2020-04-21, 12:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aspsusa
Tack.
Var det alltså 50+50 för hela studien?

Det är ju absurt att det övht får något genomslag i media i så fall.

Nej, det var 100+100
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OUFCompulsive
Below is raw data from 2017 — here is the 2019 updated information. Sweden comes in at tenth worldwide.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_age_structure
Det är väldigt stor skillnad. Det betyder att vi är ett ganska genomsnittligt land i EU.

De flesta länder i världen har så mycket kortare livslängd, att de inte går att jämföra mot Sverige.
Citera
Medlem
aina08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gabrielle2
Ja där ser du. Det ena reportaget efter det andra är f...n i mig farligare och smittsammare än viruset.
Ena dagen dör gamlingar på äldreboenden nästa dag är det halelujah gud finns, de gamla sjuka visar sig klara sig lindrigt undan.

Ena dagen beskrivs sjukdomen som pesten, nästa dag dyker en Giesecke liknande varelse upp med glasögonen på sned och säger. Den här sjukdomen är en mild sjukdom.

Dagen efter kommer Tegnell och säger ajabaja nu var det allt för många ute tillsammans i solen. Släpp nu inte på restriktionerna svennedum.
Och Stefan vet jag inte vart har tagit vägen.
Han fastnade väl på blåkulla hos alla påskkärringar.
Ja Giesecke säger ju nu att 99% eller mer inte får någon symtom alls, så då kan corona inte va så farligt ändå.
Löven dyker bara upp (som gubben i lådan) strax innan de ska vara opinionsmätningar från Aftonbladet.
Citera
2020-04-21, 12:19
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aina08
8a om vi kollar på antal döda per 100.000 invånare.
Imponerade. Klart förtroendet för våra ledare ökar då...

LAND, SMITTADE OCH DÖDA
Belgien
350,05
51,02
Spanien
428,5
44,63
Italien
299,89
39,9
Frankrike
233,6
30,29
Storbritannien
189,29
24,89
Nederländerna
194,93
21,84
Schweiz
328,11
16,78
Sverige
145,11
15,52

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/y3rdeA/coronaviruset-har-ar-de-senaste-siffrorna

Och det där är länder med fler innevånare, mer tätbefolkade, mer turism eller ligger mitt i smeten så att säga.

Börjar fundera över om vi inte har nån form av backlash att vänta oss om några år i Sverige.
Ungefär som med ”Refugees Welcome”.
Citera
2020-04-21, 12:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av porslinslandet
Va fan, nu får de se till att bygga upp ett beredskapslager och det illa kvickt.
Det kan komma en andra våg i höst, där vi blir avskärmade och får svårt med import från andra länder. Då hjälper det ju inte att vi själva har flockimmunitet, när vi är beroende andra länder för att inte svälta.

Slappna av nu. Vi kommer INTE svälta. Det kommer dock säkert bli brist på en del livsmedel men svält kommer inte drabba oss....
Citera
2020-04-21, 12:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Hur mycket du än tänjer på siffrorna så handlar det om hur många som var smittade för en månad sedan, eftersom det är en eftersläpning på att bilda antikroppar.

Antibodies form quite quickly in regards to the coronavirus — it’s an insight into April’s statistics.
Citera
2020-04-21, 12:21
Medlem
Citat:
Depends on if you trust a PRB article over worldbank.

https://data.worldbank.org/indicator/sp.pop.65up.to.zs?most_recent_value_desc=true

PRB estimates 2019 World bank 2018 and its not a huge difference, only one position. I usually trust the latest statistics. Not big difference in quality between PRB and world bank
Citera
2020-04-21, 12:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Det är väldigt stor skillnad. Det betyder att vi är ett ganska genomsnittligt land i EU.

De flesta länder i världen har så mycket kortare livslängd, att de inte går att jämföra mot Sverige.

Ranked 9/44 is not average.
Citera
2020-04-21, 12:23
Medlem
Citat:
Antibodies form quite quickly in regards to the coronavirus — it’s an insight into April’s statistics.
Nej. Det är biologiskt omöjligt för kroppen att snabbt bygga antikroppar för en okänd antigen.
Citera
Medlem
gabrielle2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pejpen
Det finns ju flera nyttor med testningen du nämner. Att göra "random" antikropps-tester på befolkningen i tillräcklig volym och i flera geografiska områden skulle ju ge en rätt bra bild över hur många som hittills haft sjukdomen. Var på kurvan ligger vi? Dessa tester behöver vi även upprepa några ggr över en tidsperiod på några veckor för att se utvecklingstakten (lutningen på kurvan). Efter denna information kan man börja dra slutsatser om NÄR det vänder, dvs när tillräckligt många varit smittade för att spridningen ska avta (flockimmunitet).

Den andra aspekten är, som du säger, att mäta antikroppar på de som konstaterats haft sjukdomen. Då kan man se huruvida man kan förvänta sig immunitet. Dessa tester behöver man också göra över tid för att se hur länge immuniteten håller i sig. Kommer bli jätteviktig information speciellt för de som arbetar i vården och för oss som vill träffa våra 70+-are eller andra riskgrupper.
Jag kan ju tycka att den andra aspekten är viktigast att utreda innan man övergår till den första.
Immunitet och antikroppar är väl heller inte samma sak.
Immun då får du aldrig mer sjukdomen.
Antikroppar är väl mer att när du får sjukdomen igen så har antikroppar bildats som kan fightas bättre mot sjukdomen och ger mildare symtom och blir ofarlig för allmänheten likt vanlig influensa.
Eller har jag missförstått det här med immunitet och antikroppar helt åt skogen nu också.
Citera
Avstängd
sherms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av orvarino
Att bara räkna i monetära termer är lite missvisande. Vi är i princip självförsörjande avseende spannmål, mejeriprodukter och ägg/kött. Stor del av importen består av frukt, kaffe och liknande. Då ska man komma ihåg att vi endast konsumerar 13% av spannmålet som direkt föda (bröd/pasta/etc) resten blir biobränsle, djurfoder, öl och annat underlag för förädlade produkter.
Det påståendet stämmer möjligen ifråga om äggen. För mejeri har produktionen minskat ca 30 procent de senaste 20 åren. Produktionen av nötkött har minskat med ca 40 procent sedan mitten av 90-talet, då fanns både självförsörjning och beredskapslager. För lamm har produktionen halverats på samma tid. Matfågel har minskat omkring en tredjedel.

Kan tilläggas att befolkningen växt till sig rejält under samma period.

Citat:
I händelse av en förestående brist på livsmedel skulle man snabbt kunna ställa om till en produktion som är mer inriktad på att upprätthålla livsmedelsförsörjningen för befolkningen i landet.
Sagan om den snabba omställningen tror jag så mycket jag vill på. Det är bara se på hur snabbt man lyckades få fram skyddsmateriel till vården för att se exempel på hur pass snabbt man lyckas ställa om i praktiken.

Citat:
MSB har snorkoll på den här typen av problematik, även om man inte är publik med de planer som finns - bara vetskapen kring förberedelser skulle kunna skapa panik (i synnerhet om det filtreras genom kvällstidningarnas jakt på klick).
Jag säger som Goebbels: det är ett misstag att tro folket inte klarar av att hantera sanningen.

Citat:
Den verkligt svaga länken i livsmedelsförsörjningen är importberoendet av konstgödsel, vi har ytterst sparsamma reserver (vi talar månader) att tillgå.
Goddag yxskaft.
Citera
2020-04-21, 12:24
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Honeyfly
UNDERBARA REKOMMENDATIONER FRÅN FHM!

Från Aftonbladets chatt om Corona.

FRÅGAN:
Försöker få svar igen! Jag har troligtvis fått corona enligt samtal med läkare och ska isolera mig. Har en dotter som går i mellanstadiet, bör jag skicka dit henne när jag är sjuk? Finns ingen risk hon smittar? Hon har myst o hostat några ggr men det gör hon ofta i normala fall. Tacksam för svarEewa

SVARET:
​Hej Eewa, Folkhälsomyndigheten skriver att familjemedlemmar som inte har symtom kan göra som vanligt och gå till skola, förskola eller jobb. I familjer eller hushåll där någon är sjuk är det givetvis extra viktigt att vara uppmärksam på symtom. Om din dotter har symtom är rådet att hålla henne hemma, även om symtomen är små/få.

Deras rekommendationer talar mot sig själva, jag påstår att man vill ha en smittspridning och inte hejda den, eftersom Corona är så otroligt smittsamt bör samtliga i ett hushåll stanna hemma i karantän om en av medlemmarna är smittad.
Hur svårt ska det vara att förstå en så självklar sak?!
… [ Visa mindre ]

Citat:
Ursprungligen postat av Haloumi
Du verkar ha missuppfattat. Aldrig och någonsin har målet varit att stoppa smittan. Bara att hålla nere den så sjukvården klarar trycket.

Bra uttryckt och helt sant.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in