2020-04-21, 19:35
Medlem
Mr.Wolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FSMW
Jag får se hur jag går till väga. Målet är att få lov till eget vapen, sen kan man se om t.ex practical intresserar. Huvudsakligen är jag intresserad av skytte på egen hand. Jag gillar inte att gå till skytteklubben jag nu skjuter på för att vägen är lång, det är dyrt och jag får inte ro att i min egen takt utföra laddandet och skjutandet. Dessutom är den bara öppen vissa tider och smockfullt. Hur som helst så tänker jag fortsätta gå där och även testa luftpistol för att få extra poäng. Dock vet jag inte hur intresserad jag är att skaffa luftpistol eller airsoft då jag inte är intresserad av dem. Luftpistol är kul och inte så dålig träning heller men vill inte lägga ut flera tusen.
Låter som en konstig klubb.
Citera
2020-04-21, 21:30
Medlem
Citat:
Jag får se hur jag går till väga. Målet är att få lov till eget vapen, sen kan man se om t.ex practical intresserar. Huvudsakligen är jag intresserad av skytte på egen hand. Jag gillar inte att gå till skytteklubben jag nu skjuter på för att vägen är lång, det är dyrt och jag får inte ro att i min egen takt utföra laddandet och skjutandet. Dessutom är den bara öppen vissa tider och smockfullt. Hur som helst så tänker jag fortsätta gå där och även testa luftpistol för att få extra poäng. Dock vet jag inte hur intresserad jag är att skaffa luftpistol eller airsoft då jag inte är intresserad av dem. Luftpistol är kul och inte så dålig träning heller men vill inte lägga ut flera tusen.
Känner du ingen som har skog där du kan vara och skjuta lite ifred?
Citera
2020-04-22, 08:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Wolf
Låter som en konstig klubb.

Det är i princip ett företag som hyr vapen osv för dom som vill skjuta där. Dom flesta är inte medlemmar tror jag. Senast så när jag satte sista skottet så hade snubben bredvid redan laddat magasinet.
Citera
2020-04-22, 08:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JockeJon
Känner du ingen som har skog där du kan vara och skjuta lite ifred?

Jag har hur mycket skog som helst nära och kan träna med luftpistol. Jag skulle inte träna med riktig pistol för att det är nån som.ändå hör och i värsta fall ringer polisen
Citera
2020-04-22, 08:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Wolf
Man måste inte tävla för att behålla licensen.

det där med eget vapen och vapenlicens kommer att förändras. det ommer att bli att vapnen dras in pga av någon händelse.
Citera
2020-04-22, 16:39
Medlem
Citat:
Jag har hur mycket skog som helst nära och kan träna med luftpistol. Jag skulle inte träna med riktig pistol för att det är nån som.ändå hör och i värsta fall ringer polisen
Om du skjuter med nåt du har licens för i en skog som är din eller har tillåtelse att skjuta där på en INTE PERMANENT icke godkänd skjutbana och ej tätbebyggt område så är det ok.
Citera
2020-04-22, 20:55
Medlem
Mr.Wolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av analslugger
det där med eget vapen och vapenlicens kommer att förändras. det ommer att bli att vapnen dras in pga av någon händelse.
Ok,tack för att du berättade.
Citera
2020-04-22, 21:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av analslugger

Det låter riktigt, med strypningen av privatägande kommer utvecklingen mer och mer att gå mot hemmabyggda vapen och konverteringar av diverse lämpliga signal/skrämskottsvapen. Redan nu utgör konverterade signalvapen en stor andel av de vapen som anskaffas av kriminella grupperingar.
Citera
2020-04-22, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nilltre
Jävligt värdelöst att stå och trycka serie efter serie på skytteklubben, tävlingar och massa trams. I mina ögon är det inget roligt skytte och ingenting du kommer fortsätta färdas långt för att syssla med tillräckligt länge för att anskaffa en vapenlicens. Sen om du ändå gör det så finns det förmodligen inga banor där du kan skjuta dynamiskt, om du inte råkar sitta på massa mark du kan anpassa efter behov(och även om så måste du ställa upp i tävlingar för att fortsätta behålla licensen). Skippa det eller flytta till ett land som har lite annorlunda värderingar om skjutvapen om det verkligen är ett kall.

Eller skaffa licenserna lagligt och arrangera ett finfint inbrott efter att du köpt hemförsäkring. En dubbel vinst.
Citera
2020-04-22, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SonofFlashback
Eller skaffa licenserna lagligt och arrangera ett finfint inbrott efter att du köpt hemförsäkring. En dubbel vinst.

Väldigt värt det när du spenderat åratal först i kö för medlemskap på klubben, sen ännu fler år med hålstansning i papper för övning eller tävling. Ska du vara ohederlig kan du lika gärna lägga en bråkdel av tiden och pengarna på att bygga ett vapen själv, borra en startpistol/deaktiverat vapen, köpa en sk. ghostgun, beställa ett hopplock av delar från olika länder där de är lagliga eller köpa stulet/smugglat vapen. Vet inte vad självrisken för hemförsäkringen ligger på, men kring den summan kan du förmodligen få ett vapen utan nästan någon arbetsinsats alls.
Senast redigerad av nilltre 2020-04-22 kl. 21:41.
Citera
2020-04-22, 21:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nilltre
Väldigt värt det när du spenderat åratal först i kö för medlemskap på klubben, sen ännu fler år med hålstansning i papper för övning eller tävling. Ska du vara ohederlig kan du lika gärna lägga en bråkdel av tiden och pengarna på att bygga ett vapen själv, borra en startpistol/deaktiverat vapen, köpa en sk. ghostgun, beställa ett hopplock av delar från olika länder där de är lagliga eller köpa stulet/smugglat vapen. Vet inte vad självrisken för hemförsäkringen ligger på, men kring den summan kan du förmodligen få ett vapen utan nästan någon arbetsinsats alls.

Du glömmer en del grejer, i och med att du har vapenlicenser har du byggt kontakter för inköp av ammo runtomkring. Det kan ju vara bra att ha.

Jag föraktar inte den vanliga vapenvärlden, finns en hel del att lära sig där och trevliga människor dessutom.
Senast redigerad av SonofFlashback 2020-04-22 kl. 22:01.
Citera
2020-04-22, 22:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SonofFlashback
Du glömmer en del grejer, i och med att du har vapenlicenser har du byggt kontakter för inköp av ammo runtomkring. Det kan ju vara bra att ha.

Jag föraktar inte den vanliga vapenvärlden, finns en hel del att lära sig där och trevliga människor dessutom.

Ammunition kunde du fram till ganska nyligen köpa hyfsat fritt utan licensen, annars handladda. Krutet är licensfritt, tändhattarna och mässingen kan du förmodligen också köpa licensfritt. Kulan gjuter du. Have fun!
Senast redigerad av nilltre 2020-04-22 kl. 22:07.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in