• 1
  • 2
2020-04-22, 12:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Linda-71
Gå in i Fortnox och kika lite på deras program. Du kan till och med prova 1 månad gratis. Där kan du följa hur du ska göra och det är ganska många olika moment som skall göras för att det ska bli rätt.
Sen skall allt fyllas i korrekt på SKV. Även dom vana redovisnigsbyråerna använder löneprogram istället för att göra det manuellt.

Såg att visma lön har en 20 dagars test period utan att behöva betala och få pengarna tillbaka, testar där.
Citera
2020-04-22, 12:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lampalo
Absolut, men tycker nog att jag borde kunna lära mig att hantera 3 löneutbetalningar korrekt på egen hand dock (vilket inte bevisats än så länge). Mest för att få förståelse.

Du kan också testa Skatteverkets e-tjänst, lämna arbetsgivardeklaration. Där borde det räknas ut storlek på arbetsgivaravgift. Preliminärskatteavdraget på löneutbetalningen hittar du i din skattetabell.
Citera
2020-04-22, 12:14
Medlem
Citat:
Såg att visma lön har en 20 dagars test period utan att behöva betala och få pengarna tillbaka, testar där.

Testa bägge Visma 20 dgr gratis Fortnox 30 drg.
Sägs att Fortnox löneprogram är bättre.
Citera
2020-04-22, 12:31
Medlem
Citat:
Testa bägge Visma 20 dgr gratis Fortnox 30 drg.
Sägs att Fortnox löneprogram är bättre.

TROR precis jag lyckades köra en korrekt simulerad körning i Visma lön (men absolut inget bra gränssnitt).

Brutto - 25 000:-
Preliminärskatt - 6 044:-
Netto - 18 956:-

Skattetabell 35 och med tillfällig nedsättning av arbetsgivaravgifter.
Nu till samma slutfråga igen, ska mitt bolag då alltså "enbart" betala in dessa 6 044:- på skattekontot och sedan 18 956:- till mig? Täcker alltså 6 044:- då Alla avdrag/skatter/avgifter, låter det rimligt?
Citera
2020-04-22, 12:35
Medlem
Citat:
TROR precis jag lyckades köra en korrekt simulerad körning i Visma lön (men absolut inget bra gränssnitt).

Brutto - 25 000:-
Preliminärskatt - 6 044:-
Netto - 18 956:-

Skattetabell 35 och med tillfällig nedsättning av arbetsgivaravgifter.
Nu till samma slutfråga igen, ska mitt bolag då alltså "enbart" betala in dessa 6 044:- på skattekontot och sedan 18 956:- till mig? Täcker alltså 6 044:- då Alla avdrag/skatter/avgifter, låter det rimligt?

Blir helt galen på det här, är jag helt efterbliven eller hur jävla svårt ska det vara att betala ut brutto 25 000 i lön 3 månader i rad?

Uppenbarligen står Inga arbetsgivaravgifter med? Är det då korrekt med att jag ska lägga till 25 000:- x 0.1021 = 2552:- till skattekontot?
Kostnaden för min lön för bolaget blir därför 27 552:- där 8596:- ska in på skattekontot och resterande ska betalas ut som lön?
Citera
2020-04-22, 12:48
Medlem
Smurfmeisters avatar
Citat:
Blir helt galen på det här, är jag helt efterbliven eller hur jävla svårt ska det vara att betala ut brutto 25 000 i lön 3 månader i rad?

Uppenbarligen står Inga arbetsgivaravgifter med? Är det då korrekt med att jag ska lägga till 25 000:- x 0.1021 = 2552:- till skattekontot?
Kostnaden för min lön för bolaget blir därför 27 552:- där 8596:- ska in på skattekontot och resterande ska betalas ut som lön?

Den uträkningen ser ut att stämma.

Är ditt bolag registrerat som arbetsgivare? Annars måste du göra det först.
Arbetsgivardeklarationen ska vara hos Skatteverket 12:e i månaden efter löneutbetalningen. (Generellt, kan påverkas av helgdagar).

Du behöver inte heller betala ut lönen till dig själv. Den kan ligga på ditt avräkningskonto som en skuld bolaget har till dig.

EDIT: Haha jag läste för dåligt, du hade ju redan skrivit att du var arbetsgivare. Då är det bara att köra på
Senast redigerad av Smurfmeister 2020-04-22 kl. 12:50.
Citera
2020-04-22, 14:20
Medlem
Citat:

Att köpa och använda ett löneprogram för att hantera en anställd låter inte meningsfullt, i synnerhet som den lön som gäller ägaren brukar vara väldig enkel utan avdrag och tillägg om du inte har en förmånsbil eller liknande. Källskatt beräknas normalt enligt tabell, men har du lön från annat håll som är din huvudarbetsgivare skall detta inte göras, då gäller 30%.
Citera
2020-04-22, 15:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smurfmeister
Den uträkningen ser ut att stämma.

Är ditt bolag registrerat som arbetsgivare? Annars måste du göra det först.
Arbetsgivardeklarationen ska vara hos Skatteverket 12:e i månaden efter löneutbetalningen. (Generellt, kan påverkas av helgdagar).

Du behöver inte heller betala ut lönen till dig själv. Den kan ligga på ditt avräkningskonto som en skuld bolaget har till dig.

EDIT: Haha jag läste för dåligt, du hade ju redan skrivit att du var arbetsgivare. Då är det bara att köra på

Brev precis registrerad som arbetsgivare, skickar in min första deklaration nästa månad Tack för svaren, skönt att jag (förhoppningsvis) räknat rätt nu!
Citera
2020-04-22, 17:45
Medlem
Preliminärskatt och arbetsgivaravgift är ju olika saker.
Svårt att säga vad som är rätt summa då det skiljer vilken kommun och församling man tillhör. För att få reducerad AGI måste man ju fylla i det. Det kan vara stora skillnader på vad det blir för summor.
Citera
2020-04-22, 20:09
Medlem
Citat:
Preliminärskatt och arbetsgivaravgift är ju olika saker.
Svårt att säga vad som är rätt summa då det skiljer vilken kommun och församling man tillhör. För att få reducerad AGI måste man ju fylla i det. Det kan vara stora skillnader på vad det blir för summor.
Ts anbefalles att göra lönebeskedet manuellt, i ett Excelark exempelvis, men sedan använda den funktion för arbetsgivardeklaration som erbjudes på nätet av Skatteverket, då räknas ag-avgift ut korrekt också. Vad källskatt anbelangar så gäller städse 30% därest annan ag är huvudarbetsgivare.
Citera
2020-04-23, 00:12
Medlem
när trädde detta i kraft?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem