2020-04-20, 20:18
Medlem
InOurNatures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Det beror väl helt på vilka dessa 650 000 personer är?

Personer som är 70+ uppmanas att isolera sig. Visst är det inte alla som följer det, men de flesta. 20-30-åringar däremot lever ganska mycket ”som vanligt”.

Med andra ord är det möjligt att smittan är mer spridd i lägre åldrar, och dessa är i lägre utsträckning i behov av IVA.

Alltså visst men poängen är fortfarande den samma. Av en viss andel personer kommer vissa behöva IVA vård. Skulle 650 000 personer vara smittade i Stockholmslän - varav övervägande majoritet unga, då är det ju klart. Då kan vi mer eller mindre vända blad och gå vidare
Citera
2020-04-20, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av InOurNature
Alltså, jag vill åter igen poängtera att vi kan räkna på det. Säg att tex 30% i Stockholmslän är smittade, det ger oss i runda slängar 650 000 människor. Av dessa skall enligt tidiga beräkningar ca; 5% hamna på IVA. Så runt 37 000 personer borde ha dykt upp på intesiven. Men låt säga - bara för sakens skull - att smittan är mindre allvarlig än vad vi trott. Säg att 1% hamnar på IVA, det är fortfarande 6500 personer - bara i Stockholmslän. För mig är och har det varit glädjekalkyler om att en stor massa har varit smittad. Det går liksom bara inte ihop.
För att viruset är betydligt mindre dödligt än vad man har trott kanske? Tur att vi har dig som vet bättre än hela världens samlade expertis hur som helst.
Citera
Medlem
Hobbybondes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stacanovist
Hur många ambulanser ser ni?
I dessa tider där locket satts på väldigt hårt, där Kim Jong-un framstår som är schysst tjomme jämfört med Sveriges situation, att kunna själv bilda sig en idé om läget genom att vara på fältet kan vara ett sätt.

Alla får svara. De som vill trolla får väl göra det. Alla har rätt att uttrycka sin åsikt. Även troll.
Förväntar mig att förnekarna kommer skryta med 1 ambulans per månad. Men det får då väl göra.

Tex idag tog jag bilen och åkte ca 3-4 km fram och tillbaka hem. På vägen har jag idag sett 4 olika ambulanser.
De som tror att jag hittar på får väl tro det.
Pratade med en kompis här om veckan som är ambulansförare ingen av de mest drabbade länen. Hon sa att de iof hade en del att göra men den mesta tiden var absolut inte akutfall utan den absoluta majoriteten av tiden gick åt till ickeakuta transporter av covid19-patienter mellan olika sjukhus i Sverige.
Citera
Medlem
Citat:
Visst, men då förutsätter det att sjukdomen är väldigt mycket mindre allvarlig än vad vi trott. Och ja, det är naturligtvis ett möjligt scenario. Har svårt att riktigt tro på det dock givet hur det faktiskt ser ut i omvärlden.

Jag har tyvärr börjat tappa hoppet om det också. Allt mer signaler om att sjukdomen tyvärr inte alls är så utbredd som man kunde hoppas. Det lilla positiva med det är väl att våra åtgärder fungerar hyfsat, men det är verkligen en klen tröst.
Citera
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shevita
Därför funkar inte rekommendationer utan lagar med förbud och straff som påföljd är det vi vill ha.

Jag sköter mig, men förnekarna är ju de som sitter och super tillsammans i barer eftersom de inte ser faran men lik förbaskat håller Tegnell om ryggen av nån konstig anledning.

De som inte sköter sig kräver vård de också om de blir sjuka. De hinner smitta andra personer också. De är ett hot mot oss alla.

Inte rekommendationer. Tvingande restriktioner.
Citera
2020-04-20, 20:20
Medlem
InOurNatures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Din beräkning att 1% (eller 5%) av smittade skulle behöva IVA-vård stämmer ej.

De tidiga siffror du har tittat på har skattat IVA-behovet som typ 5x så många som avlider (eller nåt) men den multiplikatorn ska snarare vara typ 0.7 (eller nåt).

Så det faktiska IVA-behovet är på promillenivå av smittade. Det blir ändå en hel del, eftersom så många smittas.

Kan du ge mig någon form av källa som styrker att andeln som behöver IVA vård är på promille nivå. Med det säger du mer eller mindre att nästan hela Stockholm varit smittade.
Citera
2020-04-20, 20:21
Medlem
InOurNatures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Källa?

Det var bara ett exempel, jag vet inte hur många som är det men typ Britton har ju varit uppe på dom siffrorna är snurrat en del.
Citera
2020-04-20, 20:22
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av starshipp
Detta läser jag att Anders Tegnell har sagt angående utländska turister då vi är ett öppet land:

” – Samma gäller för dem som kommer hit som gäller för svenskar. Är man sjuk så ska man hålla sig inne och har så få kontakter som möjligt. Det regelverk som gäller för svenskar gäller även för andra personer som kommer hit, säger han till Aftonbladet.”

Så detta är också en del av strategin. Tror karln på allvar att alla utländska turister som kommer hit ska stanna kvar och hålla sig inne på hotellet vid minsta symptom? Varför stoppar inte regeringen honom
innan det är försent? Nyp mig i armen och säg att jsg drömmer...

Det är meningen att smittan ska spridas. I lagom takt. Sveriges styrande vill det. Det är deras taktik.
Citera
2020-04-20, 20:22
Medlem
InOurNatures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Geigerzehler
För att viruset är betydligt mindre dödligt än vad man har trott kanske? Tur att vi har dig som vet bättre än hela världens samlade expertis hur som helst.

Så kan ju fallet vara, naturligtvis. Det är väl ingen som utesluter det, det borde och skall heller inte göras.
Citera
2020-04-20, 20:23
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av whogivesafuck
Helt uppenbart klarar folket inte av att tänka själva. Och då är det bara att ta till med hårdhandskarna.
Men det är politikernas jobb.

Mesiga, velande styrande. Syns tydligt.
Citera
Medlem
Troians avatar
Citat:
Alltså visst men poängen är fortfarande den samma. Av en viss andel personer kommer vissa behöva IVA vård. Skulle 650 000 personer vara smittade i Stockholmslän - varav övervägande majoritet unga, då är det ju klart. Då kan vi mer eller mindre vända blad och gå vidare

Jag har inte pratat om några 650 000, men jag ifrågasätter att det är 5, 1 eller ens 0,5 procent av de smittade som behöver IVA.
Citera
Medlem
Lyckligagatandens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Det beror väl helt på vilka dessa 650 000 personer är?

Personer som är 70+ uppmanas att isolera sig. Visst är det inte alla som följer det, men de flesta. 20-30-åringar däremot lever ganska mycket ”som vanligt”.

Med andra ord är det möjligt att smittan är mer spridd i lägre åldrar, och dessa är i lägre utsträckning i behov av IVA.

Självklart är det så, så att prata om flockimmunitet som det vore ett mål där resultatet är många smittade anser jag som ett misslyckande så länge man inte vet om det föregås återfall när man samtidigt har en stor riskgrupp i samhället.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in