2020-04-20, 20:04
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av InOurNature
Enligt tidiga beräkningar var siffran 5%, jag säger inte att den är exakt eller stämmer. Därav hela poängen med att säga 1% eller ja, varför inte säga 0.5% - det går fortfarande inte ihop. Det är lite vart jag vill komma.

Men 5, 1 eller 0,5 procent av vilka? Det vill säga, vilken del av befolkningen är det som smittats, enligt din beräkning?
Citera
2020-04-20, 20:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OUFCompulsive
Asymptomatic individuals carry and shed the same viral load as symptomatic individuals.

That is not a proven scientific fact.
Citera
Medlem
Detta läser jag att Anders Tegnell har sagt angående utländska turister då vi är ett öppet land:

” – Samma gäller för dem som kommer hit som gäller för svenskar. Är man sjuk så ska man hålla sig inne och har så få kontakter som möjligt. Det regelverk som gäller för svenskar gäller även för andra personer som kommer hit, säger han till Aftonbladet.”

Så detta är också en del av strategin. Tror karln på allvar att alla utländska turister som kommer hit ska stanna kvar och hålla sig inne på hotellet vid minsta symptom? Varför stoppar inte regeringen honom
innan det är försent? Nyp mig i armen och säg att jsg drömmer...
Citera
Medlem
madchances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Jag trodde att det var OK bara vi håller avstånd!?

Tänk själv istället. Du får inga bonuspoäng på ventilatormaskinen för att du blint följt reglerna.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krmkr
Helt ok, rekommenderar däremot alla andra att se Agenda från i söndags där Lise Smith (tidigare chef på dansk FHM) förordar den svenska strategin och att både Norge och Danmark nu följer Sveriges exempel och öppnar upp sitt land. Dessutom är Frode (chef norsk FHM) noggrann med att påpeka att Sverige är närmare folkimmunitet än Norge.

Lise Smith kan sige hvilketsomhelst om hvadsomhelst helt uden nogen konsekvenser, idet hun gudskelov ikke er den der styrer nogetsomhelst i Danmark mere og slet ikke styrer corona bekæmpelsen - det gør regeringen med hjælp fra blandt andet Sundhedsstyrelsen.

Danmark følger ikke Sveriges eksempel, som er flokimunitet, men åbner derimod forsigtigt op på udvalgte samfundsfunktioner fordi antallet af smittede falder og sygehusvæsenet ikke er overbelastet.
Citera
2020-04-20, 20:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Lyssnar på Tegnell i Rapport.

Han är bekymrad över att folk rör sig ute mer.
Jag blir helt förvirrad av hans budskap.

Menar han att vi inte ska röra oss ute även om vi följer rekommendationerna om avstånd till varandra?
Jag trodde att det var OK bara vi håller avstånd!?

det han menar är att folk inte respekterar
att hålla avstånd när de sitter tätt ihop
på café och krogar
Citera
2020-04-20, 20:06
Medlem
Talespins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av varaive
Du glömde att nämna att länder med hundratals döda per dag, har gjort samma sak som Danmark och Norge.

Fast dessa länder stängde ju också alldeles för sent. I stort sett hela väst stängde ner 1-2 veckor försent.

Hade vi lyssnat på Kina och Sydkorea från början....

De har mest erfarenhet av SARS. Om de tycker att man ska stänga ner så är det förmodligen rätt väg att gå.
Senast redigerad av Talespin 2020-04-20 kl. 20:08.
Citera
2020-04-20, 20:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jerka11
Jag tror inte att det skulle "krossa Sveriges linje". Att leva i lockout i många år tills ett vaccin ev. dyker upp är inte ett alternativ. Dessutom skulle ett sådan scenario, med lockout i många år, krossa ekonomin och skicka ner oss i en lågkonjunktur som skulle kosta mer än 160000 liv.
Varifrån kommer dessa skräckvisioner om lockdown i flera år. Alla förnekare talar om detta, trots att inget land. Inte ens Kina har haft det så. Det handlar om 3 veckor till max 2 månader. Hur länge det skall hålla på bör kollas mot någon sorts mätbart mål.
Efter en total lockdown blir det en massa andra åtgärder som masstestnimg och smittspårning. Det är enda sättet att hantera detta virus. Ger man det lillfingret tar det hela handen.
Senast redigerad av climasol 2020-04-20 kl. 20:10. Anledning: Fel
Citera
Medlem
InOurNatures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Intensivvårdsregistret: 1136 patienter

FHM: 1580 avlidna

Jag fattar inte vad du menar? Eller jag fattar poängen med fler döda än intensivårdade - vilket faktiskt säger en del. Men samma poäng gäller fortfarande, det går liksom inte ihop.
Citera
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
https://samnytt.se/kand-krogare-insjuknade-i-corona-nekades-vard-och-dog/

Nu börjar det bli som det var i Italien när det var som värst. Man får inte vård, utan får dö hemma. Sen visar det också att själva slutfasen i Corona kommer väldigt plötsligt.

Ok.

Har du hunnit titta något på detta?

(FB) Dödligt virus från Kina orsakar panik (SARS-CoV-2, COVID-19)

Undrar fortfarande var i dödsfallsstatistiken du finner stöd för att vi idag har 5 000 döda i Corona i Sverige.

Citat:
Då verkar det ju stämma rätt bra faktiskt. Officiellt 1580 dödsfall, men om man bara fyller i "eftersläpningen" (ganska försiktigt) så blir det ca 2500 fram till idag.

Och sen vet vi ur SCB's statistik att det sen finns ett mörkertal på ca två gånger eller lite till. Så 5000 är nog den lägsta siffran vi kan hoppas på just nu i dagsläget.
Senast redigerad av Troian 2020-04-20 kl. 20:10.
Citera
Medlem
Citat:
Så funkar det inte. Man genomför en lockdown på typiskt 4-5 veckor. Då avklingar spridningen och viruset "dör ut" i samhället. Lite finns kvar, men det kan man hålla koll på genom smart smittspårning och lämpliga åtgärder.

Det är detta som Danmark och Norge har gjort, och de har nu några enstaka döda per dag.
Håller inte med, jag tror inte det kommer funka i långtidsförloppet dvs under minst 2 till 10år tills vaccin finns. En sådan strategi kommer kosta samhället för mycket pengarnar och orsaka en lågkonjunktur vars konsekvenser på människoliv kommer bli mycket mer akuta och allvarliga.
Citera
2020-04-20, 20:08
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Talespin
Fast dessa länder stängde ju också alldeles för sent. I stort sett hela väst stängde ner 1-2 veckor försent.

Hade vi lyssnat på Kina och Sydkorea från början....

Ja, mycket synd att globalisterna som styr väst inte stängde omedelbart.
Östeuropa har klarat sig bättre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in