2020-04-21, 08:22
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Jag har inte pekat på några andra vad jag vet så det är du som snurrar till det.

Däremot så verkar den samlade internationella expertisen överens om att flockimmunitet utan vaccin kommer att skörda många offer bland de svaga och gamla i samhället.
Och den samlade expertisen kanske i stor utsträckning stöder det egna landets linje. Ditt argument tycks utgå från att det bara sker i Sverige.
Citera
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sababa
De har stoppat spridningen med ett fåtal döda. Industrin har snart hämtat sig. De väntar in vaccinet.

Ja, de visar verkligen hur man ska göra. Men så har de ingen Tengele
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
- Lösningen är att förstärka gränserna. Det är inte Europas ansvar att inhysa omvärldens växande överbefolkning. Det är fattiga länders ansvar att inte skaffa enorma mängder barn som det inte finns resurser eller utrymme för.
I teorin har du rätt, men vad händer om tiotals miljoner - som vi tidigare sugit ut - blir utan inkomst från ena dagen till den andra eller flyr hals över huvud från det virus som vi skrämt folk till vanvett om? Situationen blir minst sagt svårbemästrad.
Citera
2020-04-21, 08:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schlaback
Ja. Helt ointressant att jämföra länder med helt olika förutsättningar.
Vi har dessutom några riktigt stora fördelar som gör det mer fördelaktigt att driva på det sättet vi gör nu.
Och Sverige har fler ”naturliga” egenskaper som gör att vi undviker många sociala kontakter samt att vi klarar oss bättre mot smittan.

Låg fattigdom
Generellt bra folkhälsa
Många singlar som bor ensamma
Många äldre som bor ensamma
Generellt små städer (gör att vi enkelt kan förflytta oss utan stora folkmassor)
mm

Så att börja jämföra med andra länder blir inte rättvist.

Jag håller med dig. Alla länder har olika förutsättningar. Detta har varit min syn på detta från första början och något jag försökt förmedla för att möta alla Tegnell/Löfvén-hatare här på FB, som blint pekar på vad alla andra länder gör och på något sätt utgår ifrån att de har rätt och vi har fel. Vår strategi hade säkerligen inte fungerat i länder med en annan typ av befolkning och kultur. Men i Sverige så funkar det skapligt bra, förutom att smittan landat in i äldreomsorgen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pejpen
Det KAN ju vara så att han menar att man inte vet att man haft Corona, utan mer haft traditionella förkylningssymptom som snuva och lätt hosta under några dagar, t ex. Verkar ju vara lite lurigt med denna sjukdom.

Vad jag läste (expressen) sa han ”99% märker inte av det”.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blygdben
jag tror att konsekvenserna av
corona-pandemin på många sätt
kommer att bli värre än viruset i sig
detta har vi bara sett början på
och det skrämmer mig faktiskt
mer än själva corona/covid-19

😐
Konsekvenserna blir troligen hundrafallt värre.
Citera
2020-04-21, 08:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
Ja, det känns bra att vi är över det värsta. Vi får dock fortsatt hålla garden uppe och förhoppningsvis återgå till någon sorts normalitet innan juni.
Vi har ju dessbättre en normalitet att återgå till och det ska vi tacka FHM för.
Citera
2020-04-21, 08:25
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Honeyfly
Hur har det går för Taiwan och Sydkorea?

Citat:
Ursprungligen postat av Sababa
De har stoppat spridningen med ett fåtal döda. Industrin har snart hämtat sig. De väntar in vaccinet.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3Jgxj9/senaste-nytt-om-coronaviruset
NIVETTE DAWOD
07:45
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3Jgxj9/senaste-nytt-om-coronaviruset?pinnedEntry=307633
Hongkong förlänger sina restriktioner till den 7 maj, rapporterar CNN.

Under gårdagen kom nyheten att territoriet inte rapporterat några nya bekräftade coronafall, men chefsministern Carrie Lam varnade ändå för att man inte får slappna av för tidigt.

Restriktionerna som gäller i Hongkong är bland annat att folksamlingar inte får vara större än fyra personer.

Restauranger och cateringföretag måste ha minst 1,5 meters mellanrum mellan borden.

Människors testas för feber innan de får gå in på restauranger och liknande.

Alla inresande till Hongkong undersöks, och måste även vid negativa coronatester följa karantänsregler.

Barer, gymanläggningar, lekparker, nattklubbar, karaokelokaler och skönhetssalonger är några av de verksamheter som helt stängts, enligt CNN.

===

Alla inresande i karantän. Punkt.
Citera
2020-04-21, 08:26
Medlem
obscenitets avatar
Corona är tydligen som en lite mygga som man knappt märker av
Hur ska såna uttalanden bidra till att folk ska vara försiktiga och visa hänsyn till varandra?
https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/beskedet-ska-sjudubbla-antalet-tester/

Men det är bra att testningen kommer igång rejält såklart, kommer underlätta mycket.
Citera
2020-04-21, 08:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krillolero
Vi har ju dessbättre en normalitet att återgå till och det ska vi tacka FHM för.

Jag tackar hellre sjukvården..
Citera
2020-04-21, 08:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av obscenitet
Corona är tydligen som en lite mygga som man knappt märker av
Hur ska såna uttalanden bidra till att folk ska vara försiktiga och visa hänsyn till varandra?
https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/beskedet-ska-sjudubbla-antalet-tester/

Men det är bra att testningen kommer igång rejält såklart, kommer underlätta mycket.

Många uttalanden som motsäger varandra nu. Tegnell är oroad av trängseln på uteserveringarna, men om Giesecke har rätt i att 99% inte ens märker av coronasmittan förstår man ju inte vad Tegnell oroas för.
Citera
2020-04-21, 08:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Du vet vad Daily Mail är för tidning, eller? Nu vet jag inte vad du står politiskt men det är lite rörande att se hur överens vänstern och liberalerna i Sverige är med alt-right och White Supremacy-grupper i USA faktiskt.

Kumbaya!

Du som verkar tycka att objektivitet är viktigt, kan du ge mig en källa på att Daily Mail ljuger om att Oxford-professorn Heneghan hyllar Sveriges krisstrategi? Eller drog du det där ifrågasättandet ur ditt eget smutsiga arsle och försöker låta påskina att det är renare och mer trovärdigt än en dagstidning som grundades 1896 och är Storbritanniens tredje största tidning?

Rymdkjamar!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in