2020-04-21, 08:30
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Och den samlade expertisen kanske i stor utsträckning stöder det egna landets linje. Ditt argument tycks utgå från att det bara sker i Sverige.
Jag menar verkligen den samlade internationella expertisen. De utanför myndighetsorganisationerna oavsett strategi i de länder de verkar i.
Citera
2020-04-21, 08:32
Medlem
Honeyflys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Jag har inte pekat på några andra vad jag vet så det är du som snurrar till det.

Däremot så verkar den samlade internationella expertisen överens om att flockimmunitet utan vaccin kommer att skörda många offer bland de svaga och gamla i samhället.
Detta verkar vara en sak många glömmer bort, eller så bryr man sig inte?
Om vi får en långsammare smittspridning med lägre antal smittade och döda så kommer den fortsätta under en väldigt lång tid. För mig som tillhör en riskgrupp betyder detta en isolering under lång tid fram tills vaccin kommer, det gäller såklart även övriga i riskgrupperna och de äldre.

Att utländsk media hyllar den Svenska strategin betyder inte att faran är över...smittan finns kvar!
Situationen ser ut som den gjorde igår och så kommer den se ut under lång tid, men det fanns en tid när man kunde agerat och fått resultat, som kunde sparat många liv och kanske till och med stoppat smittan.
Det har Tegnell på sitt samvete.
Citera
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snuttis73
Oj, nu fullkomligt öser det in nyheter om hur forskarvärlden lovordar Sveriges strategi.

Senast i Daily Mail är det britterna som anser att Sverige gjort allt rätt och hållit huvudet kallt,
jämfört med Storbritannien som låste ner allt och haft över 15 000 döda ändå. Man menar att Sverige (Stockholm för att vara ärlig) nu närmar sig immunitet samtidigt som vården klarat situationen trots allt.

Trevlig läsning!

Jag undrar hur Tegnell/Sverige-hatarna reagerat framöver när denna bild stärks. Först kommer de att förneka såklart, leta upp den tynande andel artiklar som går i motsatt riktning. Sen helt enkelt lämna tråden i takt med alla "Vad var det vi sa"-inlägg som kommer strömma in, och som kopplingen som påfrestande.

Jag har sparat en massa gamla inlägg av typen "om två veckor har över hälften av Sveriges befolkning dött" etc, men jag har undvikit att besvara dessa med dryga kommentarer, då jag inte tycker att det tillför diskussionen nåt.

Ibland kommenterar jag det som här, så Tegnell/Sverige-hatarna ska påminnas om att 1 500 har dött och inte miljontals Eller hundratusentals som de hade påstått.

Från landet som ville köra "herd immunity" strategin tills de insåg konsekvenserna?

Klart det finns "Tengeles" i UK med. Dessa älskar ju flockimmunitetsexperiment men det betyder inte att det är etiskt eller humant.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av obscenitet
Corona är tydligen som en lite mygga som man knappt märker av
Hur ska såna uttalanden bidra till att folk ska vara försiktiga och visa hänsyn till varandra?
https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/beskedet-ska-sjudubbla-antalet-tester/

Men det är bra att testningen kommer igång rejält såklart, kommer underlätta mycket.

600000x1% dödlighet = 6000 dör, stämmer inte med verkligheten
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av justina
Många uttalanden som motsäger varandra nu. Tegnell är oroad av trängseln på uteserveringarna, men om Giesecke har rätt i att 99% inte ens märker av coronasmittan förstår man ju inte vad Tegnell oroas för.

Kanske för att vi inte vill överbelasta vården. Det är ju exakt det som tjatats om i en månad nu, har du missat det?
Sen tror jag inte en sekund på att 99% är symptomfria..
Citera
2020-04-21, 08:33
Medlem
Sababas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Citat:
Ursprungligen postat av Honeyfly
Hur har det går för Taiwan och Sydkorea?

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3Jgxj9/senaste-nytt-om-coronaviruset
NIVETTE DAWOD
07:45
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3Jgxj9/senaste-nytt-om-coronaviruset?pinnedEntry=307633
Hongkong förlänger sina restriktioner till den 7 maj, rapporterar CNN.

Under gårdagen kom nyheten att territoriet inte rapporterat några nya bekräftade coronafall, men chefsministern Carrie Lam varnade ändå för att man inte får slappna av för tidigt.

Restriktionerna som gäller i Hongkong är bland annat att folksamlingar inte får vara större än fyra personer.

Restauranger och cateringföretag måste ha minst 1,5 meters mellanrum mellan borden.

Människors testas för feber innan de får gå in på restauranger och liknande.

Alla inresande till Hongkong undersöks, och måste även vid negativa coronatester följa karantänsregler.

Barer, gymanläggningar, lekparker, nattklubbar, karaokelokaler och skönhetssalonger är några av de verksamheter som helt stängts, enligt CNN.

===

Alla inresande i karantän. Punkt.

Aha, kul! - detta är länder med erfarenhet av dylikt. Sars, svininfluensan med flera.

Masstester och införa gränskontroller är receptet, även om många gråter blod.
Citera
Medlem
obscenitets avatar
Citat:
Många uttalanden som motsäger varandra nu. Tegnell är oroad av trängseln på uteserveringarna, men om Giesecke har rätt i att 99% inte ens märker av coronasmittan förstår man ju inte vad Tegnell oroas för.
Nä om han har rätt så är ju Corona inte ens en förkylning. Minimal pyttesnuva som är helt uppsjasad. Hur ska man få folk att lyda restriktioner som vi har satt upp för en myggsnuva? Folk står alltid sig själv närmast
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vatten2013
600000x1% dödlighet = 6000 dör, stämmer inte med verkligheten

Varför menar du det? Menar inte att vara dryg, bara undrar hur du räknar?
Citera
2020-04-21, 08:34
Medlem
Finns det nån vettig förklaring till att kolla om personer har feber och har munskydd på innan de släpps in? I Hongkong och andra städer gör de ju det hela tiden, men inte här? Gör man det på sjukhusen i Sverige t.ex?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Ja, de visar verkligen hur man ska göra. Men så har de ingen Tengele

Men Taiwan har en djurhållning som påminner rätt mycket om Kinas.
Så var lite försiktig med hyllandet.
Citera
Medlem
.Dostoj.s avatar
Citat:

Exakt. Vi ska ju nå flockimmunitet i maj i Stockholm och 99 % får inte ens symptom. Så det är väl bara att öppna allt och köra på som vanligt nu? Anders borde inte oroa sig det minsta nu. Eller vad är det nu för hund som ligger begraven. Kanske vore något att titta på immuniteten. Om det visar sig att man inte blir immun så har Sverige gjort alla fel.
Citera
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krmkr
Du som verkar tycka att objektivitet är viktigt, kan du ge mig en källa på att Daily Mail ljuger om att Oxford-professorn Heneghan hyllar Sveriges krisstrategi? Eller drog du det där ifrågasättandet ur ditt eget smutsiga arsle och försöker låta påskina att det är renare och mer trovärdigt än en dagstidning som grundades 1896 och är Storbritanniens tredje största tidning?

Rymdkjamar!
Det är också rörande att se hur vänstern och liberalerna i Sverige nu hyllar en representant för the Gutter Press i England som man tidigare avfärdat som kvintessentiell #FakeNews.

O tempora, o mores!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in