2020-04-20, 20:23
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Ok.

Har du hunnit titta något på detta?

(FB) Dödligt virus från Kina orsakar panik (SARS-CoV-2, COVID-19)

Undrar fortfarande var i dödsfallsstatistiken du finner stöd för att vi idag har 5 000 döda i Corona i Sverige.

Du kan se i bilden som jag länkar i min profil nedan, där ser man "överdödligheten" i Sverige som från mitten av mars fram till 2/4 (så länge det finns säker data) ökar upp till ca 100 personer per dag. Denna mängd är drygt dubbelt så mycket som FHM rapporterade för perioden, efter att deras staplar för dessa datum blivit klara.

1580 döda nu => 2400 med infyllda staplar. Och sen drygt dubbelt på det (enl. resonemanget ovan) ger ca 5000.
Citera
2020-04-20, 20:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sir89
Tack.

Postar detta varje vecka
Uppdaterad SCB statistik
Sådär då har SCB precis gjort en uppdatering över antal döda oavsett dödsorsak.
Det fylls på bakåt vid varje veckouppdatering men fram tom 12 april är det tillförlitliga siffror.

Denna statistik är väldigt bra för att se hur många extra som dör per dag nu.

Har gjort ett diagram där man kan jämföra mot genomsnittet 2015-2019 och specifikt mot 2018 som var ett år med hög dödlighet.

Man kan konstatera att det dött en del fler varje dag under denna period men också att den kurvan avtar. Toppen var den 8/4.

https://imgur.com/a/ItIRxWs

Här är ett skärmklipp över min sammanställning i sin helhet.
https://imgur.com/a/nRCbsNQ

Och här är källan där du kan hitta den excelfil som SCB uppdaterar varje vecka.

Uppdaterad länk
https://www.scb.se/om-scb/nyheter-oc...oda-i-sverige/
Citera
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av InOurNature
Visst, men då förutsätter det att sjukdomen är väldigt mycket mindre allvarlig än vad vi trott. Och ja, det är naturligtvis ett möjligt scenario. Har svårt att riktigt tro på det dock givet hur det faktiskt ser ut i omvärlden.

Tror istället att det är rätt få som är smittade, vilket betyder att viruset är allvarligt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Ja. Det har varit klart hela tiden.

Finns inget som visar det. Finns inga källor till det där som ni brukar komma med.
Om du inte är kapabel själv räkna ut hur en djup lågkonjunktur kommer orsaka "onödiga" dödsfall, utan att jag ger dig en referens, så förstår jag att det blir svårt för dig och många andra att acceptera Sveriges linje, utan total lockout samt att ni är väldigt upprörda över detta. Försök tänk igen och igen utan att fastna i gamla tankebanor, om polletten trillar ner lovar jag dig att det kommer bli lättare att acceptera framtiden...
Senast redigerad av jerka11 2020-04-20 kl. 20:26.
Citera
Medlem
Citat:
Nej, det är klart man gör skillnad på andel i vårdbehov kontra andel intesivårdade. Siffran kommer som sagt från tidiga beräkningar men tjänar egentligen bara syftet att visa på hur liten andel som har behövt IVA. Därav kan man dra en möjlig slutsats att antalet smittade är kanske mindre än vad vi faktikskt tror.

Till och med WHO har ju nu erkänt att kanske bara 2-3% varit smittade i världens hårdast drabbade regioner.

Så jag gissar på 2-3% smittade i Stockholm. Mycket lägre i övriga landet såklart. Så vi kan nog räkna med minst 20-30 ggr fler döda inom ett år. Ja när sjukvården när sitt tak (förmodligen väldigt snart) så blir nog dödligheten flera gånger högre än så. Så säg åtminstone 100 000 döda inom ett år. Och det är nog i underkant egentligen.

Så vad vi har nu är verkligen bara en liten försmak av vad som komma skall mina vänner!
Citera
2020-04-20, 20:25
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milldue
Det riktigt intressanta i den artikel bar väl att dessa patienter inte hade några antikroppar mot covid-19

"CSF samples were negative for the virus. Anti-ganglioside antibodies (GM1, GQ1b, and GD1b) were negative in the three patients who were tested."

Det innebär isåfall att enklare tester kan visa negativt och folk kan ändå bli dödssjuka och få allvarliga följdsjukdomar och skador. Så det blir väldigt viktigt att få fram tester som fungerar fullt ut. De flesta tester som nu finns bygger på just de markörer som nämns i artikeln..Så är man testad med ett av dessa test så kan man ändå bära på viruset.

Ja, och ändå smitta.
Citera
2020-04-20, 20:25
Medlem
Citat:
Kan du ge mig någon form av källa som styrker att andeln som behöver IVA vård är på promille nivå. Med det säger du mer eller mindre att nästan hela Stockholm varit smittade.
Jag har redan gett källa för att antalet patienter på IVA är 30% lägre än antalet döda. Det är officiella siffror.

Men om du gärna vill tro att det är bara ett fåtal smittade, och att det här är samhällets undergång, knock yourself out.
Citera
2020-04-20, 20:26
Medlem
InOurNatures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Jag har inte pratat om några 650 000, men jag ifrågasätter att det är 5, 1 eller ens 0,5 procent av de smittade som behöver IVA.

Vilket tydligen var en poäng ett gäng till försöker göra, och visst. Led mig gärna till några former av källor som hävdar detta eller vad anser du vara en rimlig procent?
Citera
2020-04-20, 20:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Detta är de allra mest avancerade maskinerna, Sverige hade 2-3 av dessa men har lyckats skaka fram så vi har det dubbla. Dessa 6 är de enda vi har i Sverige, och det enda som kan rädda de allra mest sjuka.

https://en.wikipedia.org/wiki/Extracorporeal_membrane_oxygenation

Jag vet att det finns i Uppsala också. Svårt att tro att det inte finns i Göteborg och Malmö också, i vart fall.
Citera
2020-04-20, 20:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Alla partier i Sverige har de senaste decennierna drivit en vansinnig kulturmarxistisk agenda. Möjligen med undantag för SD som faktiskt har lagt motioner om att återuppbygga beredskapslagren. Vilka har röstats ner av övriga partier.
FHM är också politiskt styrt så klart. Därför passar deras strategi som hand i handske med regeringens ideologi.

utveckla gärna och bidra med referenser
till detta ditt påstående för det är väl ej fakta eller hur?
Citera
2020-04-20, 20:27
Medlem
Eren-Jaegers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Alla partier i Sverige har de senaste decennierna drivit en vansinnig kulturmarxistisk agenda. Möjligen med undantag för SD som faktiskt har lagt motioner om att återuppbygga beredskapslagren. Vilka har röstats ner av övriga partier.
FHM är också politiskt styrt så klart. Därför passar deras strategi som hand i handske med regeringens ideologi.

Tegnell blev statsepidemiolog när Fredrik Reinfeldt styrde. Alltså en M regering.
Citera
2020-04-20, 20:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Du kan se i bilden som jag länkar i min profil nedan, där ser man "överdödligheten" i Sverige som från mitten av mars fram till 2/4 (så länge det finns säker data) ökar upp till ca 100 personer per dag. Denna mängd är drygt dubbelt så mycket som FHM rapporterade för perioden, efter att deras staplar för dessa datum blivit klara.

1580 döda nu => 2400 med infyllda staplar. Och sen drygt dubbelt på det (enl. resonemanget ovan) ger ca 5000.

Uppdaterar och postar detta löpande.
Uppdaterad SCB statistik
Sådär då har SCB precis gjort en uppdatering över antal döda oavsett dödsorsak.
Det fylls på bakåt vid varje veckouppdatering men fram tom 12 april är det tillförlitliga siffror.

Denna statistik är väldigt bra för att se hur många extra som dör per dag nu.

Har gjort ett diagram där man kan jämföra mot genomsnittet 2015-2019 och specifikt mot 2018 som var ett år med hög dödlighet.

Man kan konstatera att det dött en del fler varje dag under denna period men också att den kurvan avtar. Toppen var den 8/4.

https://imgur.com/a/ItIRxWs

Här är ett skärmklipp över min sammanställning i sin helhet.
https://imgur.com/a/nRCbsNQ

Och här är källan där du kan hitta den excelfil som SCB uppdaterar varje vecka.

Uppdaterad länk
https://www.scb.se/om-scb/nyheter-oc...oda-i-sverige/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in