2020-04-21, 08:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Kanske för att vi inte vill överbelasta vården. Det är ju exakt det som tjatats om i en månad nu, har du missat det?
Sen tror jag inte en sekund på att 99% är symptomfria..

Jag kritiserar inte att vi ska trängas mindre på uteserveringarna. Jag tycker Giesecke gör fel som gör svepande uttalanden som kan uppfattas som att vi inte behöver bry oss om viruset.
Citera
2020-04-21, 08:34
Medlem
obscenitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vatten2013
600000x1% dödlighet = 6000 dör, stämmer inte med verkligheten
Nej jag tror inte heller det men om du sänker dödligheten kanske? Syftet till såna uttalanden är ytterst oklar ! Varför ens yttra sig på det sättet?
Citera
2020-04-21, 08:35
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Honeyfly
Detta verkar vara en sak många glömmer bort, eller så bryr man sig inte?
Om vi får en långsammare smittspridning med lägre antal smittade och döda så kommer den fortsätta under en väldigt lång tid. För mig som tillhör en riskgrupp betyder detta en isolering under lång tid fram tills vaccin kommer, det gäller såklart även övriga i riskgrupperna och de äldre.

Att utländsk media hyllar den Svenska strategin betyder inte att faran är över...smittan finns kvar!
Situationen ser ut som den gjorde igår och så kommer den se ut under lång tid, men det fanns en tid när man kunde agerat och fått resultat, som kunde sparat många liv och kanske till och med stoppat smittan.
Det har Tegnell på sitt samvete.
Utländsk press hyllar inte Sveriges linje. Det är Daily Mail, FOX News et consortes som gör det.
Citera
2020-04-21, 08:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av justina
Jag kritiserar inte att vi ska trängas mindre på uteserveringarna. Jag tycker Giesecke gör fel som gör svepande uttalanden som kan uppfattas som att vi inte behöver bry oss om viruset.

Där håller jag med. Även om han skulle ha rätt, så är det jävligt taskigt mot sjukvården i Stockholm.
Dom behöver allt lugn dom kan få.
Citera
2020-04-21, 08:36
Medlem
Honeyflys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Citat:
Ursprungligen postat av Honeyfly
Hur har det går för Taiwan och Sydkorea?

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3Jgxj9/senaste-nytt-om-coronaviruset
NIVETTE DAWOD
07:45
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3Jgxj9/senaste-nytt-om-coronaviruset?pinnedEntry=307633
Hongkong förlänger sina restriktioner till den 7 maj, rapporterar CNN.

Under gårdagen kom nyheten att territoriet inte rapporterat några nya bekräftade coronafall, men chefsministern Carrie Lam varnade ändå för att man inte får slappna av för tidigt.

Restriktionerna som gäller i Hongkong är bland annat att folksamlingar inte får vara större än fyra personer.

Restauranger och cateringföretag måste ha minst 1,5 meters mellanrum mellan borden.

Människors testas för feber innan de får gå in på restauranger och liknande.

Alla inresande till Hongkong undersöks, och måste även vid negativa coronatester följa karantänsregler.

Barer, gymanläggningar, lekparker, nattklubbar, karaokelokaler och skönhetssalonger är några av de verksamheter som helt stängts, enligt CNN.

===

Alla inresande i karantän. Punkt.
Det låter som något Sverige borde ta efter, jag blir frustrerad över FHM icke agerande och nonchalans mot folket. Jag förstår inte inte hur folk här inne kan hylla Tegnell&Co när han lät detta virus spridas fritt och utan egentliga åtgärder!
Jag förbannar deras förståelsesvårigheter.
Citera
2020-04-21, 08:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Jag tackar hellre sjukvården..
Svensk sjukvård har levlat upp mycket snabbt och det är fantastiskt.

Att den försatts i ett läge där den tvingas levla upp mkt snabbt är däremot ett stort misslyckande från våra politikers sida och det har folk förhoppningsvis insett nu.
Citera
Medlem
gloffgloffs avatar
"Även personer som inte tillhör någon av de utpekade riskgrupperna kan bli svårt sjuk av coronaviruset, men risken är lägre. Varför vissa till synes friska personer ibland drabbas hårt är oklart.

Virologiprofessorn Niklas Arnberg har tidigare sagt till SvD att en förklaring kan vara att personen utsatts för en större mängd virus, vilket kan ha berott på att smittspridaren var väldigt sjuk vid smittoöverföringen.

– De flesta får bara en övre luftvägsinfektion, men det kan vara så att vissa har otur och av någon anledning får en stor dos virus i lungorna, säger Niklas Arnberg."

https://www.svd.se/darfor-drabbas-vissa-hardare-av-covid-19

===

Ännu en anledning att ha någon form av skydd för andningsvägarna.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av haralltidundrat
Finns det nån vettig förklaring till att kolla om personer har feber och har munskydd på innan de släpps in? I Hongkong och andra städer gör de ju det hela tiden, men inte här? Gör man det på sjukhusen i Sverige t.ex?
Vad händer om man tar 2 Alvedon innan tempen tas?
Citera
Medlem
Honeyflys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Utländsk press hyllar inte Sveriges linje. Det är Daily Mail, FOX News et consortes som gör det.
Ok då vet jag, konstigt att vissa här känner sån glädje över det när allt är som vanligt hos oss.
Citera
Bannlyst
Citat:
Det är också rörande att se hur vänstern och liberalerna i Sverige nu hyllar en representant för the Gutter Press i England som man tidigare avfärdat som kvintessentiell #FakeNews.

O tempora, o mores!

Tack för att du så snabbt avslöjade att du är en pajas som bara kastar ur dig trams!
Gillar transparens, inte tramsparans!

För övrigt är du felinformerad, 38% av Daily news läsare är labour eller liberala.

Det går inte så bra för dig, va?
Citera
2020-04-21, 08:38
Medlem
Citat:
Jag pekar bara på att argumentet "hyperfriska" inte har någon bäring på det här. Det är mycket möjligt att kohorten blodgivare slipper lindrigare undan i smitthänseende men då är det nog en annan faktor som spelar in. Och då kan det lika gärna vara tvärtom. Att de är hårdare drabbade.

Jag tror inte du fattar nånting.

De kan väl bli smittade i samma utsträckning som alla andra. De är vanliga människor. Men om de har symptom går de inte och lämnar blod. Det är alltså som att endast testa den delen av befolkningen som är friska utan några som helst symptom.

De har inte gått hem till blodgivare på tal som och testat dem, utan de har tagit blod som de lämnade. När de var friska. Det är alltså endast 11 symptomfria blodgivare som har visat positivt.
Citera
2020-04-21, 08:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av justina
Många uttalanden som motsäger varandra nu. Tegnell är oroad av trängseln på uteserveringarna, men om Giesecke har rätt i att 99% inte ens märker av coronasmittan förstår man ju inte vad Tegnell oroas för.
Och WHO varnar för att covid-19 är ett MONSTER! Inget snällt monster antar jag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in