2019-03-21, 09:03
Medlem
Ravenhearts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ABC.
Om jag laddar ner Cubase Elements 10 digitalt på datorn, så har jag följande frågor:

1. Om min dator går sönder om en vecka, måste jag verkligen pröjsa 1000 spänn för att ladda ner det på nytt då? Eller kan jag återskaffa det på något sätt på en ny dator?

2. Kan man "föreviga" sina projekt via cloud eller liknande? Sorry men jag är riktigt noob när det gäller cloud.

3. Är verkligen Elements så mycket sämre än Pro för att motivera den feta prisskillnaden? Inte för att jag är redo för Pro som nybörjare, men undrar ändå. Missar jag betydligt viktigare funktioner om jag väljer Elements före Pro?

Kan bara svara på första frågan.
Du får ett konto på Steinbergs hemsida där du kan ladda ned det hur många gånger du vill.
Citera
2019-03-22, 17:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ravenheart
Kan bara svara på första frågan.
Du får ett konto på Steinbergs hemsida där du kan ladda ned det hur många gånger du vill.

Hmm intressant, du är säker på det? Nästan helt säker på att jag läst typ "frågor och svar" på deras hemsida att man måste köpa om det på nytt om man skaffar en ny dator, men var inte säker och ställde därför frågan här för att vara säker. Om det dock är som du säger så låter det ju jättebra.
Citera
2019-03-23, 13:45
Medlem
Hjälp! Är nybörjare inom heminspelning, och blir så jävla frustrerad nu när jag för en gångs skull stött på hinder.

Har spelat in instrument tidigare via ljudkortet och Cubase. Allt har funkat precis som det ska (jättenöjd med resultatet), så då var det bara att lägga på vocals tänkte jag... Men nu när jag lyssnar på sången jag spelat in i Cubase så försvinner den liksom mitt i meningen?

Alltså, om vi tar "Jag går och fiskar" som exempel så hör man endast "Jag går och..." sedan försvinner resten. Så här blir det på exakt varje rad jag sjunger!

Tänkte först om något kan ha hänt med ljudkortet, så har lyssnat på ljudfiler direkt i VLC för jämförelse. Men då är allt som det ska? Dvs där hör man hela sången utan avbrott.

WTF. Är det pga nån vald preset ("vocals") på själva spåret som sången blir avhuggen eller? Är ju uppenbarligen inte ljudkortet, så hur fan löser jag detta i Cubase? Vill fortsätta redigera men står stilla nu pga denna skit.

Ursäkta om det är jag som är dum i huvudet, nybörjare inom det här som sagt.
Citera
2020-01-11, 22:41
Medlem
Taeronais avatar
Hej på er!

Jag har ganska ytliga kunskaper i Cubase även om jag använder programmet dagligen...

Men går det att göra så att man spelar flera noter när man trycker ned en enstaka tangent (på en extern midi-controller, i detta fall ett keyboard)? Exempelvis att när man trycker ned tangenten A så spelas noterna A, C och E.
Senast redigerad av Taeronai 2020-01-11 kl. 22:43.
Citera
2020-02-16, 02:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Taeronai
Hej på er!

Jag har ganska ytliga kunskaper i Cubase även om jag använder programmet dagligen...

Men går det att göra så att man spelar flera noter när man trycker ned en enstaka tangent (på en extern midi-controller, i detta fall ett keyboard)? Exempelvis att när man trycker ned tangenten A så spelas noterna A, C och E.
Det där beror inte på din DAW. Det har med din midi-keyboard och din synth (plugin) att göra. Alla keyboard är polyfoniska idag och de flesta (99%) av syntharna är det nog också. Inte för att jag har prövat alla iofs . . .

Så ja du kan spela flera noter samtidigt.
Citera
2020-04-15, 09:31
Medlem
Francos avatar
Hallå, Franco vore tacksam om det här finns support för att lösa mitt problem. Hela låten är inspelad och klar, och låten har ett eget spår. När jag spelar upp låten vill jag samtidigt jobba med låttexten i word. Så fort jag öppnar upp word så stängs Cubase ner. Vad är det som händer? Hoppas jag varit tydlig nog?
Citera
2020-04-18, 12:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Franco
Hallå, Franco vore tacksam om det här finns support för att lösa mitt problem. Hela låten är inspelad och klar, och låten har ett eget spår. När jag spelar upp låten vill jag samtidigt jobba med låttexten i word. Så fort jag öppnar upp word så stängs Cubase ner. Vad är det som händer? Hoppas jag varit tydlig nog?

Vad kör du för OS? Att det stängs ner: kraschar programmet, eller vad händer egentligen? Det finns ingen koppling till word i Cubase sas.? En "lösning" är ju att välja t.ex. Google Documents istället för word i alla fall. Men det har du ju säkert tänkt på själv?! Det låter rätt märkligt alltsammans.
Citera
2020-04-21, 07:47
Medlem
Francos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av realFEZ
Vad kör du för OS? Att det stängs ner: kraschar programmet, eller vad händer egentligen? Det finns ingen koppling till word i Cubase sas.? En "lösning" är ju att välja t.ex. Google Documents istället för word i alla fall. Men det har du ju säkert tänkt på själv?! Det låter rätt märkligt alltsammans.

Tack för svar. Jag kör Win 10 och Cubase 7 Pro. Jag var otydlig i min fråga. Cubase kraschar inte, problemet som uppstår är att oavsett program som jag öppnar får spåret slutar att spela upp spåret och musiken. Men nu har det löst sig då jag kör Cubase 10. Där kan jag köra spåret och höra musiken samtidigt som jag har andra program öppna, som Word.
Citera
2020-04-21, 13:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Franco
Tack för svar. Jag kör Win 10 och Cubase 7 Pro. Jag var otydlig i min fråga. Cubase kraschar inte, problemet som uppstår är att oavsett program som jag öppnar får spåret slutar att spela upp spåret och musiken. Men nu har det löst sig då jag kör Cubase 10. Där kan jag köra spåret och höra musiken samtidigt som jag har andra program öppna, som Word.

Ok. Då förstår jag. Bra att det funkar med 10 i alla fall då!
Citera
2022-06-26, 20:42
Medlem
Vad fan. Har inte varit inne på ett projekt på typ en månad, nu när jag ska in och lattja så kan jag varken dra ut eller dra in "ljuddelarna". Alltså, kan inte förlänga eller förkorta bitarna som ligger i spåren.

Jag har inte varit och pillat på några inställningar, så det är programmet som verka leva sitt egna liv. Hur sjukt är inte det?

Man tar ju bara tag i kanten av "ljuddelen" och drar ut/in med pilen så långt man vill. Men det enda jag kan göra nu är att klicka på den lilla fyrkanten där i mitten på kanterna, men då kopieras hela delen och klistras automatiskt in bredvid. Står något om "repeat count".

Vad ska jag göra för att få det hela normalt igen?
Senast redigerad av MundoAzul 2022-06-26 kl. 20:46.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in