2020-04-21, 12:13
Medlem
aina08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av milofo
Det här kan omöjligen stämma. Jag har fått det förklarat för mig att äldre inte behöver någon vård för dom kommer dö ändå. Ättestupan är det enda alternativet.

Ja dom försöker ju att ta dö på så många som möjligt och därför inte vårdar de äldsta (vars ålder blivit lägre än från början).
Nu måste dom ta dö på dom på nåt annat sätt om corona inte biter.
Citera
2020-04-21, 12:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Är den verkligen det? Har du en källa för det?

80+ har vi många, ja (p.g.a. hög livslängd) men 65+?

Below is raw data from 2017 — here is the 2019 updated information. Sweden comes in at tenth worldwide.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_age_structure
Citera
2020-04-21, 12:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Milldue
Då får du visa fakta på det.. Taget ur luften utan att kolla så är jag rätt säker på att ex Japan har långt fler 65+ i förhållande till befolkningsmängd och det finns fler länder än Japan som har många äldre..

edit.. Sverige ligger på plats 40 dvs det finns 39 länder som har högre medelålder än Sverige. Du berkar ha köpt sossarnas pensions skitsnack om en "åldrande befolkning"..Det handlar enbart om att de slarvat bort folks pensionspengar på invandringen och måste stjäla pengar ur pensionsfonderna.

Kolla vad som hänt med AP fonderna de senaste åren så förstår du vart pengarna gått.

Sweden’s share of 65+ in their population is the tenth highest in the world.

https://data.worldbank.org/indicator/sp.pop.65up.to.zs?most_recent_value_desc=true
Citera
2020-04-21, 12:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gabrielle2
Helt ärligt kan jag nog inte besvara din fråga. Egentligen sitter jag här på flashback och tänker högt.
Alla mina tankar om viruset, experters utlåtanden, mina egna funderingar på utlåtanden osv.
Jag personligen tycker att random provtagningar inte säger något.
Tog man antikroppsprover på dem man vet att har haft sjukdomen så skulle ju siffrorna stämma bättre tycker jag.

Det finns ju flera nyttor med testningen du nämner. Att göra "random" antikropps-tester på befolkningen i tillräcklig volym och i flera geografiska områden skulle ju ge en rätt bra bild över hur många som hittills haft sjukdomen. Var på kurvan ligger vi? Dessa tester behöver vi även upprepa några ggr över en tidsperiod på några veckor för att se utvecklingstakten (lutningen på kurvan). Efter denna information kan man börja dra slutsatser om NÄR det vänder, dvs när tillräckligt många varit smittade för att spridningen ska avta (flockimmunitet).

Den andra aspekten är, som du säger, att mäta antikroppar på de som konstaterats haft sjukdomen. Då kan man se huruvida man kan förvänta sig immunitet. Dessa tester behöver man också göra över tid för att se hur länge immuniteten håller i sig. Kommer bli jätteviktig information speciellt för de som arbetar i vården och för oss som vill träffa våra 70+-are eller andra riskgrupper.
Citera
2020-04-21, 12:15
Medlem
aina08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Idiotsverige
Nr 12 av 195 i hela världen.

Alltså tillhör vi de 10% som ligger i topp.
8a om vi kollar på antal döda per 100.000 invånare.
Imponerade. Klart förtroendet för våra ledare ökar då...

LAND, SMITTADE OCH DÖDA
Belgien
350,05
51,02
Spanien
428,5
44,63
Italien
299,89
39,9
Frankrike
233,6
30,29
Storbritannien
189,29
24,89
Nederländerna
194,93
21,84
Schweiz
328,11
16,78
Sverige
145,11
15,52

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/y3rdeA/coronaviruset-har-ar-de-senaste-siffrorna
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OUFCompulsive
No, they began testing in March, with blood samples still being sent weekly for analysis. It’s extremely unlikely they made their conclusions on the first week of blood samples sent. Blood samples are still sent for analysis weekly. I touched upon this last week in this thread when the study released.
Hur mycket du än tänjer på siffrorna så handlar det om hur många som var smittade för en månad sedan, eftersom det är en eftersläpning på att bilda antikroppar.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Vi är alltså på genomsnittsnivå i EU. Inget uppseendeväckande.

Japan är det land som är extremt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Sweden no 12 in the world 1 Japan 2 Italy 3 Finland

https://www.prb.org/countries-with-the-oldest-populations/

Depends on if you trust a PRB article over worldbank.

https://data.worldbank.org/indicator/sp.pop.65up.to.zs?most_recent_value_desc=true
Citera
2020-04-21, 12:16
Medlem
Citat:

Visa gärna källan på det. Jag är nyfiken
Citera
Medlem
Aspsusas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
Det sades i går på Aktuellt att det var 100 pers i en förstudie i två omgångar, en tidigare med 2 procent och en lite senare med 11 procent.

Tack.
Var det alltså 50+50 för hela studien?

Det är ju absurt att det övht får något genomslag i media i så fall.
Citera
Medlem
Citat:

Jo, men i typ 150 av de där länderna så är livslängden minst fem år kortare än i Sveriges, så det är inte så konstigt att de också har en mindre andel 65+.
Citera
2020-04-21, 12:17
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av madchance
Glöm 17 igår och surfa till

https://github.com/joelonsql/coronalyzer/blob/master/Folkhalsomyndigheten_Covid19/README.md
Helt klart intressant analys.
Fast vi kan se att även inrapporterade case har minskat stadigt. Jag skulle tro att ca 50 per dag är en realistisk siffra just nu.

Antal inrapporterade case ger en ganska bra indikation på vart det är på väg även om det är en del eftersläpning. Så vi snittar just nu på 40 per dag över 3-4 dagars horisont. Vilket är betydligt bättre än för någon vecka sedan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in