2020-04-21, 12:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Nederländerna hade 3% med antikroppar för en månad sedan (sampling började 19:e mars):

https://www.dailymail.co.uk/health/article-8224915/Dutch-study-suggests-3-population-coronavirus-antibodies.html

Och då är det flera veckor eftersläpning på att producera antikroppar.

I dagsläget har Nederländerna minst 10-15% immunitet.

No, they began testing in March, with blood samples still being sent weekly for analysis. It’s extremely unlikely they made their conclusions on the first week of blood samples sent. Blood samples are still sent for analysis weekly. I touched upon this last week in this thread when the study released.
Citera
2020-04-21, 12:07
Medlem
Honeyflys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av neuron-drone
Kul när ungarna börjar smitta lärare i riskgrupp. Vad jag vet så måste man fortfarande gå till jobbet fastän man är riskgrupp och då menar jag inte lite övervikt utan svårare saker, t ex immunosuppressiv eller cancerbehandling.
Jo alla ska jobba, det finns inget utrymme för sjukdom. Pandemin har visat att det inte spelar någon roll om du sannolikt är smittad/sjuk, jobba ska du i alla fall...Det är bra för sverige!
Citera
2020-04-21, 12:09
Medlem
milofos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aina08
Måste vara en enormt stor besvikelse för vår regering som jobbat så hårt med att utrota våra äldre.
Vad ska dom nu hitta på?
Häv besöksförbuden på äldreboenden och uppmana alla barnbarn att besöka dom äldre efter som dom inte träffats på så länge... speciellt om man är sjuk då det är då man behöver sällskap som mest.

Äldre sjuka kan vara betydligt mer motståndskraftiga mot covid-19 än befarat.
Ny statistik från Region Stockholm visar att en majoritet av äldre med corona inom den geriatriska slutenvården blir friska, vilket SVT Nyheter var först med att rapportera.
– Det är otroligt glädjande, vi var ju oroliga att nästan alla skulle dö, säger Carina Metzner, ordförande för Svensk geriatrisk förening.

Det här kan omöjligen stämma. Jag har fått det förklarat för mig att äldre inte behöver någon vård för dom kommer dö ändå. Ättestupan är det enda alternativet.

Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av DrunkenZealot
Syftet är väl att få befolkningen att tro att de redan har haft det, så att de lättare smittas. De som är smittade nu är de som är riskbenägna eller har ett jobb som utsätter dem för smitta. Resterande försiktiga är svårsmittade, det vet de, men de måste ändå smitta dessa för att komma upp i flocken.

Därför ljuger mannen tror jag

Jag är helt övertygad att det är så. Det mesta tyder på det. Man har ju en fantastisk propagandamaskin i full rullning.
Det är bara att lägga till denna väldigt smarta vita lögnen. De flesta är smittade. Ser ju bra ut.
Vi har dock inga officiella data. Men vi "trooooooor" att de flesta är smittade. Du kanske är redan smittad va??
Du kanske blev smittad men du hade inga syntom va??
Så det är bara att sätta sej på uteserveringen så ska du se att det blir bra. Skål.
Och alla får som har läst AB säger: fan va skönt, det är över nu.
Och så smittas alla. Det kanske saknas ytterligare 9 miljoner, men med hjälp av hjärntvätt hinner man ikapp på ett år.
Och några hundra tusen dör. Men man har gjort det bästa för landehehehehehehet.
Citera
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Om barn inte smittar så vore det ju inget problem. Här faller också FHM resonemang.

Man kan inte säga:

1) Barn smittar inte
2) Barn ska inte träffa äldre personer för då kan de äldre bli smittade

Dessa två resonemang är inte förenliga på något logiskt vis.
Du kan inte säga något som absolut.

Barn smittar mindre. De får blir ytterst sällan allvarligt sjuka.

Äldre verkar bli både lättare smittade, få värre symptom och bli smittsammare.

Därför skulle ett smittat barn kunna smitta en gammal person men inte ett annat barn.

Alternativet är att barn blir verkligen smittade i stor skala just nu men ingen blir sjuk eller märker det. Fast skulle det ske så så tycker jag fler barnföräldrar borde ha blivit sjuka.

Hur som helst. Skolorna är öppna trotts flera veckor in på pandemin i Sverige och det verkar inte ha lett till några stora problem.
Citera
Medlem
Motacilla.albas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Nej. Vi vet inte hur många som kommer dö i Sverige.

Sverige är inte San Marino, samma åtgärder har inte vidtagits, sjukvårdssystemen är inte de samma osv..

Försökte hitta rökningsstatistik mellan Sverige och SAN Marino hittade dock Incidensvärden av lungcancer. SAN Marinos låg på de dubbla mot Sverige. Så rökning lär vara betydligt vanligare. Tror vi kan räkna med en Mortalitet i Sverige på halva SAN Marinos dvs 0,5‰
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sherm
Okej mars 2020-konto.
Den sammanvägda självförsörjningsgraden för livsmedel är i teorin idag 50 procent jämfört med 75 procent för 20 år sedan. Halva befolkningen skulle således kunna bli utan mat på bordet i händelse av en djup kris där importen av livsmedel stannar av.
https://samnytt.se/sveriges-sjalvforsorjningsgrad-pa-livsmedel-extremt-lag/
En rad länder har i kölvattnet av coronaepidemin infört restriktioner för exporten av viktiga livsmedel för att säkerställa dessa för sin egen befolkning.
https://samnytt.se/corona-far-lander-att-stoppa-exporten-av-viktiga-livsmedel/

Va fan, nu får de se till att bygga upp ett beredskapslager och det illa kvickt.
Det kan komma en andra våg i höst, där vi blir avskärmade och får svårt med import från andra länder. Då hjälper det ju inte att vi själva har flockimmunitet, när vi är beroende andra länder för att inte svälta.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pejpen
Det stämmer. Studien var på 100 personer, dessutom blodgivare som nog kan anses tillhöra den friskare delen av samhället.

Så testet är inte statistiskt signifikant för fem öre, så jag tycker personligen att det var onödigt att gå ut och prata om det i media. Alla bara törstar efter information och slukar allt med hull och hår och börjar dra slutsatser hit och dit. Vi får invänta en bredare testning, som också är mer representativ ur ett testgruppsperspektiv, innan riktiga slutsatser kan dras.

Håller med om att det är alldeles för tidigt att dra slutsatser.
Dock kan ju denna ihop med den som visade på 20% av hemtjänstpersonal för någon vecka sedan, tyda på att det inte handlar om någon 2-3% som varit smittade.
Vore ju märkligt att just blodgivare och hemtjänstpersonal i högre grad skulle vara smittade..
Citera
2020-04-21, 12:11
Medlem
aina08s avatar
99 procent av de som smittats av coronaviruset märker inte av det.

Det säger tidigare statsepidemiolog Johan Giesecke i SVT:s ”Morgonstudion”, i en kommentar kring den nya studie som visar att 11 procent av de blodgivare som testats i Stockholm också testat positivt för antikroppar mot coronaviruset. Något som innebär att de redan haft smittan.

– 99 procent, eller mer, vet inte om att de har haft det. De som smittas märker i nästan alla fall inte att de haft den. Sedan är det några som blir sjuka, några som blir svårt sjuka och några som dör. Men om man tittar på alla som smittas är det en väldigt liten andel.

99%, eller mer!?
Låter som en väldigt hög precent i mina öron.
Men de betyder ju i så fall att en väldig massa folk går omkring och lever på som vanligt och smittar för fullt. Spännande...
Citera
2020-04-21, 12:11
Medlem
Haloumis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Honeyfly
UNDERBARA REKOMMENDATIONER FRÅN FHM!

Från Aftonbladets chatt om Corona.

FRÅGAN:
Försöker få svar igen! Jag har troligtvis fått corona enligt samtal med läkare och ska isolera mig. Har en dotter som går i mellanstadiet, bör jag skicka dit henne när jag är sjuk? Finns ingen risk hon smittar? Hon har myst o hostat några ggr men det gör hon ofta i normala fall. Tacksam för svarEewa

SVARET:
​Hej Eewa, Folkhälsomyndigheten skriver att familjemedlemmar som inte har symtom kan göra som vanligt och gå till skola, förskola eller jobb. I familjer eller hushåll där någon är sjuk är det givetvis extra viktigt att vara uppmärksam på symtom. Om din dotter har symtom är rådet att hålla henne hemma, även om symtomen är små/få.

Deras rekommendationer talar mot sig själva, jag påstår att man vill ha en smittspridning och inte hejda den, eftersom Corona är så otroligt smittsamt bör samtliga i ett hushåll stanna hemma i karantän om en av medlemmarna är smittad.
Hur svårt ska det vara att förstå en så självklar sak?!

Du verkar ha missuppfattat. Aldrig och någonsin har målet varit att stoppa smittan. Bara att hålla nere den så sjukvården klarar trycket.
Citera
2020-04-21, 12:12
Medlem
Idiotsveriges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Vi är alltså på genomsnittsnivå i EU. Inget uppseendeväckande.

Nr 12 av 195 i hela världen.

Alltså tillhör vi de 10% som ligger i topp.
Citera
2020-04-21, 12:13
Medlem
gabrielle2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aina08
Måste vara en enormt stor besvikelse för vår regering som jobbat så hårt med att utrota våra äldre.
Vad ska dom nu hitta på?
Häv besöksförbuden på äldreboenden och uppmana alla barnbarn att besöka dom äldre efter som dom inte träffats på så länge... speciellt om man är sjuk då det är då man behöver sällskap som mest.

Äldre sjuka kan vara betydligt mer motståndskraftiga mot covid-19 än befarat.
Ny statistik från Region Stockholm visar att en majoritet av äldre med corona inom den geriatriska slutenvården blir friska, vilket SVT Nyheter var först med att rapportera.
– Det är otroligt glädjande, vi var ju oroliga att nästan alla skulle dö, säger Carina Metzner, ordförande för Svensk geriatrisk förening.
Ja där ser du. Det ena reportaget efter det andra är f...n i mig farligare och smittsammare än viruset.
Ena dagen dör gamlingar på äldreboenden nästa dag är det halelujah gud finns, de gamla sjuka visar sig klara sig lindrigt undan.

Ena dagen beskrivs sjukdomen som pesten, nästa dag dyker en Giesecke liknande varelse upp med glasögonen på sned och säger. Den här sjukdomen är en mild sjukdom.

Dagen efter kommer Tegnell och säger ajabaja nu var det allt för många ute tillsammans i solen. Släpp nu inte på restriktionerna svennedum.
Och Stefan vet jag inte vart har tagit vägen.
Han fastnade väl på blåkulla hos alla påskkärringar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in