2020-04-20, 18:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Fauci
En professor i riskanalys:
"– Ponera att du låt viruset löpa fritt, då kommer du ha en sjättedel av din befolkning svårt sjuk. Det skulle få enorma ekonomiska konsekvenser. Och om du låter det löpa fritt kommer du också påverka människors beteende på längre sikt. Du kommer göra paranoida individer extremt paranoida och det får också effekter på ekonomin.
– Dessutom är det komplett och fullständigt omoraliskt att spekulera med människors liv.
... Som Nassim Taleb ser det är den svenska politiken fel alldeles oavsett om Sverige i efterhand visar sig ha klarat sig lika bra som andra länder.
– Om jag säger till dig att jag ska spela rysk roulette. Jag lyfter pistolen till huvudet och fingret till avtrycken och pang, ingenting händer. Sedan skrattar jag och hånar dig för att du varnade mig: titta jag lever fortfarande! Det är inte särskilt vist. Och det bevisar inte att rysk roulette är en bra idé."

- Nassim Taleb - forskare i virologi
Men inget av det där stämmer.

Sverige låter inte viruset härja fritt. Staten går hundratals miljarder back just nu på alla restriktioner.

En sjättedel blir inte svårt sjuka. I världens just nu mest drabbade land har ungefär en promille dött.
Citera
Medlem
obscenitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Fint. Nu ska tokliberala Sverige bli en tummelplats för semestrande européer mitt i en pandemi där Europa är värst drabbat. Men varför vara förvånad? Det svenska etablissemanget har ju länge prioriterat utlänningar framför svenskar.
Ja de kanske ser det som att ekonomin får sig en skjuts inte vet jag? Hur nu det ens går ihop?
Med tanke på risk för belastning på vården!
Citera
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hor-Ulla
Ja men nu var det dödligheten vi pratade om.
Vilken är en faktor beroende på antalet smittade och sjuka i Corona, den ökar exponentiellt om vi inte bromsar smittan.
Det gör inte cancer, bilolyckor, drunkningsolyckor etc.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Det är väl bättre att vårdens resurser används till så nära 100% som möjligt? Allt annat är ett slöseri.
Då kan man lägga ner försvaret också, i och för sig gjorde dom i princip det.
Citera
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krmkr
Om du inte har förmåga att läsa mellan raderna är det inte mitt fel.

Jaha.
Om jag inte har samma livliga fantasi som dig så är det mitt problem.

Jag tycker att ditt förhållningssätt till sanningen är anmärkningsvärd.
Kan du läsa in något mellan raderna där?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gabrielle2
Nu sa inte jag något om hur många miljoner det bor i de här länderna.
Jag skrev att jag var glad att dödstalen gick neråt.

Visst men var glada allihop att vi är ett litet land och aldrig kommer nå upp till Italiens med flera länders dödsfall som en del alarmister hävdat att vi kommer.
Citera
2020-04-20, 18:41
Medlem
Milldues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krmkr
Det kan ta två-tre år, minst, innan ett vaccin är folket tillhanda.

Vilken nytta gör ett vaccin om 80% redan haft smittan? ingen. Som det ser ut får enbart 10% antikroppar. Då är ett vaccin inte utvecklingsbart annat än för de 10% som kan bli immuna.
Resten 90% kommer vara oskyddade även om de vaccineras, men kan drabbas av vaccinets biverkningar (jo alla läkemedel har biverkningar)
Citera
2020-04-20, 18:42
Medlem
obscenitets avatar
https://www.expressen.se/kronikorer/anna-basen/nu-syns-corona-i-statistiken-markant-okning-av-doda/

Angående dödsfall enligt SCB , vilket jag hört förnekarna hävda inte sticker ut. I Stockholm verkar det sannerligen då iallafall:
” Det hårt coronadrabbade Stockholms län sticker ut. Antalet döda har mer än fördubblats vecka 15, 727 mot medelvärdet 298 åren 2015 till 2019. Veckan innan var syns nästan en fördubbling, 623 mot medeltalet 313. En kraftig ökning syns i åldrarna 65 år och äldre jämfört med tidigare år. ”
Citera
2020-04-20, 18:43
Medlem
gabrielle2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Håller med! Mådde lite dåligt kl 18 varje dag för nån vecka sen när Italiens siffror skulle komma.

I min glesbygdskommun har viruset kommit in på ett par äldreboenden och ser ingen anledning att det inte skulle fortsätta, främst pga personalbrist och folk tvingas jobba med symptom.
Kände likadant förut. Ville inte kolla vid 18 på Italiens siffror. Var riktigt hemsk när det låg runt 900 varenda dag i Italien och Spanien.

Jag läste i Omni förra veckan att 20 utav 21 läns äldreboende var drabbade.
De är i riskrupp och behöver omvårdnaden och personalen kan vara virusbomber. Du kan gå till jobbet utan symtom och smitta ner en person som smittar ner två osv.

Folk får inte jobba med symtom. Då kan man anmäla chef och kommun. De måste lösa personalfrågor. Till och med chefen skall kunna rycka in.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle81
Positiva siffror från italien, för första gången sjunker antalet sjuka!

I morti sono 454, i guariti 1.822, i nuovi positivi 2.256.

totala antalet sjuka minskar då med 20 st.

Detta delvis pga 454 döda dessvärre.

Nästa steg blir att uppnå en minskning av antalet sjuka, döda borträknade. Man verkar hamnat på en 400-platå i döda nu. Man bör genast ta steget ner till 200 eller 100

https://www.repubblica.it/cronaca/2020/04/20/news/coronavirus_bilancio_protezione_civile_conferenza_ stampa-254534880/

Varför bör man ta steget ner? Är det en förhoppning eller något du tror på?
Citera
Medlem
Hor-Ullas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Vad har det med dödligheten i en pandemi att göra ditt troll?

Jag har ju förklarat det för dig, men jag kan förklara igen.

Du skrev att dödligheten inte var värre för corona eftersom dom fick behandling, du menade att annars skulle dödligheten vara värre.

På samma vis blir dödligheten större för t.ex cancer om man inte får behandling.

Nu har jag förklarat för dig så många gånger och vill du inte förstå så är det upp till dig.
Citera
2020-04-20, 18:44
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Varför bör man ta steget ner? Är det en förhoppning eller något du tror på?

Ja jag hade förväntat en snabbare nedgång, men det verkar vara en seg svans. Ren förhoppning alltså
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in