2020-04-21, 19:24
Medlem
Ko1pa41ss avatar
Original blev nedstängd.
(FB) Utpressning med bitcoins ?

Utpressningen i sig är extremt amatörmässigt upplagd, och består av att offret ska skicka bitcoins motsvarande 1000kr. Brevet kan ses här: https://i.imgur.com/2PP4Wrv.png

Länken går till en bild som visar brevet. Det står såhär:
Citat:
Nu går vi rakt på sak och ber dig betala det du är skyldig oss, detta kommer att vara din enda varning.
Du ska betala 1000 SEK i bitcoin till följande adress (1K58uSFRoEYMPCWqdztK7SYxMPyqn5DSKJ) senast 28 april 2020 23:59.

Gör du inte det kommer följande konsekvenser hända
1. Du kommer bli arbetslös.
2. Dina familj kommer att få reda på ditt missbruk.
3. Polisen kommer få information om dig och vad du köper.

Länk till att köpa bitcoin - https://btcswe.com/
btc adressen - 1K58uSFRoEYMPCWqdztK7SYxMPyqn5DSKJ

Jag skrev så här i tråden som stängdes.
Citat:
De går igenom fupar och letar efter publicerade köplistor som funnits i bustade säljares datorer.

Vi kommer se mer av fysisk phishing t.ex fejkfakturor känner de flesta till, det mesta sker ju elektroniskt idag.

De skickar ut krokar för att sätta hullingen långt in få ett fåtal som nappar.

Betala aldrig vid utpressning, det eskalerar alltid till nivåer ni inte trodde var möjliga.

99% av inkomster från utpressning kommer inte från den initialt krävda pengasumman, utan från det som kommer därefter när de har er i klorna. I det här fallet fungerar det på så sätt att offret "köper en tjänst" på evig bindningstid (eller som löper tills personlig konkurs är ett faktum), där "startavgiften" är 1000kr.

För det här kan vi tacka den svenska modellens lagstiftning kring narkotika. Brevet är ett resultat av konstant statlig terrorism, trakasserier och upprepade nedslag i form av razzior på involverade i den enda svenska reglerade handelsmarknaden för knark på internet.

Får ni hotbrev efter att ha köpt en öl på systemet? Skulle inte tro det.
Längst upp på https://btcswe.com/ som brevet hänvisar till står det:
Citat:
Tjänsten är tillfälligt stängd och beräknas vara åter 2020/04/24. Det går fortfarande att sälja Bitcoin.
I skrivande stund är det 5st som betalat.
Adressen går att följa här.
https://www.blockchain.com/btc/address/1K58uSFRoEYMPCWqdztK7SYxMPyqn5DSKJ

Länk till tråd på flugforum, onionadress.
http://flugforumt6eave4.onion/viewtopic.php?id=4018

Flera olika användare på flugforum skriver nästan exakt samma info gällande försändelsen enligt nedan:
Citat:
Mitt brev kom i ett stort brev med en "Ängsnattfjäril fjäril" 2017 Postnord frimärke, Stämplad i Årsta 2020-04-20.

... samt att de aldrig ens besökt FS 2.0.

Diskutera. Brett spektrum av frågeställningar. Tillvägagångssätt måste vara klarlagt i trådstart? Vem/vilka kan ha tänkas gjort detta? Vilken/vilka säljares köplista/köplistor är drabbad(e)? Hur identifierar utpressaren att offer X har betalt men offer Y avstått? osv
Senast redigerad av Ko1pa41s 2020-04-21 kl. 20:10.
Citera
2020-04-21, 19:30
Medlem
Det var riktigt oproffsigt. Men så är det tusentals människor som nås av mailet. Någon är säkert dum nog att börja betala.

Betalar man förstå gången blir det garanterat flera gånger.
Citera
2020-04-21, 19:45
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Triumpf-Of-The-Ill
Det var riktigt oproffsigt. Men så är det tusentals människor som nås av mailet.
Det är ett fysiskt brev med frimärke.
Citera
2020-04-21, 19:54
Medlem
Halte Haralds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Triumpf-Of-The-Ill
Det var riktigt oproffsigt. Men så är det tusentals människor som nås av mailet. Någon är säkert dum nog att börja betala.

Betalar man förstå gången blir det garanterat flera gånger.
Tusentals tror jag är att ta i.

Såg en tråd på ett annat forum angående samma brev. Kanske det kommit fram mer info där?
Citera
2020-04-21, 20:43
Medlem
Brenton.Tarrants avatar
Citat:
3. Polisen kommer få information om dig och vad du köper.

Har inte polisen redan den infon? Om det nu kommer från deras egna förundersökningar
Citera
2020-04-21, 21:53
Medlem
Harry.Kruths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ko1pa41s
Original blev nedstängd.
(FB) Utpressning med bitcoins ?

Utpressningen i sig är extremt amatörmässigt upplagd, och består av att offret ska skicka bitcoins motsvarande 1000kr. Brevet kan ses här: https://i.imgur.com/2PP4Wrv.png

Länken går till en bild som visar brevet. Det står såhär:

Jag skrev så här i tråden som stängdes.

Längst upp på https://btcswe.com/ som brevet hänvisar till står det:

I skrivande stund är det 5st som betalat.
Adressen går att följa här.
https://www.blockchain.com/btc/address/1K58uSFRoEYMPCWqdztK7SYxMPyqn5DSKJ

Länk till tråd på flugforum, onionadress.
http://flugforumt6eave4.onion/viewtopic.php?id=4018

Flera olika användare på flugforum skriver nästan exakt samma info gällande försändelsen enligt nedan:

... samt att de aldrig ens besökt FS 2.0.

Diskutera. Brett spektrum av frågeställningar. Tillvägagångssätt måste vara klarlagt i trådstart? Vem/vilka kan ha tänkas gjort detta? Vilken/vilka säljares köplista/köplistor är drabbad(e)? Hur identifierar utpressaren att offer X har betalt men offer Y avstått? osv

Fyfan vad DNA som finns och troligen fingeravtryck på brev och kuvert.

En snubbe jag känner postade detta på FaceBook.

Citat:
Citera
2020-04-21, 22:47
Medlem
Blev utsatt för detta med, fast mitt kom i ett vitt kuvert med frimärket mitt på
Citera
2020-04-22, 01:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harry.Kruth
Fyfan vad DNA som finns och troligen fingeravtryck på brev och kuvert.

En snubbe jag känner postade detta på FaceBook.
Fast det du citerar är en (känd) scam, det ska inte blandas ihop med utpressning.

Har dom som betalat funderat på hur mottagaren ska identifiera just deras betalning när varken belopp eller btc-adress är unik? Finns det överhuvudtaget något sätt att kontakta dom som ligger bakom för att bekräfta betalning? Annars är man synnerligen dum i huvudet som betalar.
Senast redigerad av jura-novit-curia 2020-04-22 kl. 01:15.
Citera
2020-04-22, 08:53
Medlem
Helt uppenbart en säljare som bytt "bransch". Fått brev jag med.. har så pass få köp till denna adress och tämligen nyligt börjat använda den. Så vitt jag vet har ingen av dessa åkt dit. Blir intressant att se hur jag ska förlora jobbet, brukar trots allt ta en rök med chefen ibland. Är tanken att skicka "dessa personer har jag sålt det här och det här till" till polisen och hoppas att polisen hjälper till med konsekvenser av att inte gå med på utpressning så är det ju verkligen jättesmart.
Citera
2020-04-22, 09:14
Medlem
anre24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av macccan87
Helt uppenbart en säljare som bytt "bransch". Fått brev jag med.. har så pass få köp till denna adress och tämligen nyligt börjat använda den. Så vitt jag vet har ingen av dessa åkt dit. Blir intressant att se hur jag ska förlora jobbet, brukar trots allt ta en rök med chefen ibland. Är tanken att skicka "dessa personer har jag sålt det här och det här till" till polisen och hoppas att polisen hjälper till med konsekvenser av att inte gå med på utpressning så är det ju verkligen jättesmart.

Så alla namn och adresser kommer från Flugsvamp?
Citera
2020-04-22, 09:31
Medlem
Ko1pa41ss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anre24
Så alla namn och adresser kommer från Flugsvamp?
Spekuleras hejvilt på flugforum i att det kan vara allt ifrån:

* En ex narkotikaförpackare (ja det är ett heltidsjobb).
* Anställd på postnord som klämt på brev och antecknat uppgifter.
* Slumpmässig person inom rättsväsendet som kommit över listor.

Finns massor av teorier, bland annat där vissa säljare pekats ut som gemensam nämnare bland de som mottagit breven (vilket tydligen har dementerats).

Den mest korkade teorin av de alla, vilket får mig rodna av skam för de som seriöst tror på det, är att nån existerande säljare ska ha blivit girig och velat få in mer pengar... Fast iofs förefaller den vara mer rimlig ju mer jag tänker på det.. Torsk + spelskulder + totalt nedgånget missbruk + skulder till gatukriminella utanför FS-communityt kan få även den bäste på fall..

En annan teori är att nån ex säljare (eller dylik som har tillgång till köplistor) som sitter inne i fängelse kan t.ex givit instruktioner till en riktigt korkad vän som aldrig ens hört talas om bitcoin, att utföra uppdraget (dock halvdant gjort milt sagt).

Vissa feltänker att bakom ett sälj-användarnick är det en person med järnkoll på hela kedjan... Brukar vara tvärt om vilket det finns gott om stöd i bland publicerade fupar..

Folk har en idealiserad bild av flugsvamp-profiler. Många av säljarna är av samma skrot och korn som adidaspojkarna med moppemusche som hänger i centrum och becknar knatches, inga raketforskare direkt. Helt otroligt vilka chattkonversationer som framkommer genom ufed av beslagtagna mobiler, i ärenden kring de "legendariska storspelare" som döms. Läser man deras profilering på marknadsplatser så marknadsförs såklart en uberhemlig ghostvåldnad-karaktär med erfarenhet från NSA-opsec.

Ja vad ska man säga, kan lika gärna vara avancerad gerillakrigföring från högre ort eller rent troll som garvar läppen av sig. Mest sannolikt en vanlig pundarjävel. Jag lämnar tråden nu, ser ärendet som avslutat.
Senast redigerad av Ko1pa41s 2020-04-22 kl. 10:28.
Citera
2020-04-22, 09:31
Medlem
Utpressningsbrev efter köp från Flugsvamp

Hej! Fick idag ett brev där det stod följande:

"Nu går vi rakt på sak om ber dig betala det du är skyldig oss, detta kommer vara din enda varning. Du ska betala 1000 sek i bitcoin till följande adress (bitcoin adress) senast 28 april 2020 23:59.
Gör du inte det kommer följa de konsekvenser hända 1. Du kommer bli arbetslös 2. Dina familj kommer få reda på ditt missbruk 3. Polisen kommer få information om dig och vad du köper. Länk till att köpa bitcoin (länk)".

Detta är alltså ordagrant vad som stod i brevet och saken är att jag för ca 1.5 månader sen handlade på flugsvamp 3.0 vilket gör att det som står i brevet stämmer. Ett brev blev taget av polisen men jag är ej misstänkt för brott (fick brev från dem). Tänker spontant aldrig betala men vad är era tankar om detta?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in