2020-04-20, 16:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Fauci
En professor i riskanalys:
"– Ponera att du låt viruset löpa fritt, då kommer du ha en sjättedel av din befolkning svårt sjuk. Det skulle få enorma ekonomiska konsekvenser. Och om du låter det löpa fritt kommer du också påverka människors beteende på längre sikt. Du kommer göra paranoida individer extremt paranoida och det får också effekter på ekonomin.
– Dessutom är det komplett och fullständigt omoraliskt att spekulera med människors liv.
... Som Nassim Taleb ser det är den svenska politiken fel alldeles oavsett om Sverige i efterhand visar sig ha klarat sig lika bra som andra länder.
– Om jag säger till dig att jag ska spela rysk roulette. Jag lyfter pistolen till huvudet och fingret till avtrycken och pang, ingenting händer. Sedan skrattar jag och hånar dig för att du varnade mig: titta jag lever fortfarande! Det är inte särskilt vist. Och det bevisar inte att rysk roulette är en bra idé."

- Nassim Taleb - forskare i virologi

Men med det resonemanget är det fel av alla andra länder som öppnar upp nu. Eller gör han en epidemiologisk bedömning att det inte kommer leda till att fler smittas?
Citera
2020-04-20, 16:14
Medlem
Bra Danmark!

Citat:
Alla med coronasymtom ska testas i Danmark
https://www.kristianstadsbladet.se/nyheter/alla-med-coronasymtom-ska-testas-i-danmark/

När ska Sverige gör samma?
Citera
2020-04-20, 16:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
De framgångssagor som finns bygger på att man utvecklade vaccin. De byggde inte på att man lätt virus spridas för att smitta en viss andel av befolkningen.

Exempel:

https://sv.wikipedia.org/wiki/Smittkoppor

Jo det finns risk att det faktiskt kan va svårare än så,

om människan inte utvecklar mer än kortvarig immunitet mot just Coronavirus,

det vet vi inte än, hur det är just med detta Coronavirus.

Fallen i Kina är väl ca 3 månader sen de insjuknade.
Partiellt skydd bör man väl ändå få? men i värsta fall kommer vi ha flera vågor med corona innan vaccin är framtaget där folk återsmittas (ex om man får en stor smittdos, så är det ju även med befintliga "influensor") . Något fullständigt skydd lär vi aldrig få, även den dagen man ev lyckas få vaccin. Med detta i åtanke iser man att det är ännu viktigare att försöka hitta en långvarig strategi för att hantera corona.
Citera
2020-04-20, 16:16
Medlem
f30malmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Ja, min känsla av presskonferensen var också, att Tegnell börjar öppna för det nu.

Tror inte han kommer ändra sig i den frågan. Han sa ju att inget är omöjligt men att det ser mindre och mindre ut som att vi kommer att göra det? (minns inte ordagrant, lyssnade medan jag gjorde något annat)

Däremot pratade han om en andra våg som något som kan bli värre? Och verkade heller inte lika säker på immunitetsfrågan. Så varför frågar ingen vad som kommer ske om det nu blir så att 30% sådär inte blir immuna, och vad han egentligen menar med en andra våg, är det något liknande det som hände vid spanska sjukan han menar, eller vad?
Citera
2020-04-20, 16:17
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Man kan också begränsa området och då ser det ut så här:

Stockholm sticker ut i statistik över dödsfall
2020-04-20 | Nyhet
SCB har uppdaterat den preliminära statistiken över dödsfall i Sverige. Stockholms län sticker ut med en ökning av antalet döda jämfört med de senaste åren.

Den preliminära statistiken är nu uppdaterad till och med den 17 april. Skillnaderna för Stockholms län är tydliga jämfört med genomsnittet för åren 2015–2019.

– Där ser vi en kraftig ökning i antalet döda i åldersgruppen 65 år och äldre jämfört med perioden 2015 till 2019, säger Tomas Johansson på SCB:s enhet för statistik om befolkning och ekonomisk välfärd.

I hela riket stod män i åldersgruppen 80+ för den relativt största ökningen av antalet döda under vecka 15. De rör sig om nästan 50 procent fler döda än medelantalet för 2015–2019.

Statistiken redovisas också på region och kommun, samt uppdelad på kön och ålder.

Fakta: Preliminär statistik
SCB:s preliminära statistik över döda har tagits fram för att ge en snabbare bild av utvecklingen under coronautbrottet, och möjlighet att jämföra med tidigare år. Statistiken redovisas helgfria måndagar och är att betrakta som rådata. Den kommer att förändras när nya uppgifter kommer in eftersom det finns en eftersläpning i inrapporteringen, särskilt för dagarna precis före publicering.

Statistik för två veckor tillbaka i tiden väntas inte förändras i någon större utsträckning. Statistiken för tidigare år baseras på SCB:s slutliga observationsregister. Endast personer med en känd dödsdag ingår i de ovanstående beräkningarna.
https://www.scb.se/om-scb/nyheter-och-pressmeddelanden/stockholm-sticker-ut-i-statistik-over-dodsfall/

Okej. Det låter rimligt, men det säger ju varken bu eller bä om mörkertal. Vi vet ju redan att Corona skördar dödsoffer, och främst i Stockholm och till stor del äldre. Att det framgår av SCB:s statistik är inte förvånande.

VitruvianskeMannen skrev:

Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Och sen vet vi ur SCB's statistik att det sen finns ett mörkertal på ca två gånger eller lite till. Så 5000 är nog den lägsta siffran vi kan hoppas på just nu i dagsläget.

Var mest det jag undrade över. Jag kan inte se att pressmeddelandet visar att det finns ett mörkertal om mer än två. Men VitruvianskeMannen hämtar antagligen inte sina siffror från pressmeddelandet, så undrar varifrån de kommer.
Citera
2020-04-20, 16:19
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR
Det stämmer.

Döda / befolkning
  • Sverige 153
  • USA 122

Blir inte förvånad över att Sverige har högre dödlighet än många andra länder på jorden med tanke på Corona-Bob Tegnell och hans policy.
Som jag ser det kommer det att sluta illa för oss svenskar.....
Citera
2020-04-20, 16:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Man måste sluta prata om flockimmunitet, eller att man ser tendenser av flockimmunitet i Stockholm. Detta leder bara till att folk inte bryr sig om restriktionerna och då får man en mycket olycklig situation där man måste ta till hårdare restriktioner.

Ja det är mycket olyckligt att våra "experter" har talat om detta hela tiden. Å ena sidan så säger det att vi skall vara försiktiga, men å andra sidan säger det att vi aldrig kan få stopp på smittan förrän en stor del av folket är smittade. Det är ju helt motsägelsefullt. Unga kan ju tycka att varför skall man sitta hemma när man kan gå ut och bidra till flockimmuniteten.
Citera
2020-04-20, 16:20
Medlem
gloffgloffs avatar
24 minutes ago
Alla med coronasymtom ska testas i Danmark
Alla med coronasymtom i Danmark ska testas framöver, meddelar regeringen.

– Ring om du har symtom. Så kan vi testa, och så kan vi stoppa smittkedjorna, säger hälsominister Magnus Heunicke (S) på en pressträff.
Under de senaste dagarna har vita tält slagits upp i städer över hela landet. På tälten har det suttit skyltar med texten "Covid-19 testcenter", men regeringen har fram till nu inte kommenterat vad tälten ska användas till.

– Vi har verkligen arbetat hårt för att bygga upp testkapacitet. Nu är den här, säger Heunicke.
Invånare med symtom ska dock inte bege sig direkt till tälten om de uppvisar symtom, utan ringa till sin läkare för vägledning.

TT

https://www.dn.se/nyheter/varlden/det-nya-coronaviruset-folj-utvecklingen-live-/

Way to go Denmark !!
Citera
Medlem
Gött att det börjar lägga sig lite, bara folk inte slappnar av för mkt än på ett tag så ser det bra ut.
Citera
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Det där verkar vara nån slags darwinism, att naturen har sin gång och den livsdugligaste överlever. För det blir ju kontentan av hans resonemang. Laissez-faire.

- Javisst. Då uppstår frågan: Tillämpar Johan Giesecke samma resonemang gentemot svältande afrikaner? Vill Johan Giesecke stoppa biståndet, och hänvisa till att svälten upphör när tillräckligt många afrikaner har dött? Eller anser Johan Giesecke att svarta afrikaner är mer värdefulla än vita västerlänningar?

Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Så visst, utifrån sitt perspektiv har han rätt, men det är inget jag ställer upp på.

- Jag håller med dig.

Citat:
Ursprungligen postat av Africanized
Det ÄR märkligt för Sverige har en extremt stor pekpinne när det gäller vad man får säga, PK korridoren är ju ett populärt uttryck.

Mitt hus, starta mig inte där med alla jävla byggregler...

Men när det kommer till den största krisen iallafall jag har sett skall vi vara fria att göra vad vi vill och det är helt plötsligt bra.

Ok, fine...
Får vi börja röka inne på restaurangerna igen.
Får vi börja dricka öl i parken som 15 åring.
Får vi...

Svaret är ju nej på allt det för där slår man ned som en hel hjullastare.

- Du har helt rätt. Det är konstigt att myndigheterna helt plötsligt har valt lägga ansvaret hos Sveriges invånare.

För att hjälpa medborgarna att göra rätt, så har Folkhälsomyndigheten gett medborgarna olika rekommendationer kring Covid-19. Men Folkhälsomyndighetens råd har varit värdelösa. Främsta exemplet är att Folkhälsomyndigheten har avfärdat problemet med smittspridning utan symptom.

Citat:
Jag tycker snarare det är inkompetens, har börjat läsa upp mig på dessa killar nu och vad dom sagt i intervjuer och min magkänsla från början var rätt.

Dom är lite celebriteter som gått från smitthärd till smitthärd.
Dom teoretiserar kring detta och ger råd.
Regeringen har sagt FHM is the boss.

- Det är förvisso en bra attityd. Beslut rörande smittskydd bör tas av en smittskyddsmyndighet, och inte av regeringen. På så sätt undviker man att politiska överväganden sätter stopp för viktiga åtgärder.

Jag klandrar Folkhälsomyndigheten mer än jag klandrar regeringen för fiaskot kring Covid-19. Det är hög tid att lägga ner Folkhälsomyndigheten. Istället bör Smittskyddsinstitutet återuppstå.

Citat:
Dom här killarna ser sig inte själva som praktiska krishanterare, dom pratar om det någon annan skall implementera det.

Så vem leder egentligen denna kris och ser till att allt blir gjort och uppföljt mellan regeringen och FHM?

- Kan det vara som vanligt? Alltså att journalistkåren bestämmer färdvägen? Journalistkårens politiska program blir Sveriges politiska program.

Citat:
Iallafall jag vill att mina skattepengar skall gå till kompetent krisledning, startk försvar ochj allt det.

- Är du nöjd ifall dina skattepengar går till krisledning, men används till att bekosta krisledningens hbt(q)-certifikat?
Citera
2020-04-20, 16:21
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR
Bra Danmark!

https://www.kristianstadsbladet.se/nyheter/alla-med-coronasymtom-ska-testas-i-danmark/

När ska Sverige gör samma?

Vi har vare sig testkit eller resurser för en masstest gällande COVID-19. Så är det i välfärdsstaten Sverige.
Citera
2020-04-20, 16:21
Medlem
Dr.skalmanskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Fauci
Fan vad glad jag kommer bli den dagen jag vaknar och går in på aftonbladet och läser.

SVERIGE GÅR I LOCKDOWN. TEGNLL AVGÅR

Den dagen kommer nog snart, fan vad jag längtar. Då öppnar jag min 40år gamla whisky.

'Den dagen kommer bara komma när S sjunker i opinionsundersökningarna. och det verkar inte nära förestående. Svensken älskar tydligen vad som sker.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in