2020-04-23, 13:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Africanized
Ja jag tycker också att de flesta Mars 2020 kontona verkat försvinna, bra observation där

Är en hel del intressanta resonemang nu i tråden och många bra åsikter, iallafall jag gillar det för jag får många nya vinklar på problemet.

Tror du att dom börjat dö av?

Sannolikt inte, jag tror antingen att deras panikångestattack har släppt så att de börjar kunna se mer nyktert på saken, alternativt har de gömt sig under en sten där 4g inte funkar.
Citera
Bannlyst
Globen, Stockholm 22 Februari 2021
Artisten Anders Tegny med sången "Lita på mig"
Text: Anders Tegnell
Musik: Johan Giesecke

Ja jag vet att du litar på mig
Ja jag vet att vi nu hjälper dig
I min famn ska du sova för gott
Ja jag vet att du kommer gå bort

Du ska tro du ska lita på mig
Gå till havs inte hindrar jag dig
Träffa folk var försiktig med öl
Dricka bärs det kan göra dej gott

Och så du kanske dör
Och så du kanske lever
Det spelar ingen roll
Så länge andra lever

Du ska inte vara ego
Du ska lita på mitt veto
Inte tänker dem förbjuda
Inte tänker dem förstöra

Men nej nej nej, liemannen bakom dörrn
Men nej var inte rädd, det är ju bara en dröm
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Lite ironiskt när det här i tråden hävdades att italienarna röker som borstbindare, och att det är en delförklaring till de höga dödstalen därnere ...

Fast det är nikotinet som är det givande och studien pratar om 2 cigg per dag eller 1 cigarr. Om man torskar på ett packet eller mer om dagen lär ju syreupptagningsförmågan i lungorna bli sämre.
Citera
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niket
Hur vet du att det är fel ?

Vet du inte skillnaden mellan misstänker och vet?

Hur kan du inte ta till sig kritiken som kommer från epedimiologer?
Citera
Medlem
Honeyflys avatar
Den brittiska tidningen uppskattar 41 000 coronära dödsfall hittills Det verkliga antalet dödsfall i koronar i Storbritannien är över två gånger den officiella siffran, 41.102 mot 17.337, enligt uppskattningar från Financial Times.
För att inkludera dödsfall som har inträffat utanför sjukvården har tidningen baserat på den senaste översikten över alla dödsfall i landet. Siffror från landets nationella statistikbyrå på tisdag visade en 75 procent dödlighet i England och Wales.
Beräkningen antyder att den verkliga dödsfallet sannolikt kommer att toppa den 8 april. Fram till tisdagen visar "en konservativ uppskattning" enligt tidningen att mer än 41 000 kan ha dött till följd av coronapandemin.
Verdens Gang
https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/news/5e9fff7beff1270011265aae?utm_source=vgfront&utm_co ntent=direktewidget&utm_medium=direktewidget_nyhet sdognet
Citera
2020-04-23, 13:42
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
FN uppskattar att ca 300000människor kommer att dö av svält per dag under flera månaders tid. På en dag kommer det dö fler människor än vad hela epidemin kommer orsaka i västvärlden.
Hur många dör av svält per dag i Sverige?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Detta virus COVID-19, verkar så totalt galet. Nu kommer rapporter https://www.qeios.com/read/article/574, om att rökning hämmar viruset. Detta virus är helt galet och liknar inget vi har tidigare sett.
Det liknar faktiskt många andra virus som smittar på ungefär samma sätt och ger ungefär samma symtom och kan leda till samma allvarliga konsekvenser. Det som gör att folk är mer skraja för Corona änför andra virus är mest mediahysterin.
Citera
Medlem
defenseurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hemorojdbiff
Tyvärr enligt vad man sett i t.ex. Italien så är detta ju en stor risk, där dog väl minst ett femtiotal vårdanställda eller så. De trodde att det kunde ha att göra med den höga mängden virus vårdpersonal utsätts för.

Plus stress, dvs jobbigt på jobbet, med hög arbetsbelastning och stor ansträngning att arbeta med all skyddsutrustning.

Stress dämpar immunsystemet.

Sedan har det tagit ett tag innan obduktionsrapporter spritts. Nu börjar man förstå att lunginflammationen kan vara det mindre problemet, ocj skador på andra organ det värre. "Andra organ" inkluderar blodkärlen.
Citera
Medlem
Duerfs avatar
Sverige har 11 sjuksköterskor per 1000 invånare. Det gör att om vi har 2000 döda i Covid-19 torde 22 vara sjuksköterskor om döda är helt jämnt fördelat över befolkningen. Det är de inte, eftersom endast 8-9% av de döda är i arbetsför ålder.

Det ger att av Sveriges döda i Covid-19 borde i genomsnitt 2 vara yrkesverksamma sjuksköterskor rent slumpmässigt. Hade vi klarat oss genom den här krisen utan att en enda sjuksköterska dött hade det varit en statistisk anomali.

Det hindrar förstås inte kvällstidningarna från att trumpeta ut att en sjuksköterska dött i Covid-19, trots att det är helt väntat. När vi tar i beaktande att de är mycket mer exponerade för smittan än andra i genomsnitt tyder det på att skyddsutrustningen skyddar dem på ett adekvat sätt.

Det är naturligtvis en tragedi att den här sjuksköterskan dog för hennes anhöriga, men det kommer säkert dö fler helt utan att det är någons fel.
Senast redigerad av Duerf 2020-04-23 kl. 13:46.
Citera
2020-04-23, 13:44
Medlem
defenseurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Sveriges befolkning kommer att minska en hel del efter detta..
Hur mycket är "en hel del"?

En miljon?
Två miljoner?
Fem?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyMnemonic
Det är väl självklart att det är myndigheters fel om de inte skött sina åtaganden?
Varför skriver du ”om”? Du menar väl ”eftersom”? Jag tycker inte att du ska vara så blygsam med din förnumstighet.
Att det klart och tydligt anges att prioriteringarna, vilka de nu än blev, inte skulle göras förrän platserna tar slut, det är förstås ingenting vårdpersonalen ska begripa sig på i din värld.
🎶 Det är myndigheternas fel.🎶
Citera
Medlem
welcometorealitys avatar
23 nya dödsfall i Finland, de närmar sig 10 000 som Hasse Svens förutspådde där, totalt 172 nu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in