2020-04-23, 13:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kansascityshuffle
Vart hittar vi ”det ser bra ut nu”? Sitter torskarna vid uteserveringarna, eller är de bara internettroll som har för mycket fritid?

Jag förstår inte ditt inlägg?
Citera
2020-04-23, 13:27
Medlem
Varför har de slutat skriva om de döda hade en bakomliggande sjukdom? Det var ju sååå viktigt i början. Jag antar att det är svårt att veta det just nu när det dött 300+ på två dagar. Men vi kan säkert anta det.
Citera
Medlem
Va heter sjuksköterskan som dött?

Har någon hennes fb.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -tramS-
Det korta svaret är: nej

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Respirator

Där ser man hur lite jag vet
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Owlstone
Du citerar en person som bokstavligen skriver att han står bakom ett påstående som visat sig varit direkt felaktigt. Spara på krutet, this is the hill he'll die on..

Jag citerar de som står för felaktigheter och gissningar oavsett hur troll-lika de är då budskapet de står för slipper få fäste samtidigt som "sanningen" sprids.
Sanningen är dock flytande men jag förmedlar det som förnärvarande är känt och även det som kan misstänkas då detta är helt nytt, risken jag tar att ha fel i något är helt klart värd vinsten om jag har rätt.

Ta som dos-dödlighet, inget är fastställt men Allt tyder på det och risken man tar om man utsätter sig för hög dos står inte i propotion mot att skita i det.

Har vi fel så är det värsta som hänt att man skyddat sig för mycket ett tag, har vi rätt så slipper man dö.

Det viktiga är att få ut budskapet, hur är irrelevant, därför citerar jag Alla oavsett vem om jag ser en chans att det läses istället för att bara försvinna i sorlet.

Läs och sprid alla nya rön, hjälp till att utbilda de runt dig så dels så slipper de bli sjuka och eventuellt dö samtidigt som du bygger en "barriär" runt dig av folk som inser och i möjligaste mån skyddar sig så ens egen risk att bli smittad minskar.
Man kan se det som en samhällsnytta eller en rent egoistisk handling, oavsett så minskar död och lidande då smittan runt en själv minskar så anledningen till ens handlande är betydelselös.
Citera
2020-04-23, 13:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krmkr
Ja, det är verkligen komiskt att man först går ut med ett aggressivt och ifrågasättande öppet brev i media, för att sen dra på sig offerkoftan när man får genmäle. Det finns något rörande med människor som tror att debatt och yttrandefrihet endast gäller dem själva.

Tänk om dom har rätt?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Sannolikt är det väl så att hon blivit smittad i sitt
arbete. Men även vårdpersonal existerar ju utanför jobbet. De kanske åker kollektivt eller handlar exempelvis. Finns ju en risk att smittas där också.

Ockham's razor säger mig att i och med att hon arbetade med covid-patienter, så är det nog så att hon blev smittad i arbetet, där hon kanske vistas 12 h om dagen, snarare än av att sitta kanske 10 min. på ett tåg, som oftast är halvtomt numera. Men, Keep on truckin' med alternativa förklaringar... får se hur länge de håller, ifall det blir fler och fler avlidna vårdpersonal....

Ingen slump att det börjar hända här också i samband med att vi går upp emot Italien-nivå av dödsfall...
Citera
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pazzamo
Kan även göra så pass mycket skada att den smittade mannen blir infertil om denne överlever.

https://www.globaltimes.cn/content/1182389.shtml

Halleluja för flockimmunitet! Sprid smittan!
Då är det alltså dags att tömma pungen?
Citera
2020-04-23, 13:29
Medlem
arbetets avatar
Som vi misstänkte eller snarare visste (även om de försöker bortförklara det):

Andelen äldre covidpatienter har minskat kraftigt

I slutet av mars kom nya riktlinjer för prioriteringar inom intensivvården under coronapandemin. Sedan dess har andelen covidpatienter över 70 år mer än halverats i region Stockholm. SVT Nyheter har pratat med oroade läkare som menar att det hänger ihop.
Läkare som SVT har varit i kontakt med beskriver riktlinjerna som hårda och många reagerade. Veckan efter kom Socialstyrelsens riktlinjer som menade att ingen skulle bedömas efter sin ålder utan efter en förväntad återstående livslängd.

Tanken var att inga riktlinjer skulle sättas i bruk förrän det uppstår en situation där intensivvårdsplatserna tar slut. Och eftersom IVA-platserna hela tiden byggts ut borde de inte ha börjat gälla. Men flera läkare vittnar om att prognoserna för katastrofläget satte en stämning i sjukhuskorridorerna.

– Tillståndet blev upptrissat. Man tänkte hårdare på vem som klarar av intensivvård och transport. Indirekt blir det en sorts åldersselektering, säger en läkare som vill vara anonym.

En annan läkare menar att när regionen flaggar för att de har så pass många lediga IVA-platser kvar beror det på att man har selekterat för hårt.

– Det har förekommit att patienter inte har kommit in på intensivvårdsavdelningarna trots att de i alla andra lägen borde ha kommit in, säger källan.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/andelen-aldre-covidpatienter-har-minskat-kraftigt

Huvuden kommer att rulla.
Citera
Medlem
defenseurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WordWarrior
Om man tittar på den logaritmiska kurvan och dess avtagade, så tycks Sverige komma att peaka strax under 10 000 döda. Det vore århundradets skandal.
Först och främst kan man inte extrapolera så långt in i framtiden.

Men om det blir så att endast en promille av befolkningen dör, och av dem en försvinnande minoritet familjefäder och -mödrar, då kan vi skatta oss lyckliga.
Citera
Medlem
neuron-drones avatar
Tegnells masterplan: Flockimmunitet så snabbt det bara går. Behandlar vi gamla så överbelastar vi vården. Därför undvarar vi dem. Vi har i stort sett full frihet att smitta alla i samhället, man har strypt kranen lite så att sjukbäddarna ska räcka till de yngre, annars ser det illa ut. Men det får inte gå för långsamt heller. Det är enligt honom bra att vissa grupper visat många smittade (trots att de råkade vara i vårdande yrken).

Snart har vi flockimmunitet trots att inga bevis på hur många som ens har antikroppar finns. Men Tegnell vet att 30-35 % är immuna. Han vet också att all genomgången smitta ger immunitet hos de flesta. Utan uppbackning av fakta.

Så planen är att massinfektera folk. Ett svensklagomt mässlingpartaj.

Fattar inte riktigt hur planen är att låta folk dö som han inte har respekt för, och sedan bara låta smittan bränna igenom. Fast lagom fort så bara någon av våra anhöriga dör då och då, inte flera på en gång.

Den mannen är galen.

Folk sitter nära varandra på uteserveringar. Kommentar: De borde inte göra så. Åtgärd: Snälla, sluta göra så! (Underförstått vad bra att ni smittar i lagom takt! Snart är flockimmuniteten här!)
Citera
Medlem
kurrekottes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Det där är skitsnack. Dom 2,5% du hänvisar till tog aldrig hänsyn till dom som haft viruset och tillfrisknat.
Ta fram en seriös källa på att tidigare smittade som har fristknat till inte ingår inte registrerat positivt i testet.

Här har du en källa som bevisar att det finns exempel på motsatsen:
https://www.expressen.se/nyheter/henrik-friskforklarades-har-fortfarande-corona/

Löst tyckande från FHM är inte en seriös källa.

Självklart kan det finnas tidigare smittade personer som inte fångades vid stickprovsmätningen men att dessa då även skulle utgöra en signifikant andel är upp till den som påstår det att bevisa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in