Citat:
Ursprungligen postat av
gabrielle2
Helt ärligt kan jag nog inte besvara din fråga. Egentligen sitter jag här på flashback och tänker högt.
Alla mina tankar om viruset, experters utlåtanden, mina egna funderingar på utlåtanden osv.
Jag personligen tycker att random provtagningar inte säger något.
Tog man antikroppsprover på dem man vet att har haft sjukdomen så skulle ju siffrorna stämma bättre tycker jag.
Det finns ju flera nyttor med testningen du nämner. Att göra "random" antikropps-tester på befolkningen i tillräcklig volym och i flera geografiska områden skulle ju ge en rätt bra bild över hur många som hittills haft sjukdomen. Var på kurvan ligger vi? Dessa tester behöver vi även upprepa några ggr över en tidsperiod på några veckor för att se utvecklingstakten (lutningen på kurvan). Efter denna information kan man börja dra slutsatser om NÄR det vänder, dvs när tillräckligt många varit smittade för att spridningen ska avta (flockimmunitet).
Den andra aspekten är, som du säger, att mäta antikroppar på de som konstaterats haft sjukdomen. Då kan man se huruvida man kan förvänta sig immunitet. Dessa tester behöver man också göra över tid för att se hur länge immuniteten håller i sig. Kommer bli jätteviktig information speciellt för de som arbetar i vården och för oss som vill träffa våra 70+-are eller andra riskgrupper.