Citat:
Ursprungligen postat av
MollyCule
På WHO:s presskonferens adresserade generaldirektören Tedros Adhanom Ghebreyesus tidiga resultat från antikroppstester.
– Resultaten tyder på att en relativt liten procent av befolkningen har fått viruset, även i hårt drabbade regioner. Så liten som 2-3 procent, säger generaldirektören.
Om det beror på testernas möjlighet att upptäcka antikroppar eller om det betyder att infektionstalen är så låga kommenterade inte Tedros Adhanom Ghebreyesus på presskonferensen. (Aftonbladet)
Fan jag som trodde att många redan haft skiten, kanske man själv, men nu verkar det inte så.
Du förstår förstås att han inte pratade om Sverige utan om tidiga resultat för undersökningar i andra områden (oklart var i hans tal).
De småskaliga tester som gjordes i Stockholm för 3 veckor sedan visade redan då på högre tal. Jag tror det är v.17 som de stora testerna på 4 000 - 5 000 utvalda genomförs. Däremot hade ju Björn Olsen och hans team i Uppsala testat ca 1 000 vårdgivare under förra veckan och 23% hade då redan testat positivt för antikroppar. Mer än hälften hade inte ens haft symtom. Då det kan ta ända upp till 7-8 dagar för kroppen att utveckla antikroppar efter att man blivit frisk, så är det faktiska antalet idag ännu större.
Eftersom vårdgivarna inte utgör något rikssnitt, så innebär det inte att vi har så höga värden i Sverige, men väl i grupper och geografier. Mer användbar information v 18 eller så.
Eftersom du verkar vara ett fan av Ghebreyesus så avslutar jag med ett till citat av WHOs ordförande från samma anförande idag:
So-called lockdowns can help to take the heat out of a country’s epidemic, but they cannot end it alone.