Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2020-04-22, 10:27
Medlem
Hej, förvarnar att min text/frågeställning kan vara lite luddig då jag precis dragit igång med mitt egna företagande (Aktiebolag) och fortfarande lär mig.

Startade mitt första egna aktiebolag i mars månad detta året, jobbar primärt som konsult åt kunder jag innan jobbade hos (sommarjobb, extrajobb). Har 0 utgifter i bolaget och fakturerar ca 50 000:- i månaden ex moms. Hade INGA planer på att ta ut lön under mitt första år då jag vill bygga en buffert i bolaget inför när jag tar nästa steg och utgifter kommer komma samt att min privatekonomi är stabil. Har F-skatt samt är registrerad som arbetsgivare.

Mina förhoppningsvis enkla frågor är följande och har med dem nu sänkta arbetsgivaravgifter på grund av corona att göra samt generell löneutbetalning för ett AB.

1. Har jag rätt att ta ut lön till mig själv och enbart betala ålderspensionsavgift (10,21%) som ägare samt verklig huvudman?
2. Hur beräknar jag korrekta lönekostnader. Kommer med stor chans få annan inkomst under året. Räcker det att räkna som följande?

Bruttolön - 25 000:-
Arbetsgivaravgifter - 2 552,5:- (10.21%)
kommunal inkomstskatt - 8 665:- (34.66%)
Nettolön - 16 335:-

total lönekostnad för bolaget - 25 000:- + 2552,5:- = 27 552,5:-
betalning till skattekonto - 11 217,5:-
utbetalning till mig själv - 16 335:-

3. Behöver jag och isåfall hur hanterar jag grundavdrag/jobbskatteavdrag?

Svarar på alla relevanta frågor och tackar i förväg för all hjälp jag får!
Citera
2020-04-22, 10:32
Medlem
lemonzhellos avatar
Ja, även du omfattas av sänkta avgifter fram till o med juni.
Dina uträkningar stämmer utom preliminärskatteavdraget. Det görs enligt tabell, så tas det automatiskt hänsyn till grundavdrag och jobbskatteavdrag etc.
Citera
2020-04-22, 10:59
Medlem
Stygotiuss avatar
Glöm inte heller att kryssa i ruta 062 för att ta del av de sänkta arbetsgivaravgifterna.
Citera
2020-04-22, 11:02
Medlem
Råkade posta ett till inlägg istället för att svara, hur kan jag ta bort? Kan mod plocka bort detta?

Tack
Senast redigerad av Lampalo 2020-04-22 kl. 11:11.
Citera
2020-04-22, 11:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lemonzhello
Ja, även du omfattas av sänkta avgifter fram till o med juni.
Dina uträkningar stämmer utom preliminärskatteavdraget. Det görs enligt tabell, så tas det automatiskt hänsyn till grundavdrag och jobbskatteavdrag etc.

Hej, tack för svaret!

Har jag förstått dig rätt om jag tolkar det såhär.
Har redan en uträknad preliminärskatt att betala som dock bara grundar sig i 0 utgifter och x inkomst, därav ren bolagsskatt på min preliminära vinst. Ska jag uppdatera min inkomstdeklaration med underlag för mina tänka lönekostnader och då få en nya preliminärskatt som ersätter min uträknade kommunal inkomstskatt eller är jag Helt jävla fel ute nu?.

Mvh
Lampalo
Citera
2020-04-22, 11:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lampalo
Hej, tack för svaret!

Har jag förstått dig rätt om jag tolkar det såhär.
Har redan en uträknad preliminärskatt att betala som dock bara grundar sig i 0 utgifter och x inkomst, därav ren bolagsskatt på min preliminära vinst. Ska jag uppdatera min inkomstdeklaration med underlag för mina tänka lönekostnader och då få en nya preliminärskatt som ersätter min uträknade kommunal inkomstskatt eller är jag Helt jävla fel ute nu?.

Mvh
Lampalo

Det där lät förvirrande. Aktiebolag betalar inte kommunal inkomstskatt. Din inkomstdeklaration rör förra året så det finns det ingen anledning att uppdatera den med händelser i år.

Vad du kan göra är att låta bolaget skicka in en ny preliminär deklaration, så det får en ny debiterad preliminärskatt där skatteverket tagit hänsyn till de nya kostnaderna.
Senast redigerad av ardathbey 2020-04-22 kl. 11:23.
Citera
2020-04-22, 11:24
Avstängd
Vad är det för skillnad på denna avgift gentemot de som driver företag o är pensionärer
o tar ut lön - är det samma avgifter som gäller för TS som för pensionärer
Citera
2020-04-22, 11:34
Medlem
rutenskuts avatar
Skaffa ett löneprogram , tex visma lön.
När man gör lönekörningen räknar programmet ut allt och skapar en fil som du laddar upp till skatteverket. Allt är automatiskt, du behöver inte begripa ett skit.
Citera
2020-04-22, 11:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ardathbey
Det där lät förvirrande. Aktiebolag betalar inte kommunal inkomstskatt. Din inkomstdeklaration rör förra året så det finns det ingen anledning att uppdatera den med händelser i år.

Vad du kan göra är att låta bolaget skicka in en ny preliminär deklaration, så det får en ny debiterad preliminärskatt där skatteverket tagit hänsyn till de nya kostnaderna.

Så jag bör skicka in en ny preliminär Inkomstdeklaration eller arbetsgivardeklaration? Senaste jag uppdaterade mina preliminära siffror tog det 2 veckor för att få beslut, lär inte gå snabbare nu. Vad för %-sats kan jag använda mig av för att ungefär få rätt kostnader fram tills att beslutet kommer?
Citera
2020-04-22, 11:43
Medlem
Citat:
Så jag bör skicka in en ny preliminär Inkomstdeklaration eller arbetsgivardeklaration? Senaste jag uppdaterade mina preliminära siffror tog det 2 veckor för att få beslut, lär inte gå snabbare nu. Vad för %-sats kan jag använda mig av för att ungefär få rätt kostnader fram tills att beslutet kommer?

Arbetsgivardeklaration måste bolaget skicka in varje månad om det inte är registrerat som säsongsarbetsgivare.
Preliminär deklaration måste inte skickas in. Det jämnar ut sig i slutskattebeslutet.

Menar du %-satsen på arbetsgivaravgifterna? Måste man ansöka om nedsättningen?
Citera
2020-04-22, 11:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rutenskut
Skaffa ett löneprogram , tex visma lön.
När man gör lönekörningen räknar programmet ut allt och skapar en fil som du laddar upp till skatteverket. Allt är automatiskt, du behöver inte begripa ett skit.

Absolut, men tycker nog att jag borde kunna lära mig att hantera 3 löneutbetalningar korrekt på egen hand dock (vilket inte bevisats än så länge). Mest för att få förståelse.
Citera
2020-04-22, 12:01
Medlem
Citat:
Absolut, men tycker nog att jag borde kunna lära mig att hantera 3 löneutbetalningar korrekt på egen hand dock (vilket inte bevisats än så länge). Mest för att få förståelse.

Gå in i Fortnox och kika lite på deras program. Du kan till och med prova 1 månad gratis. Där kan du följa hur du ska göra och det är ganska många olika moment som skall göras för att det ska bli rätt.
Sen skall allt fyllas i korrekt på SKV. Även dom vana redovisnigsbyråerna använder löneprogram istället för att göra det manuellt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in