2020-04-18, 20:10
Medlem
Hejsan

Nybörjare är man men har fastnat för pistolskjutande.Jag har skjutit med glock 17 och walter, tänker testa så många olika vapen som möjligt då målet är att få vapenlov och på så sätt förenkla min hobby. Nu är situationen den att jag vill träna men eftersom närmaste skjutbana som hyr vapen är rätt långt borta så funderar jag på hur jag skall gå tillväga. Jag kommer gå med i en skytteklubb och han rekommenderade softair för att träna vapenhantering. Vad tycker ni?
Eftersom jag gillar skjutande så funderade jag även på luftpistol, då skulle man även kunna träna rent prickskytte.
Citera
2020-04-18, 20:25
Medlem
Jävligt värdelöst att stå och trycka serie efter serie på skytteklubben, tävlingar och massa trams. I mina ögon är det inget roligt skytte och ingenting du kommer fortsätta färdas långt för att syssla med tillräckligt länge för att anskaffa en vapenlicens. Sen om du ändå gör det så finns det förmodligen inga banor där du kan skjuta dynamiskt, om du inte råkar sitta på massa mark du kan anpassa efter behov(och även om så måste du ställa upp i tävlingar för att fortsätta behålla licensen). Skippa det eller flytta till ett land som har lite annorlunda värderingar om skjutvapen om det verkligen är ett kall.
Senast redigerad av nilltre 2020-04-18 kl. 20:35.
Citera
2020-04-18, 21:48
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FSMW
Hejsan

Nybörjare är man men har fastnat för pistolskjutande.Jag har skjutit med glock 17 och walter, tänker testa så många olika vapen som möjligt då målet är att få vapenlov och på så sätt förenkla min hobby. Nu är situationen den att jag vill träna men eftersom närmaste skjutbana som hyr vapen är rätt långt borta så funderar jag på hur jag skall gå tillväga. Jag kommer gå med i en skytteklubb och han rekommenderade softair för att träna vapenhantering. Vad tycker ni?
Eftersom jag gillar skjutande så funderade jag även på luftpistol, då skulle man även kunna träna rent prickskytte.
Vad är egentligen ditt syfte?
Citera
2020-04-18, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av scoremax
Vad är egentligen ditt syfte?

Practicalshooting eller skytte med pistol på bana
Citera
2020-04-18, 22:34
Medlem
Citat:
Hejsan

Om du skall söka medlemsskap i en pistolskytteklubb så kan du redan nu från Polisen begära ett utdrag från ditt belastningsregister. Det kommer du att behöva visa upp.
Citera
2020-04-18, 22:37
Medlem
Luxuss avatar
Vad e frågan? Om du ska börja skjuta luftpistol för att slippa åka till klubben där man kan låna vapen?

Vägen till egen Puffra är: 1.Gå med i klubb. 2. Träna och skjut godkänt. Efter 6mån kan du ansöka om pickalicens Å skaffa egen.

Alla seriösa klubbar har väl lånevapen?
Citera
2020-04-18, 23:25
Medlem
Mr.Wolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nilltre
Jävligt värdelöst att stå och trycka serie efter serie på skytteklubben, tävlingar och massa trams. I mina ögon är det inget roligt skytte och ingenting du kommer fortsätta färdas långt för att syssla med tillräckligt länge för att anskaffa en vapenlicens. Sen om du ändå gör det så finns det förmodligen inga banor där du kan skjuta dynamiskt, om du inte råkar sitta på massa mark du kan anpassa efter behov(och även om så måste du ställa upp i tävlingar för att fortsätta behålla licensen). Skippa det eller flytta till ett land som har lite annorlunda värderingar om skjutvapen om det verkligen är ett kall.
Man måste inte tävla för att behålla licensen.
Citera
2020-04-18, 23:44
Medlem
H.G.s avatar
Citat:

Absolut inte värdelöst om man är genuint intresserad och har rent mjöl i påsen. Om man tycker att det är tråkigt att skjuta bana så kan man ju istället skjuta fält eller magnumfält alt IPSC etc. om man tycker det är roligare. Duell är roligt. Dock ingen billig hobby..

Citat:
Ursprungligen postat av Osynlige.Mannen
Om du skall söka medlemsskap i en pistolskytteklubb så kan du redan nu från Polisen begära ett utdrag från ditt belastningsregister. Det kommer du att behöva visa upp.

Är nog inte jättesmart då ett utdrag ur belastningsregistret vanligen inte får vara äldre än 14 dagar och vissa föreningar tar bar in nya medlemmar under vissa perioder av året.

Citat:
Ursprungligen postat av Luxus
Vad e frågan? Om du ska börja skjuta luftpistol för att slippa åka till klubben där man kan låna vapen?

Vägen till egen Puffra är: 1.Gå med i klubb. 2. Träna och skjut godkänt. Efter 6mån kan du ansöka om pickalicens Å skaffa egen.

Alla seriösa klubbar har väl lånevapen?

Efter 6 månader så kan man kvalificera sig för .22 kalibers pistoler. Efter ytterligare 6 månader valfri kaliber. Dock ska man ju även hunnit skjuta guld samt skaffat pistolskyttekortet. Jo de flesta föreningar har föreningsvapen för utlåning men det är en helt annan sak att ha eget vapen + att föreningsvapen enbart är till för att träna för att få sitt egna vapen och inte för att man ska kunna slippa köpa eget vapen.

Och du måste givetvis vara aktiv för att få tillgodoräkna dig dina medlemsmånader dvs medverka på träning, hjälpa till i föreningen etc.

Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Wolf
Man måste inte tävla för att behålla licensen.

Nej men man måste skjuta sina guldserier och kvalificera sig för varje ny 5-årsperiod som man får licens för...
Citera
2020-04-19, 00:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av H.G.
Är nog inte jättesmart då ett utdrag ur belastningsregistret vanligen inte får vara äldre än 14 dagar och vissa föreningar tar bar in nya medlemmar under vissa perioder av året.
Tänkte inte på det. Min klubb tar in nya kontinuerligt året runt. Men det stämmer, många är väldigt restriktiva.
Citat:
Ursprungligen postat av H.G.
Efter 6 månader så kan man kvalificera sig för .22 kalibers pistoler. Efter ytterligare 6 månader valfri kaliber.
Det där med ytterligare 6 månader är en rekommendation från förbundet. Polisen säger inget om du söker grovt strax efter licensen på första .22. Polisen har även blivit mindre petig när det gäller flera vapen i samma kaliber. Jag har licens på 4 bössor i 9*19, 2 bössor i .22, 2 bössor i .45 och 2 bössor i .357 och det var inget tjafs med det. Jag har rent belastningsregister och använder bössorna ofta. Endast på hemmabanan nu i Coronatider, men jag hann med att ta mina standardmedaljer för att stanna i klass 3 innan alla tävlingar ställdes in!
Citera
2020-04-19, 00:44
Medlem
Citat:
Dock är vi många som inte delar din åsikt.
Jag vet inte vad du har för erfarenhet av klubbar men den jag är med i tycker verkligen att jag ska börja skjuta dynamiskt också i o m att vi har det inom klubben.
Citera
2020-04-19, 00:47
Medlem
Citat:
Hejsan

Softair vete fasen.. en finare luftpistol är många gånger bättre, kolla efter nån beggad Feinwerkbaum eller liknande.
Citera
2020-04-19, 06:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JockeJon
Dock är vi många som inte delar din åsikt.
Jag vet inte vad du har för erfarenhet av klubbar men den jag är med i tycker verkligen att jag ska börja skjuta dynamiskt också i o m att vi har det inom klubben.

Skyttesporten är medvetet förstört så att den inte ska vara rolig förutom för ett jobbigt litet gäng aspisar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in