2020-04-22, 22:04
Medlem
Läste på nyheterna att regeringen vill undersöka Titanic.
Tegnell vill lära sig mer om hur tuberkulos spred sig mellan hytterna på F-däck.
Magdalena Andersson vill hitta den förlorade guldskatten.
Stefan Löfven vill veta mer om orkestern som fortsatte spela medan skeppet sjönk.
Citera
2020-04-22, 22:05
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Sa han något om ifall han tänkte vidta några smittskyddsåtgärder i sthlm eller var det mest allmänna råd?

Han är orolig för att människors iakttagelser om så många folk på stan, samtidigt som han ser en hård beläggning i Stockholms intensivvård.

Han kan inte införa det, det är FoHM som har ansvaret. Han kan bara varna. Det är helt sjukt hur Sveriges konstitution verkligen fungerar i en demokrati.

https://www.svtplay.se/video/24741102/aktuellt/aktuellt-22-apr-21-00-3
Citera
Medlem
gabrielle2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wakkawalla
Vad förnekar vi?
Viruset?
Att folk dör?
Att solen går upp inorgon?
Om jag får svara dig så vill jag nog säga. "Förnekar allvaret"
Ungefär som men gud vilken löjlig alarmist du är. Det här är ingen fara. Det har ju " bara" dött 2000 ännu.

Jag kallar ingen alarmist eller förnekare.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyMnemonic
Vi ska lägga varenda krona på att rädda så många liv som möjligt. Jag har inte slängt hundratusentals kronor i skatt varje år för att rädda ekonomin på vissa som anser sig vara mer värda än andra, utan för att de som behöver vård ska få den, hur ekonomin ser ut efter detta är ett problem för det tillfället. Som det ser ut just nu är inget land på väg att bli av med detta och vad vi vet så kan detta hålla på att oscillera mellan länder tills varenda nation är decimerad.

Men att lägg alla pengar att till varje pris rädda liv idag kommer ofrånkomligen kosta liv imorgon.
Det går inte att leda ett samhälle dag till dag.
Framförhållning och svåra beslut ingår.
Citera
2020-04-22, 22:07
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lawline
Faktum är att Albert 96 år har betalat i hela sitt liv till vård. Sen om staten har misskött pengarna dom fått av Albert genom att satsa dom på mer invandring och så vidare så är det inte Alberts fel. Undrar vem som inte har tänkt färdigt!

Ja en fråga tänkte jag på idag på PK med regeringen. De ska ge "bort" massor med handsprit. De privata vårdgivarna får alltså handsprit som vi skattebetalare betalat. Men deras vinster går direkt ner i fickan på ägarna eller styrelsen.
Citera
2020-04-22, 22:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gabrielle2
Om jag får svara dig så vill jag nog säga. "Förnekar allvaret"
Ungefär som men gud vilken löjlig alarmist du är. Det här är ingen fara. Det har ju " bara" dött 2000 ännu.

Jag kallar ingen alarmist eller förnekare.

Det är en flytande fråga.
Jag menar att alla inser det är allvarligt.
Men det finns antal grader i helvetet.
Och Corona är inte det varmaste som kommer klippa oss människor på käften.
Citera
2020-04-22, 22:08
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Borde ha ställts krav på detta av de styrande från första början.
Ja!

Just nu på nyheterna tv4, en svart kille i 40-års åldern som överlevt flera veckor i respirator ( kommer inte ihåg om det var 12 eller 19 dagar?). Han är vältränad och jobbade som personlig tränare. Gick med förkylningssymptom i ett par veckor och blev sedan plötsligt mycket sjuk.

Det lät inte så kul det han berättade. Han var väldigt hes också, bara fyra dagar sesan han skrevs ut.
Citera
2020-04-22, 22:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Han har troligen inte tiotals miljonet tillgodo i skattesystemet eller vad tror du?

Fy fan för dig och dina kommunistvänner, FY FAN vilken pissig människosyn ni har. Hur mycket du än försöker så kan du aldrig rättfärdiga erat fullständigt vidriga synsätt på de människor som byggt detta land. Ni är bortskämda jävla as hela bunten. FY FAN!!!
Citera
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Är det inte smartare att stänga skolorna under sommarlovet?
Då är de ju redan stängda. Duh.
Citera
Medlem
gabrielle2s avatar
Citat:
Det är en flytande fråga.
Jag menar att alla inser det är allvarligt.
Men det finns antal grader i helvetet.
Och Corona är inte det varmaste som kommer klippa oss människor på käften.
Det är den " hetaste" frågan idag i allafall.
Både här inne. I media. Bland grannar, familj och vänner.
Citera
Medlem
orvarinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Macatho
Bara nyfiken.
Hur mycket är ett människoliv värt?
Jag menar du verkar kunna mycket om det här, för att bestämma korrekt strategi för landet i den här krisen så är det en viktig siffra att veta. Först då kan man förstå hur mycket man kan förstöra ekonomin.

Den genomsnittliga värdering som används av svenska myndigheter sätter ett värde av 40.5 miljoner SEK på det som vid samhällsekonomisk analys kallas "Värdet av ett statistiskt liv". Den drivande myndigheten kring den värderingen är Trafikverket och siffran höjdes 2018 från 24 till 40.5 miljoner.

Notera att detta är ett statistiskt liv, dvs ett genomsnittligt liv - vilket är det scope som Trafikverket oftast har. Vid andra kalkyler där man har en population som kraftigt avviker från snittet (äldrevård, barn etc) så räknar man på i år/månader förkortad livslängd. Inom vården är begreppet värdet av ett kvalitetsjusterat levnadsår (QALY).

Med tanke på medelåldern för avlidna under innevarande Covid-19 epedemi i relation till medellivslängden i landet så tror jag att man inte i berörda myndigheter (främst MSB/FHM) räknar strikt på ett "statistiskt liv", det sker en lägre värdering i linje med QALY.

Please, kan vi parkera den skenbart retoriska "hur mycket är ett liv värt"-frågan som verkar avsluta var tredje inlägg i den här tråden. Nu vet ni.

Källor
Exempel på tillämpning och en primer i samhällsekonomisk analys:
https://rib.msb.se/filer/pdf/26246.pdf
(notera att denna är fr 2012 och inte tar höjd för den justering som skedde 2018)

Värdet av ett statistiskt liv:
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/orebro/nu-varderas-ett-manniskoliv-hogre-av-trafikverket

QALY:
https://lakartidningen.se/opinion/debatt/2018/08/ett-qaly-ar-vart-mer-an-tva-miljoner-kronor/
Citera
2020-04-22, 22:10
Medlem
Citat:
Men att lägg alla pengar att till varje pris rädda liv idag kommer ofrånkomligen kosta liv imorgon.
Det går inte att leda ett samhälle dag till dag.
Framförhållning och svåra beslut ingår.

Vilket är ett problem för i morgon att ens sitta och planera i en situation där du inte vet hur imorgon ser ut är så vansinnigt fel.
Om vi är försiktiga nu och det visar sig överdrivet kan vi släppa på detta, om man agerar oförsiktigt så går det inte backa ur detta.

Varför tror du i stort sett varenda land tagit mycket kraftigare åtgärder? Att sitta och drömma om att Sverige innehar några extra ordinära experter som vet och kan mer än resterande av världen är rent av löjligt. Och bara i ett land där man har en statsepidemiolog som anser jämlikhet är viktigare än att minimera smitta säger en hel del om kompetensen, är det det starkaste argument man har så har man inga argument alls.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in