2020-04-25, 13:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Sverige är inte självförsörjande. Vi behöver köpa tomater och citroner från Spanien, det kostar. Ok, man kanske kan leva utan just tomater och citroner, men du förstår poängen. Ska vi hålla oss friska och motståndskraftiga och mätta kan vi inte leva på barkbröd och kanelsnurror (oops, utan kanel!) hur länge som helst. Och ingen vet hur länge det kommer att vara - 2 månader eller 2 år?

Mediciner är vi nog inte heller självförsörjande på. Och inte bensin, och säkert en massa andra saker som importeras för att användas i inhemsk produktion. Reservdelar till tåg, gör vi dom själva? Kemikalier till vattenrening var uppe ett tag som något det kunde bli brist på. De som bor vid en fjällbäck klarar sig, men stockholmarna, och sjukhusen, vad gör de utan rent vatten?
Lockdown betyder inte man låser alla fabriker med mera. Man ska naturligtvis hålla igång samhälsviktiga funktioner. Det gör alla andra länder. De blir låsta eller öppet lägre även om du vill eller inte så länge finns ingen förfrågan till deras produkter. Sverige är exportland och beroende till sin export. Kan inte bli mindre drabbasde vilken väg som väljer. Det gäller för alla länder så länge pandemin pågår.
Kort : Sverige drabbas lika mycket ekonomisk med sin strategi +många oskyldiga människor
kunde räddas.
Det är inte mycket viktigt att du kan ta en bärs på krogen medan du smittar och orsakar döende.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slacker-
Skillnaden är att vi sitter med facit nu och detta virus är väldigt farligt, däremot underskattade man faran från början.
Jo, men vi VET att det är farligt för hälsan att stänga in människor. Där har vi så gott som facit.

För varje år man spenderar inspärrad på fängelseanstalt i USA minskar ens förväntade livslängd med två år:

https://www.prisonpolicy.org/blog/2017/06/26/life_expectancy/

Om man ska göra en snabb överslagsräkning. Ponera att ett land som Tyskland låter hela sin befolkning leva ”instängda” i 3 månader. Då riskerar man att förlora 40 miljoner levnadsår. Det motsvarar 500.000 livslängder, eller att en miljon tyskar dör vid 40 års ålder.
Citera
Medlem
dödsknivens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Africanized
Fetat ovan tänker du på flockimmuniteten (ärlig fråga)?
Nej, jag syftade på debattinlägget från den disputerade juristen igår som många här verkar ta för sanningen. Det varvälformulerat ska jag erkänna, men i mina ögon en smula ensidigt. Det är så orättvist att en ibland kan behöva välja mellan två dåliga val, som just nu. Acceptera en överdödlighet just nu, eller skjuta överdödligheten på framtiden. Jag tror att de flesta av oss som argumenterar för att fortsätta hålla samhället någorlunda öppet gör det av anledningen att vi tror att det alternativet i det långa loppet orsakar en lägre total dödlighet. Vilka som har rätt är naturligtvis omöjligt att svara på, och svaret kommer vi heller aldrig att kunna få. Dock så går det ju med samma argument att anmäla en regering som kräver lockdown för brott mot mänskligheten också, då även det beslutet riskerar att orsaka dödlighet iom de ekonomiska konsekvenser som står på spel. Dock så väljer jag inte att kalla förespråkarna av lockdown för känslokalla mördare, för det tjänar liksom ingenting till.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GaretheGOLFERbale
Vi har ju tomma hotellrum så det räcker och sätta smittad sjukvårdspersonal/superspridare i karantän på hotell skulle vara win-win för samhället. Vet att andra länder gör så, dock inget land med flockimmunitetstrategi.

Håller med!

Vad det gäller flockimmunitet, så fattar jag inte hur man tänkt.

Om det skulle lyckas, så blir kanske resultatet ok. Om det inte funkar, ja då vet vi ju alla hur det slutar..
Men även om det lyckas, så är det ju en chansning av guds nåde från första början.

Jag fattar inte hur någon på hela jorden vågar dra en sådan chansning.
Citera
Medlem
GaretheGOLFERbales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Bra idé istället för bara ösa över pengar på näringslivet, så kan man med kreativa lösningar gör massor i samhället. Man kan betala hotellen för att isolera människor, även kanske hemlösa där alla får riktlinjer för att klara sig att inte öka smittspridningen. Jag fattar inte att massor med personer dör pga att de lever för trångbott och samtidigt får man se på TV att de står ensamma i hotellreceptionen?

Viljan har aldrig funnits. Många länder som har kreativa lösningar för att få bukt med smittspridning, Sverige har inte visat intresse för en enda.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Africanized
Herr Giesecke är ganska, ursäkta uttrycket, "mediakåt".

Han har tagit chansen att synas och det gör man bäst genom spiksäkra påståenden.

Han har haft extremt fel och vi får se hur han backar ur detta.
Precis som alla andra 7-8 virusexperter. Ägnat sina liv åt att läsa och blir experter på virus i det tysta. Och nu har dom chans att synas. Du måste förstå varför dom vill synas.
Sen har vissa av dessa blivit besvikna att ingen lyssnar på dom.
Citera
2020-04-25, 13:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jof
Och om något år så har dom flesta glömt hur man upplevde denna pandemi. Man lever i nuet, på gott och ont.

Tsunamin var ju lite av ett nationellt trauma och estonia likaså, vi har väl snart passerat det i antal döda och det har bara börjat.
Citera
2020-04-25, 13:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
OK du tog också i så du nästan sprack. Klart jag bryr mig men att tro att det enkelt går att förhindra all död och allt lidande är ju lite fel minst sagt, fakta är att många nu och tidigare dött för att Myndigheter, vetenskapsmän, läkemedelsindustrin, läkare och sjuksköterskor etc. på många sätt misslyckats. Även om de
ofta gjort det bästa de kunnat.

Du verkar tycka att det är många som tar i så de spricker, haha. Ok.

Är inte så mkt som är enkelt här i livet, så det är ingen som sagt att det måste vara enkelt. Jag anser ändå att man bör försöka, sitt bästa. I Sverige har man i princip gjort noll, hittills, för att hindra smittan, mer än att säga åt folk att tvätta händerna. Detta är extremt märkligt. Då menar jag myndigheter, vården kämpar ju så gott de kan.

Det finns verkligen goda exempel att titta på och lära sig av. T.ex. NZ som snabbt och effektivt lyckats pressa ner smittan till max, kolla gärna DN idag, otroligt inspirerande.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AttCza
Oroväckande om det du skrev stämmer.

Att covid kan ge permanenta lever, hjärt och andra typer av skador borde spridas till allmänheten. Det är sådan information som FHM och regeringen borde sprida till folket. Då skulle många fler människor följa FHMs rekommendationer. Problemet är att vi vet väldigt lite om viruset egentligen.

Räcker att titta på URL:en så borde man dra öronen åt sig "MAGA Media".
Citera
Medlem
sannes avatar
Vet inte om ni haft detta i tråden tidigare, ang flockimmunitet och antikroppar.

Citat:
I Wuhan i Kina, där pandemin tog sin början i december förra året, börjar man nu leta efter antikroppar mot coronaviruset hos befolkningen.
Studierna har hittills resulterat i både goda och dåliga nyheter. De goda är att avsevärt fler tycks bära på antikroppar än antalet bekräftade fall, vilket tyder på att många som har infekterats endast har haft milda eller inga symtom alls. De dåliga är att bara 2–3 procent av testpersonerna bar på antikroppar.

– Det innebär att en flockimmunitet är långt borta, så ett vaccin kanske är vårt sista hopp, säger Wang Xinghuan, chef för Zhongan-sjukhuset, ett av de största i Wuhan, till Wall Street Journal.

https://tt.omni.se/oroande-mycket-okunskap-om-virusimmunitet/a/lAy8qy

Nu säger WHO och Reuters det också.

Citat:
Enligt WHO är det ännu oklart huruvida man blir immun efter man blivit smittad med coronaviruset. Enligt en rapport som offentliggjordes under lördagen meddelade organisationen att:

"Det finns i nuläget inget som tyder på att friskförklarade från covid-19, och som har antikroppar mot viruset är skyddade mot ytterligare en infektion". Detta enligt nyhetsbyrån Reuters.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/senaste-nytt-om-coronaviruset
Senast redigerad av sanne 2020-04-25 kl. 13:17.
Citera
2020-04-25, 13:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Ok fast det verkar plana ut lite nu.

Jasså? Kan du förklara hur du menar?
Citera
2020-04-25, 13:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dödskniven
Nej, jag syftade på debattinlägget från den disputerade juristen igår som många här verkar ta för sanningen. Det varvälformulerat ska jag erkänna, men i mina ögon en smula ensidigt. Det är så orättvist att en ibland kan behöva välja mellan två dåliga val, som just nu. Acceptera en överdödlighet just nu, eller skjuta överdödligheten på framtiden. Jag tror att de flesta av oss som argumenterar för att fortsätta hålla samhället någorlunda öppet gör det av anledningen att vi tror att det alternativet i det långa loppet orsakar en lägre total dödlighet. Vilka som har rätt är naturligtvis omöjligt att svara på, och svaret kommer vi heller aldrig att kunna få. Dock så går det ju med samma argument att anmäla en regering som kräver lockdown för brott mot mänskligheten också, då även det beslutet riskerar att orsaka dödlighet iom de ekonomiska konsekvenser som står på spel. Dock så väljer jag inte att kalla förespråkarna av lockdown för känslokalla mördare, för det tjänar liksom ingenting till.

Fetat ovan, är det inte att göra detta lite enkelt för sig?

Man kan ju också utrota det helt i sitt land och sen sätta ALLA som kommer i två veckors karantän.
Sen om det poppar upp igen, testa-testa-testa och isolera.

På så sätt kan ju landet leva precis som vanligt, det gör ju Sydkorea bland annat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in