3%A4rerna-r%C3%B6star-jag-p%C3%A5-sd-1.27032469
Citera
2020-04-25, 13:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av appendixxiv
Norge rapporterar bara in dödsfall som skett på sjukhus, och enbart fall där dödsorsaken är 100% pga covid19.

I Sverige inrapporteras o reggas alla dödsfall som
covid19-död även fast det kanske var två andra sjukdomar som fällde avgörandet. Räcker med att du fått en liten dos smitta av sars-cov 2, lite övre luftvägssympyom som ont i halsen endast, spelar ingen roll, dör du i cancer så reggas det ändå som covid19 i de fallen . Det jag vill däga är att Norge borde diskas från Worldometer-tävlingen med omedelbar verkan då det kan liknas vid systematiskt fusk/doping det dom sysslar med.

Fake news! Her finner du en oversikt over døde fra hjem, institution og sykehus: https://i.imgur.com/3TqvgPz.png

Mer enn 60% av de døde i Norge er fra institusjoner.

I Sverige var tallet 1/3 sist gang FoHM oppga det.

Det tyder klart på en underrapportering av døde i Sverige.

Også alle med covid-smitte i Norge registreres. Hittil er det kun én person som døde med covid-smitte uten å bli registrert som død av covid. Det var antakelig fordi vedkommende allerede var på dødsleiet.

En mye større feilkilde er den manglende testingen i Sverige, siden dere kun teller de som har positiv covid-test.
Senast redigerad av Naturban 2020-04-25 kl. 13:58.
Citera
2020-04-25, 13:55
Medlem
Pethuglins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Men nu är det ändå så att det har noterats att just covid-19 ger blodproppar, så att flygresor innebär förhöjd risk hör inte hit.

Läkare slår larm om detta, och det vore förstås rent korkat att med vetskap om detta, mitt under pågående pandemi, utgå ifrån att ett ökande antal infarkter beror på att människor motionerat för lite i några veckor.

Normalt sett får inte friska, unga män blodproppar. Något högre risk för kvinnor dock (tänk p-stavar!).

Sen verkar just Corona-blodpropparna vara svårbehandlade eftersom dom inte svarar på mediciner som brukar användas vid blodproppar i vanliga fall.

Allt med det här viset är skrämmande. Jag var inte i speciellt orolig i början men desto mer man läser om detta vidriga virus desto mer bekymrad blir jag. Känns som att till vad muterar viruset härnäst och kommer det här ta slut inom en överskådlig framtid. Ovissheten tär.
Citera
2020-04-25, 13:55
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av madchance
Anta (rätt eller fel) att en stor andel av alla smittade pojkar blir infertila, kan man då hävda att FoHM inte tyckte det var riskabelt och därför är det inget problem? Det är absolut försumligt med tanke på att vi idag vet att viruset hamnar, bland annat, i testiklarna.

Det är förälderns lagstadgade skyldighet att skydda barnen när vuxenvärlden spårar ur och tycker att barnen hantera ett SARS-virus genom hålla avstånd och tvätta händerna. Hur i h-e skall barnen kunna ta det ansvaret? Det är därför barnkonventionen finns.

För övrigt omfattas eleverna av arbetsmiljölagen och det finns naturligtvis regler för hur man hanterar smittämnen av riskklass 3. Bland annat undertryck, luftslussar, varningsskyltar, dekontaminering av avloppsvatten för att nämna några saker. Om det ändå sker en skada i arbetsmiljön så är naturligtvis huvudmännen (utbildningsnämnden eller styrelsen) personligt ansvariga med fängelsestraff på skalan vid exempelvis dödsfall.
Jaha

Säg det till Karl och Sofie som försöker hålla lilla Fia hemma, varpå de får ett mail från skolan om att genast skicka Fia till skolan för att undvika en anmälan! Förklara sedan Sveriges förträffliga lag för dem!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in