2020-04-22, 09:33
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mustangola
Hej! Fick idag ett brev där det stod följande:

"Nu går vi rakt på sak om ber dig betala det du är skyldig oss, detta kommer vara din enda varning. Du ska betala 1000 sek i bitcoin till följande adress (bitcoin adress) senast 28 april 2020 23:59.
Gör du inte det kommer följa de konsekvenser hända 1. Du kommer bli arbetslös 2. Dina familj kommer få reda på ditt missbruk 3. Polisen kommer få information om dig och vad du köper. Länk till att köpa bitcoin (länk)".

Detta är alltså ordagrant vad som stod i brevet och saken är att jag för ca 1.5 månader sen handlade på flugsvamp 3.0 vilket gör att det som står i brevet stämmer. Ett brev blev taget av polisen men jag är ej misstänkt för brott (fick brev från dem). Tänker spontant aldrig betala men vad är era tankar om detta?

Om du inte gör någonting alls så kommer inget att hända. Affärsmodellen är att utpressa så många som möjligt, och casha in på dom som betalar. Det är inte värt det att jaga dig om du inte gör ett pip ifrån dig.
Citera
2020-04-22, 09:44
Medlem
HeddonBorborellos avatar
Om det är allt som stod i brevet så lär dom inte veta vilka som betalat, så hur ska dom veta vilka dom ska skvallra om?
Citera
2020-04-22, 09:58
Medlem
Bluebeast72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av macccan87
Helt uppenbart en säljare som bytt "bransch". Fått brev jag med.. har så pass få köp till denna adress och tämligen nyligt börjat använda den. Så vitt jag vet har ingen av dessa åkt dit. Blir intressant att se hur jag ska förlora jobbet, brukar trots allt ta en rök med chefen ibland. Är tanken att skicka "dessa personer har jag sålt det här och det här till" till polisen och hoppas att polisen hjälper till med konsekvenser av att inte gå med på utpressning så är det ju verkligen jättesmart.
Har flera vänner som igår mottog samma brev, alla köpt antingen från flugsvamp eller växlat via localbitcoin, där har ni källan!

Så kass o amatörmässig scam, bara torka röven som jag så igår till mina vänner med brevet. Hoppas denne kommer ut o har skickat till fel personer som hänger denne upp o ner i närmsta träd.

SÅ RIV; SLÄNG O GLÖM!
Citera
2020-04-22, 10:10
Medlem
Är det ett fysiskt brev eller epost vi pratar om?

Spåra upp dem o skär halsen av dessa individer.
Citera
2020-04-22, 10:20
Medlem
mr.aidss avatar
Fick nyss samma brev i brevlådan då jag gjort några köp på FS3.0.

Fick du också det i ett brunt kuvert modell större??
Citera
2020-04-22, 10:53
Medlem
Förtydligande, det är alltså fysiskt brev som kom med posten. Vitt stort kuvert
Citera
2020-04-22, 10:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mr.aids
Fick nyss samma brev i brevlådan då jag gjort några köp på FS3.0.

Fick du också det i ett brunt kuvert modell större??
Vitt stort kuvert. Vad tror vi, desperat säljare från flugsvamp som behöver stålar?
Citera
2020-04-22, 11:01
Medlem
mr.aidss avatar
Citat:
Vitt stort kuvert. Vad tror vi, desperat säljare från flugsvamp som behöver stålar?

Med största sannolikhet är det väll nån scammer som behöver stålar, ja.

Hade du möjligtvis köpt något av följande:
Tramadol
Oxycontin
Ksalol
Zopiclone

Förstår inte hur dom fått reda på ens adress om det inte är någon av säljarna som jag/vi handlat av?
Citera
2020-04-22, 11:03
Medlem
mr.aidss avatar
Jävla tur att jag läste denna tråd cirka 10 minuter innan brevet damp ner i brevlådan annars hade jag nog varit lite nervös ändå.
Citera
2020-04-22, 11:16
Medlem
Citat:
Med största sannolikhet är det väll nån scammer som behöver stålar, ja.

Hade du möjligtvis köpt något av följande:
Tramadol
Oxycontin
Ksalol
Zopiclone

Förstår inte hur dom fått reda på ens adress om det inte är någon av säljarna som jag/vi handlat av?
Exakt, måste vara någon säljare. Har inte köpt något av det du skrev men säljare har ju ofta fler produkter till försäljning samtidigt så kanske är bättre att jämföra vilka säljare vi köpt av på senaste tiden?
Citera
2020-04-22, 11:19
Medlem
mr.aidss avatar
Citat:
Exakt, måste vara någon säljare. Har inte köpt något av det du skrev men säljare har ju ofta fler produkter till försäljning samtidigt så kanske är bättre att jämföra vilka säljare vi köpt av på senaste tiden?

Sant, ska kolla vilka jag handlat av när jag har möjlighet så skall du få namn i PM.

Kan vi hitta vem som eventuellt är skyldig så borde vi hänga ut dom här så inte fler finansierar scammers.
Citera
2020-04-22, 11:31
Medlem
Citat:
Sant, ska kolla vilka jag handlat av när jag har möjlighet så skall du få namn i PM.

Kan vi hitta vem som eventuellt är skyldig så borde vi hänga ut dom här så inte fler finansierar scammers.
Grymt, jag kollar upp samma sak! Ja den som är skyldig ska absolut hängas ut, så otroligt respektlöst mot folk som faktiskt har stöttat deras försäljning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in