Hej, förvarnar att min text/frågeställning kan vara lite luddig då jag precis dragit igång med mitt egna företagande (Aktiebolag) och fortfarande lär mig.
Startade mitt första egna aktiebolag i mars månad detta året, jobbar primärt som konsult åt kunder jag innan jobbade hos (sommarjobb, extrajobb). Har 0 utgifter i bolaget och fakturerar ca 50 000:- i månaden ex moms. Hade INGA planer på att ta ut lön under mitt första år då jag vill bygga en buffert i bolaget inför när jag tar nästa steg och utgifter kommer komma samt att min privatekonomi är stabil. Har F-skatt samt är registrerad som arbetsgivare.
Mina förhoppningsvis enkla frågor är följande och har med dem nu sänkta arbetsgivaravgifter på grund av corona att göra samt generell löneutbetalning för ett AB.
1. Har jag rätt att ta ut lön till mig själv och enbart betala ålderspensionsavgift (10,21%) som ägare samt verklig huvudman?
2. Hur beräknar jag korrekta lönekostnader. Kommer med stor chans få annan inkomst under året. Räcker det att räkna som följande?
Bruttolön - 25 000:-
Arbetsgivaravgifter - 2 552,5:- (10.21%)
kommunal inkomstskatt - 8 665:- (34.66%)
Nettolön - 16 335:-
total lönekostnad för bolaget - 25 000:- + 2552,5:- = 27 552,5:-
betalning till skattekonto - 11 217,5:-
utbetalning till mig själv - 16 335:-
3. Behöver jag och isåfall hur hanterar jag grundavdrag/jobbskatteavdrag?
Svarar på alla relevanta frågor och tackar i förväg för all hjälp jag får!
Startade mitt första egna aktiebolag i mars månad detta året, jobbar primärt som konsult åt kunder jag innan jobbade hos (sommarjobb, extrajobb). Har 0 utgifter i bolaget och fakturerar ca 50 000:- i månaden ex moms. Hade INGA planer på att ta ut lön under mitt första år då jag vill bygga en buffert i bolaget inför när jag tar nästa steg och utgifter kommer komma samt att min privatekonomi är stabil. Har F-skatt samt är registrerad som arbetsgivare.
Mina förhoppningsvis enkla frågor är följande och har med dem nu sänkta arbetsgivaravgifter på grund av corona att göra samt generell löneutbetalning för ett AB.
1. Har jag rätt att ta ut lön till mig själv och enbart betala ålderspensionsavgift (10,21%) som ägare samt verklig huvudman?
2. Hur beräknar jag korrekta lönekostnader. Kommer med stor chans få annan inkomst under året. Räcker det att räkna som följande?
Bruttolön - 25 000:-
Arbetsgivaravgifter - 2 552,5:- (10.21%)
kommunal inkomstskatt - 8 665:- (34.66%)
Nettolön - 16 335:-
total lönekostnad för bolaget - 25 000:- + 2552,5:- = 27 552,5:-
betalning till skattekonto - 11 217,5:-
utbetalning till mig själv - 16 335:-
3. Behöver jag och isåfall hur hanterar jag grundavdrag/jobbskatteavdrag?
Svarar på alla relevanta frågor och tackar i förväg för all hjälp jag får!