2020-04-21, 01:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bosnian_muslima
alla så kallade turist länderna som kroatien,grekland,spanien börjar plötsligt få ordning på sin situatiion? snälla

montenegro är nog bäst
Du är dum helt enkelt, Grekland stängde ner skolor 10 mars och sen följde karantän. Jämför du italien och spanien med videon jag skickade så måste du vara helt korkad. Karantänen fortsätter där till maj.
Citera
2020-04-21, 01:22
Medlem
HomoDeuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gabrielle2
Trött på alla människor som kommer med ist- grupperingar.
Nu när ett virus sprids snabbt och dödar många dagligen så måste några istisar dyka upp.
Måste allt vara svart eller vitt.

Utom om man kallar dig realist kanske? Allt är inte svart eller vitt. Det finns rätt grå alarmister också.

Personligen gillar jag inga alarmister, oavsett färg. Blir rätt trött på dem rätt fort.
Citera
2020-04-21, 01:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gabrielle2
Har sett på worldometer att det jag tyckte var positivt med siffran 600000 tillfrisknade inte ökar nå vidare mycket medan dödstalen samt smittade stiger hela tiden.
Jeg leste at antall tilfrisknede på slike sider som worldometers ikke er korrekte antall, fordi flere land (bl.a. Norge) ikke registrerer alle som har tilfrisknet.
Citera
2020-04-21, 01:27
Medlem
defenseurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av POlROT
Jeg leste at antall tilfrisknede på slike sider som worldometers ikke er korrekte antall, fordi flere land (bl.a. Norge) ikke registrerer alle som har tilfrisknet.
Det har du fullkomligt rätt i.
Och i synnerhet eftersom testning av personer som inte längre är sjuka är väldigt lågprioriterat i somliga länder.
Men två negativa tester är vad man satt som kriterium för att förklara någon frisk och smittfri.
Citera
2020-04-21, 01:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av POlROT
Det som är intressant att läsa är det jag skickade innan som är taget från worldometer scrolla ner lite så ser man döds % på folkåldrar.
https://www.worldometers.info/coronavirus/coronavirus-age-sex-demographics/

Jämför sen med sveriges befolkning
https://www.scb.se/hitta-statistik/sverige-i-siffror/manniskorna-i-sverige/sveriges-befolkningspyramid/

Lätt räknat hade alla över 60 år blivit coronasjuka så hade över 200000 dött i sverige,
Citera
2020-04-21, 01:34
Medlem
aina08s avatar
Dalarna
Polis tyckte det var för trångt på falukrogen – hade cirka 100 gäster: ”Har gjort som de har sagt”.
Inte bara i Stockholm de är fullt på krogarna.

Krögaren menar att han inte fått information av kommunen om vad som gäller...

Samtidigt skriver man att Borlänge kan va den värst drabbade kommunen av corona i hela landet.
88 döda i Borlänge på tre veckor – SCB: ”Något ovanligt sker i kommunen”.
Citera
2020-04-21, 01:36
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Tyvärr lär det bli många konkurser i den branschen nu pga detta. Men det är ju egentligen inte det allvarliga i kråksången. Det mest allvarliga är när den globala kreditbubblan spricker, jag tror vi är precis på gränsen för det. Då blir det åka av.

https://www.zerohedge.com/markets/something-impossible-just-happened-clo-just-failed-its-aaa-overcollateralization-test

Världen klarade av två världskrig. Många pandemier som tagit fler liv än detta. Så vi klarar det nog. Även om det såklart är tufft läge. Men man kan ju också se det lite positivt. Världen går igenom detta gemensamt. Ingen är skonad. Det kanske får man hoppas är bra för att sluta samman. Samarbeta mera.
Citera
2020-04-21, 01:37
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av varaive
Vi blev också tagna på sängen, och fick antagligen in mer smitta i landet än våra grannländer vid samma tidpunkt.
Men vi var förvarnade av länder i vår relativa närhet (Italien både känns och ligger närmare än Kina), och det belystes dessutom med de hemvändande alpturisterna.

Både sjukvården och äldrevården har varit föremål för kritik de senaste åren. Ett land med den tradition, skatteuttag och den finansiella ställning som Sverige har ska inte ha så pass relativt sett låg ”kvalitét” som vi har.

Jämför med Tyskland som är ett land vi mångt och mycket påminner om (kanske de vi har mest ”gemensamt” med även om det här inte ses som lika coolt och häftigt som de anglikanska länderna).
Den effektivitet, beslutsamhet och resursdispositionen motsvarar det Sverige jag växte upp i (om än inte till den nivå Tysklands håller, men åt det hållet).
Citera
2020-04-21, 01:38
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bosnian_muslima
Så tror ni nu att resten av Europa kommer ha det som Sverige just nu? hur länge blir det innan vi kan pusta ut,resa osv?

Jag tror inte det blir i år i alla fall. Om det inte helt mirakulöst kommer ett vaccin.
Citera
2020-04-21, 01:39
Medlem
Haloumis avatar
Amerikanarna släpper nu sin prognos.

60 000 Amerikanare uppskattar dom kommer dö till och med augusti. Och dom är uppe i 41 000 nu redan.

Wtf? Kan det verkligen stämma?
Citera
2020-04-21, 01:40
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Världen klarade av två världskrig. Många pandemier som tagit fler liv än detta. Så vi klarar det nog. Även om det såklart är tufft läge. Men man kan ju också se det lite positivt. Världen går igenom detta gemensamt. Ingen är skonad. Det kanske får man hoppas är bra för att sluta samman. Samarbeta mera.

Att vi klarar det är jag övertygad om. Men tyvärr är vi totalt polariserade, vänstern vs högern. Jag hoppas vi kan mötas, men tvivlar.
Citera
2020-04-21, 01:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TJABAXXX
Åk du till grekland och var glad de har inga nya fall längre, eller jo det har de men de är så få att det är ingenting.
Kolla: Sverige: Totalt test hittills: 74.600..alltså: 7.387/miljon.
Island: Totalt test: 43.143...alltså: 126.229/miljon.
Grekland: Totalt test hittills: 54.344... alltså 5.214/miljon.
Chile: Totalt test hittills: 118.827...alltså: 6.216/miljon.
Danmark: Totalt test hittills: 96.244...alltså 16.616/miljon.
Noruega: Totalt test hittills: 143.255...alltså 26.425/miljon.
Finland: Totalt test hittills: 59.200...alltså 10.685/miljon (OBS: antalet döda totalt:98. Antalet döda i Sverige: 1.600. Sverige har 10,3 miljoner invånare, Finland:5,5).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in